Na pewno choć raz w życiu widzieliście reklamę, w czy to kobieta, czy mężczyzna, zostali przedstawieni stereotypowo. Przyjęło się, że to przedstawicielki płci żeńskiej odpowiedzialne są za sprzątanie, pranie, gotowanie, zaś mężczyźni za naprawianie kranu, czy samochodu. Cóż, realia się zmieniają i podejście do tego typu spraw również. W związku z tym Wielka Brytania postanowiła zakazać tworzenia reklam, które będą w stereotypowy sposób przedstawiały mężczyzn oraz kobiety. Dotyczy to zarówno billboardów, reklam w prasie, internecie i telewizji.
Niezależna brytyjska organizacja nadzorująca branżę reklamową Advertising Standards Authority wydała oświadczenie, w którym zaznaczyła, że tego typu reklamy są szkodliwe i mogą wpływać na wybory życiowe, marzenia i aspiracji młodych ludzi i dorosłych.
Zobacz również
Natomiast od decyzji brytyjskiej organizacji są pewne wyjątki – wciąż w reklamach mogą być przedstawione osoby atrakcyjne i odnoszące sukcesy lub prezentujące przedstawicieli tylko jednej płci przy promocji produktów tylko dla nich przeznaczonych. Dozwolone są również reklamy, które na pozór pokazują stereotypowe podejście do kobiet i mężczyzn, ale tylko po to by to kwestionować.
Co więcej, 17 grudnia br. Izba Gmin parlamentu brytyjskiego po raz ostatni debatowała nad nowymi regulacjami, które mają skuteczniej chronić dzieci przed zbyt łatwym dostępem do pornografii. W ciągu najbliższych dni rząd Theresy May wyznaczy datę początkową 3-miesięcznego okresu, po którym nowe zasady ochrony dzieci wejdą w życie.
Nowe brytyjskie regulacje tzw. Digital Economy Act nakładają na dostawców treści pornograficznych obowiązek stosowania skutecznych narzędzi weryfikacji wieku osób odwiedzających strony z pornografią. W innym przypadku dostawca takich treści może spotkać się z karami finansowymi, zaprzestaniem przez firmy płatnicze takie jak VISA czy Mastercard świadczenia na jego rzecz usług płatniczych, lub uniemożliwieniem dostępu do jego usług z terytorium Wielkiej Brytanii, co mają obowiązek zapewnić dostawcy internetu.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
PS
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Burmistrz Londynu Sadiq Khan wydał rozporządzenie, że od lutego 2019 roku na wszystkich stacjach metra i przystankach autobusowych nie będzie można reklamować tzw. śmieciowego jedzenia w ramach nowego programu dotyczącego ograniczenia otyłości wśród dzieci.
PS2
Nie jest tajemnicą fakt, że reklamodawcy z lat 40., 50. i 60. widzieli kobiety jako idealne gospodynie domowe, które pół życia spędzają w kuchni, chętnie przyjmowałyby klapsy, gdyby odważyły się kupić nieświeżą kawę i przynosiłyby śniadanie na kolanach mężowi, gdy ten miał modny krawat!