Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

„Konstytucja” słowem 2018 roku według Instytutu Języka Polskiego Uniwersytetu Warszawskiego

„Konstytucja” słowem 2018 roku według Instytutu Języka Polskiego Uniwersytetu Warszawskiego
Kapituła plebiscytu „Słowo Roku 2018” ogłosiła wyniki tegorocznej edycji. Słowem minionego roku w głosowaniu internetowym oraz wybranym przez językoznawców została „konstytucja”.
O autorze
1 min czytania 2019-01-04

zdjęcie: depositphotos.com

Głosowanie internetowe trwało od 26 października do 31 grudnia 2018 r. Jak co roku internauci mogli wybierać spośród listy zaproponowanej przez organizatorów plebiscytu lub zgłaszać własne propozycje. Na liście zostały umieszczone wyrazy najczęstsze w kolejnych miesiącach, wraz ze słowami listopada zostały do niej też dopisane dwa wyrazy, które internauci zgłaszali najczęściej. Ostateczna lista składała się z 43 pozycji.

Internauci zgłosili blisko 500 propozycji wyrazów i wyrażeń, wśród nich także słowo „konstytucja”, które tak szybko uzyskało tak wiele głosów, że zostało dołączone do listy wyboru. Na ten wyraz oddano 69,02% głosów. „Konstytucja” nie była słowem żadnego z miesięcy ubiegłego roku, ale wykres kluczowości tego wyrazu od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. wskazuje, że był to wyraz obecny w dyskursie publicznym przez cały ten czas.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na drugim miejscu w głosowaniu internetowym znalazło się słowo „dane” (5,71%), o którym zrobiło się głośno w związku z wprowadzeniem rozporządzenia Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych RODO. Z kolei na trzecim miejscu znalazło się słowo „niepodległość” (4,26%).

Rzeczownik „konstytucja” to także wybór kapituły językoznawców. Rok temu w głosowaniu kapituły zajął trzecie miejsce. Drugie miejsce przyznano słowu „szumidło” – rzeczownikowi nowemu (choć w innym znaczeniu używanemu już dawniej), rzadkiemu i związanemu z konkretnym kontekstem politycznym, a trzecie – smogowi, który rok temu zajął miejsce drugie w głosowaniu kapituły i trzecie w głosowaniu internautów. Inne wyrazy wyróżnione przez kapitułę to niepodległość, klimat, dzban, ruch miejski, protest i siatkówka.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W skład kapituły plebiscytu wchodzą: Jerzy Bartmiński (UMCS, Lublin), Jerzy Bralczyk (UW), Katarzyna Kłosińska (UW), Ewa Kołodziejek (Uniwersytet Szczeciński), Marek Łaziński (UW), Andrzej Markowski (UW), Jan Miodek (UWr), Renata Przybylska (UJ) oraz Halina Zgółkowa (UAM, Poznań).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

źródło: uw.edu.pl

PS

Niekwestionowanym zwycięzcą trzeciej edycji plebiscytu na Młodzieżowe Słowo Roku 2018, organizowanego przez Wydawnictwo Naukowe PWN, jest wyraz „dzban”. Na to słowo oddanych zostało prawie 30 proc. zgłoszeń.

PS2

XD (iksde) wygrało w konkursie na Młodzieżowe słowo roku 2017.

PS3

„Jednorazowy” to słowo roku według Collins Dictionary. Wśród finalistów znalazło się jeszcze 9 innych słów, które w pewnym stopniu definiują mijający rok, takie jak np. „MeToo” czy „Vegan”.