TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Nie tylko Cannes – odcinek 11: Škoda po irlandzku

Nie tylko Cannes – odcinek 11: Škoda po irlandzku
Są kampanie, które wszyscy znają i kochają. Oglądamy je co roku w Cannes, czytamy o nich w Adweeku, a nawet w NowymMarketingu. Ale za granicą robi się też regularne kampanie. Regularne, ale nadal ciekawe, dlatego w każdy pierwszy piątek miesiąca piszemy właśnie o nich.
O autorze
1 min czytania 2019-04-05

W tym miesiącu wracamy z Azji do Europy i od razu na sam zachód – do Irlandii. Umówmy się – Dublin to raczej nie jest Madison Avenue. Większość marketerów opisuje ten rynek jako „UK & Ireland” i nawet reklamy Guinessa robi agencja z Londynu. Trudno się dziwić, przecież nikt nie będzie wydawał pieniędzy na oddzielną produkcję dla niecałych pięciu milionów ludzi (a ile z tego stanowi grupę docelową poszczególnych marek?), którzy w dodatku mówią tym samym językiem. Wystarczy przeliczyć ceny z funta na euro i mamy to. Tym bardziej doceniamy kampanię, którą zrobiła Škoda z myślą – jak mówi hasło kampanii – o nowej Irlandii. Tak, specjalnie dla tego niewielkiego rynku zrobili dużą, wielokanałową kampanię, zatrudniając do niej irlandzką agencję Boys + Girls.

Irish Coffee

Punktem wyjścia jest obserwacja, że Irlandia się zmienia, a Škoda razem z Irlandczykami. Kampania jest zdystansowaną i zabawną ilustracją tych zmian, a modele Škody ich uczestniczącym świadkiem. Pierwszy z filmów jest o zmieniających się upodobaniach kulinarnych. Irlandia jeszcze do niedawna kojarzona była z piwem i herbatą, tymczasem już od kilku lat Irlandczycy chętniej spędzają czas w kawiarniach niż w pubach. 70% Irlandczyków odwiedza kawiarnię przynajmniej raz w tygodniu, a obrót tych lokali wynosi 284 milionów euro. I jaka może być na to odpowiedź marki samochodowej? Zobaczcie.

Co nam się tu podoba? Naturalna, bardzo prawdziwa sytuacja i świetny portret grupy zawodowej, która – powiedzmy sobie uczciwie – w reklamach traktowana jest po macoszemu. Występuje rzadko, a jeśli już, to bardzo przerysowana. A warsztatowo doceniamy – doskonałą reżyserię, casting i grę aktorów (co ten gość w środku robi z oczami?).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dla całej rodziny

Samochód z miejscem dla całej rodziny. W wydaniu irlandzkim wygląda to trochę inaczej.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Instagram w telewizji

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Oczywiście używanie mediów społecznościowych nie jest niczym, co jakoś bardzo wyróżnia Irlandię i akurat ten spot mógłby spokojnie pojawić się nawet w polskiej telewizji, ale że się nie pojawił, to pojawia się u nas. Ten film jest jedną z niewielu udanych prób pokazania świata mediów społecznościowych w telewizji. Żeby go w pełni docenić, wyobraźcie sobie jego pierwsze 10 sekund w bloku reklamowym.

Mimo że to nie jest najbardziej odkrywcza kampania na świecie, doceniamy w niej lokalne podejście, trafne insighty, warsztat filmowy, humor i dystans, z jakim sportretowani są współcześni Irlandczycy. Może lwa z tego nie będzie, ale Effie jak najbardziej.