Czy marki powinny wspierać społeczność LGBTQ? Polacy podzieleni [raport]

Blisko połowa polskich internautów uważa, że marki nie powinny angażować się we wsparcie społeczności LGBTQ+. Niekoniecznie stoi to w sprzeczności z ich systemem wartości, 6 na 10 badanych uważa po prostu, że firmy powinny być neutralne światopoglądowo, pokazuje badanie Wavemaker.
O autorze
1 min czytania 2019-06-25

45 proc. polskich internautów jest raczej lub zdecydowanie  przeciwnych angażowaniu się marek we wsparcie społeczności LGBTQ+, np. poprzez udział w paradzie równości. Pozostałe osoby wyrażają obojętność (29 proc.) lub poparcie (26 proc.) 

Wyraźnie częściej zaangażowanie marek w aktywność wokół kwestii LGBTQ+ popierają kobiety (31 proc. wobec 20 proc. mężczyzn), ale co ciekawe, badanych nie różnicują istotnie wiek, zamożność czy miejsce zamieszkania.

Choć wsparcie dla zaangażowania jest na pewno związane ze światopoglądem respondentów, nawet wśród uczestników parad równości nie ma pełnej zgody co do tego czy marki powinny się wspierać społeczności LGBTQ+ Wśród. uczestników parad 53 proc. pozytywnie ocenia taką aktywność marketerów, a niemal 30 proc. sprzeciwia się komunikowaniu wsparcia mniejszości.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Takie postawy badanych wypływają z mocno ugruntowanego wśród polskich konsumentów przekonania, że firmy powinny być neutralne w kwestiach światopoglądowych – 6 na 10 respondentów badania Wavemaker podpisuje się pod takim stwierdzeniem, przy 30 proc. obojętnych i zaledwie 12 proc. badanych, którzy zaangażowania marek wyraźnie oczekują.

A jakie marki ze wsparciem LGBTQ kojarzą polscy konsumenci? Badanie Wavemaker pokazuje, że w rankingu prowadzą brandy z kategorii rozrywka, jak Google, MTV czy Netflix.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Chociaż oceny konsumentów są podzielone, nie wynika z nich jednoznaczna wskazówka dla marketerów, by angażować lub wystrzegać się tematów związanych z LGBTQ. Ponad połowa konsumentów badanych przez Wavemaker podejrzewa czysto marketingowe intencje firm angażujących się we wsparcie mniejszości. Opierając się wyłącznie na postawach konsumentów marki ograniczają ryzyko i pozostają neutralne światopoglądowo. Niektóre jednak kwestionują status quo, wytyczają trendy i w dłuższej perspektywie na tym zyskują, jak choćby Ben&Jerry – mówi Paweł Gala, CEO Wavemaker.

Wavemaker badał postawy konsumentów wobec zaangażowania marek we wsparcie LGBT w czerwcu 2019 r. metodą wywiadów internetowych wśród 1 tys. polskich internautów.