Strategia od podstaw: bo to, co nas podnieca, to się nazywa budżet w strategii

Strategia od podstaw: bo to, co nas podnieca, to się nazywa budżet w strategii
W zeszłym tygodniu wypisaliśmy główne punkty, które powinny pojawić się w budżecie. Poniżej kolejne kwestie warte rozważenia przy planowaniu finansów.
O autorze
2 min czytania 2013-10-10

grafika: fotolia

Poprzednie teksty autorki >

Rozkład budżetu

Rozkład budżetu na social media

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Warto zwrócić wagę, że w tym budżecie znajdują się mikroblogi (takie jak Twitter), blogi, wiki oraz inne (cokolwiek oznaczały).

Ile pieniędzy wydaje się na social media zależy też od profilu firmy – z zupełnie innych narzędzi korzystają firmy B2B (czyli kierujące swoją ofertę do innych firm) niż B2C (oferujące towary i usługi klientom detalicznym). To, czy jesteśmy producentem czy usługodawcą też wpływa na alokację budżetu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wydatki na social media z podziałem na sektory od 2009 do 2012 roku

Wiadomo, że firmy mające sklep internetowy czy inną formę sprzedaży w sieci powinny inwestować dużo więcej niż firmy, które wymagają aktywności poza internetem.

Niezależnie od tego, czy prowadzisz jednoosobową firmę, czy pracujesz w wielkiej korporacji, przygotowujesz strategię dla klienta Twojej agencji czy w ramach własnej korporacji – budżet warto zaplanować.

Rozkład budżetu na social media według wielkości firmy

Budżet się opłaca

Tak samo jak strategia. Posiadanie dokumentu strategicznego umożliwa przygotowanie planu działań, przewidzenia ich skutków oraz skuteczniejsze rozlokowanie budżetu. Innymi słowy, możemy zainwestować mniej lub uzyskać wyższe ROI (zwrot z inwestycji).

Wykres wartości budżetu w zależności od posiadania strategii

Planowanie budżetu służy również analizie efektów. Jednym ze wskaźników, które można mierzyć jest ROI, czyli wskaźnik rentowności. Nie oznacza to oczywiście, że to jedyny i najważniejszy wskaźnik i należy jemu właśnie podporządkowywać wszystkie kwestie związane z pieniędzmi, ale zawsze warto zastanowić się, czy działania, które prowadzimy nie są zbyt kosztowne w stosunku do zysków, które z nich osiągamy.

Co ważne – nie ma minimalnego budżetu wymaganego na działania w sieci. Innymi słowy – nawet za zero złotych można zacząć coś już robić. Oczywiście taniej nie oznacza lepiej, ale w przypadku mikroprzedsiębiorstw to ważna informacja.

Starzy czy nowi klienci?

Rozkład wydatków w social media na poszczególne aktywności

Pozyskanie nowego klienta jest cenne, ale warto pamiętać, że jest on droższy niż utrzymanie dotychczasowego. Jak już nieraz wspominałam w swoich tekstach, nie liczy się ilość fanów/subskrybentów/podążających, ale ich jakość. Mała, ale aktywna społeczność, która składa się z prawdziwych pasjonatów i klientów jest zawsze dużo cenniejsza niż wielki fanpage pełen przypadkowych osób, które nigdy więcej nie zajrzą na profil.

Social media to ciągły eksperyment

Chociaż zdecydowana większość firm nadal lokuje pieniądze w narzędzia marketingowe na Facebooku, widać, że trendy się zmieniają.

Wzrost wydatków na programy marketingowe w różnych kanałach w social media

Media społecznościowe oznaczają ciągłą zmianę. Pojawiają się nowe formy reklamowe – chociażby niedługo będą pewnie udostępniane płatne “piny” na Pintereście – jedne portale się rozwijają, jak Spotify, inne zwijają – np. MySpace. Użytkownicy migrują między serwisami, uczą używania ich, powstają tysiące nowych startupów. Sieć żyje i zmienia się dużo dynamiczniej niż inne media – wymaga więc dużo większej elastyczności zarówno od strategii jak i od budżetu.

Przygotowywanie budżetu to duże wyzwanie dla stratega, ponieważ musi się orientować w cenach, możliwościach, a także wiedzieć z kim się skonsultować, aby odpowiednią wycenę otrzymać. Wiadomo, że koniec końców – kasa musi się zgadzać.

Za tydzień zastanowimy się jak sprawdzić czy nasza podróż przez ocean miała sens, czyli parę słów o KPI i analizie efektów naszej strategii.