Odwaga się opłaca

Odwaga się opłaca
W trakcie pracy nad jednym z pierwszych projektów, jakie miałem okazję lata temu realizować w agencji reklamowej, podczas prezentacji pomysłów kreatywnych, usłyszałem od naszego ówczesnego klienta zdanie, które na długo utkwiło mi w pamięci.
O autorze
2 min czytania 2013-10-18

grafika: fotolia

„Wasze pomysły są ciekawe i odważne. Ale naszym zadaniem nie jest robić kreatywne rzeczy, tylko minimalizować ryzyko wtopy…”. Pamiętam, że w głowie dzwoniło mi głośno i wyraźnie „ale jak to?!?”, że na sali zapanowała na dłuższą chwilę grobowa cisza, a potem dyrektor kreatywny próbował coś argumentować, strasznie się jąkając. Tak czy inaczej projekt przepadł, finalnie zrobiliśmy lekką modyfikację poprzedniej kampanii, a po wszystkim długo z ludźmi z agencji siedzieliśmy w barze przy piwie.

Od tamtego momentu minęło ponad 13 lat. Przez ten czas zrozumiałem, że czy mi się to podoba czy nie, bardzo wiele, bardzo różnych czynników decyduje o tym, czy projekt jest efektowny i efektywny. Że strasznym uproszczeniem i trywializowaniem tematu jest mówienie, że klient zwyczajowo nic nie rozumie. I że agencje, o co często same mają pretensję do klientów, też potrafią nie przyjąć sensownych argumentów, czy po prostu nie słuchają, co się do nich mówi. Generalnie przez te wszystkie lata utwierdziłem się w przekonaniu, że świat reklamy, nie jest po prostu czarno-biały. Też wielkie mi odkrycie, iście oryginalne doświadczenie, ktoś powie. Niby to taka oczywista oczywistość, a przepychanki w temacie kreatywności i odwagi między agencjami i klientami trwają niezmiennie do dziś. Tylko rzadziej wszyscy na piwo chodzimy.

Co ciekawe przez te lata nie zmieniła się w kontekście powyższej historii jedna ważna rzecz. Marka, dla której wówczas pracowaliśmy jest dokładnie w tym samym miejscu, gdzie była. W wielkim uproszczeniu jest… nigdzie.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Nie udało się także w tamtym momencie klientowi odrobaczyć mnie z myśli, że kreatywność jest krytycznym czynnikiem sukcesu i bez względu na to, jak ją sobie definiujemy, gdzie ma swoje źródło, poszukiwanie nowych dróg, a co za tym idzie bycie odważnym, jest kwintesencją współczesnego biznesu, budowania wartości marki i generowania sprzedaży. I uczyć się jej i szukać jej powinniśmy przy każdej możliwej okazji.

Dlatego przyznam się, że kompletnie nie mogę zrozumieć pomruków dezaprobaty w trakcie branżowych seminariów i konferencji, kiedy któryś z prelegentów prezentuje kolejny case Nike, Apple, czy innych wielkich graczy ze świata. „To takie cliche i takie wyświechtane, im jest przecież tak łatwo…”. Jakby wszyscy mruczący zapominali w tym momencie dzięki czemu, owe marki są tam, gdzie są. Jak bardzo banalnie by to nie brzmiało, owi wielcy gracze naprawdę rozumieją, że mimo, że wspomniane już ryzyko wtopy jest duże, na koniec dnia kreatywność i odwaga się opłaca. I są w swoich działaniach nieustępliwi i konsekwentni.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Okazja do zainspirowania się kreatywnością, do posłuchania o tych wielkich i tych nieco mniejszych projektach nadarzy się już niebawem. 7 listopada, na trzecią już edycję organizowanego przez SAR Imagination Day, przyjadą do Warszawy ludzie, którzy mimo, że pochodzą z różnych stron świata, łączy ich jedno. Mają na swoim koncie kreatywne i odważne projekty, które się opłaciły zarówno agencji, jak i klientowi.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Na Imagination Day 3 spotkać będziemy mogli m.in. Hugo Veiga i Diego Machado z agencji Ogilvy, którzy w tym roku na najważniejszym festiwalu kreatywności na świecie Cannes Lions zdobyli bagatela 23(!) statuetki. O wartości odwagi będzie też świadczył Paulo Martins, który pracował m.in. przy słynnej kampanii United Colors Of Benetton – Unhate. Kobiety w kreacji, a przy okazji drugą wg rankingu Gunn Report najczęściej nagradzaną digitalową agencję na świecie – AlmapBBDO Sao Paulo, odważnie reprezentować będzie Luciana Haguiara. O swoich doświadczeniach w pracy w Chinach opowiadać będzie Dwayne Koh z TBWA / Shanghai. Na scenie zobaczymy także Juliana Bouldinga, szefa i współzałożyciela The Network One, który przywiezie ze sobą gości m.in. z Rosji i Finlandii, a także Matiasa Corea współzałożyciela Behance Network oraz Sergio Del Puerto ze słynnego hiszpańskiego studia Serial Cut.

NowyMarketing jest patronem medialnym Cannes Lions Imagination Day. Dowiedz się więcej >