Grafik, który mieszkał w lesie

Grafik, który mieszkał w lesie

O różnych typach grafików i jak z nimi pracować pisze Joanna Burdek – właścicielka agencji Brand Useful.

Art Director, graphic designer – słowa, które w wielu wywołują dreszcz grozy. Zdarza się, że pracujesz z grafikami i masz uwagi do ich pracy, ale nie wiesz, jak je przekazać. Boisz się, że możesz kogoś urazić, lub – co gorsza – nie mieć racji i się wygłupić.

Poniżej kilka wskazówek – na kogo możesz natknąć się w agencji (i nie tylko) i jak pracować z różnymi typami grafików. Nie ważne, czy pracujesz u klienta, czy jesteś accountem w agencji – przyda Ci się!

Level 1: poziom skilli

Utalentowany + skromny / zakompleksiony + szybki

Ma fajne projekty i pracuje szybko. Jest komunikatywny i responsywny, nie zapomina o zleconych pracach. Jest natomiast niepewny siebie i swoich umiejętności, mimo że są na wysokim poziomie. Czasem zdarza się, że praca i pomysły przypisywane są komuś innemu.

Jak pracować?
Uważaj na krytykę – bardzo go demotywuje i pogłębia nieprawdziwe często kompleksy. Często to ty musisz myśleć o jego życiu prywatnym – bo on zrobi dosłownie wszystko, co mu dasz kosztem swojego życia i rodziny (w jego przekonaniu, gdy czegoś nie zrobi od razu, skończy się świat).

Grafik utalentowany + gwiazda + nie za szybki

Jego pomysły są świetne. Często przy ich oglądaniu rozlegają się „ochy i achy”! On wie, że jest dobry. On i cały świat, któremu o tym mówi. Nie pracuje szybko, bo przecież dobry projekt trwa. Chcesz mieć dobrze – poczekaj. Często przytłacza cały zespół swoją osobowością.

Jak pracować?
Wyjaśnij, że czas pracy w agencji to pieniądz i również jego czas przeliczany jest na stawki. Zwróć uwagę, że większość ludzi nie zwraca uwagę na różnicę o jeden piksel lub ton koloru. Doceń jego pracę.

Grafik mniej utalentowany + wolny + duże ego

Wszyscy wiedzą o jego talencie, ale w przeciwieństwie do wyżej opisanego – jego projekty nie są tak dobre, jak o nich mówi. Poziom jego ego nie jest odzwierciedlony w projektach.

Jak pracować?
Niestety możesz mieć przez niego kłopoty. Zdarzy się, że nie zrobi projektu, lub zrobi taki, który nie nada się do pokazania - zawsze wyznacz mu wcześniejszy termin niż deadline i miej na uwadze, że ktoś po nim będzie musiał poprawiać. W dłuższej perspektywie być może będziesz musiał się z nim pożegnać.

Grafik mniej utalentowany + szybki + po łebkach

„Lawirant” – tak bym określiła ten typ. Robi szybko i po łebkach, nie zależy mu na efektach pracy. Praca po łebkach wynika z różnych pobudek. Zdarza się, że grafik ma bardzo dużo pracy i pracując dla Ciebie, robi jeszcze dla kilku innych zleceniodawców na raz. Gorzej, jeśli pracuje na etacie i robi je w trakcie pracy. Praca w nocy też nie pomaga – brak snu często odbija się na efektywności. Czasami wynika to z głęboko zakorzenionych kompleksów.

Jak pracować?
Ustal jasne warunki i wynagradzaj uczciwie za pracę. Jeśli natomiast słabe efekty zależą od braku umiejętności, ale widzisz starania – pomóż – daj mu wsparcie starszego grafika, pokaż podcasty / wideo – gdzie może się nauczyć nowych umiejętności, wyślij na szkolenie. To, że pracuje szybko, wynika często z dobrych chęci, a brak rezultatów – z braku skilli.

Level 2: poziom uprzejmości

Opryskliwy

Znałam raz grafika, który miał duży talent, a ja byłam wtedy nowa. Traktował mnie bardzo podle, wyśmiewał mój brak wiedzy, robił rzeczy bardzo wolno i zrzucał winę na mnie. Nie znosiłam go. Pamiętam, że miałam problemy ze spaniem i płakałam przez niego sporo. Nie byłam pewna siebie (bo byłam nowa).

Jak pracować?
Dziś z perspektywy lat – radzę: „Nigdy nie pozwalaj sobą pomiatać”. Pamiętaj, że twoja praca jest równie ważna, jak jego! Jeśli źle Cię traktuje – powiedz o tym wprost „nie podoba mi się, jak się odzywasz. Sprawiasz, że czuję się bardzo podle” – oni często nie robią tego specjalnie.

Wrażliwy na swoim punkcie

Cichy, wycofany. Robi bardzo dobre projekty, ale sam myśli, że są straszne. Uwagi bierze mocno do siebie. Czasem tak mocno, że zaczynasz bać się je zgłaszać

Jak pracować?
Uważaj, jak przekazujesz uwagi. Dla Ciebie oczywiste, że projekt jest dobry i potrzebuje tylko kilku poprawek, dla niego poprawki to koniec świata. Zawsze przekazuj najpierw pozytywny feedback – również ten od klienta, nigdy nie forwarduj niemiłych maili! To jest jego utwór i takie komentarze bardzo demotywują. Z drugiej strony pamiętaj jednak, że Twoją pracą jest przekazanie feedbacku – nie możesz bać się tego robić.

Miły

Fajny, otwarty, pomocny.

Jak pracować?
To najfajniejszy typ grafika. Pamiętaj jednak, że zbyt bliskie relacje na dłuższą metę mogą utrudniać pracę. Niestety też, czasami uprzejmość bywa udawana. Ale na to nie masz wpływu.

Level 3: poziom podejścia do biznesu

Grafik rzemieślnik

Rozumie, że czas to pieniądz, wykonuje rzetelnie pracę, ale nie dba o detale. Rozumie, że im więcej zrobi – tym więcej zarobi.

Jak pracować?
Ty musisz zwracać uwagę na detale i literówki oraz pilnować jakości. Fajnie jest mieć coś szybko, ale czasem warto dopracować szczegóły.

Grafik antybiznesowy

Często oprócz pracy w agencji jest też artystą (maluje, fotografuje etc.). Nie rozumie lub nie akceptuje reguł biznesu, czasami nimi gardzi. W agencji pracuje – bo „za coś musi żyć”.

Jak pracować?
Słuchanie sfrustrowanego artysty nie jest przyjemne (wiem to). Może warto zwrócić uwagę, że każdy sam wybiera swoją pracę?

Grafik nie ma prądu na wsi

Kiedyś pracowałam z grafikiem, który wszystko robił na ostatnią chwilę lub co gorsza – po terminie i zawsze miał na coś wytłumaczenie. Najczęściej „nie mam prądu”. Przez co ja umierałam ze stresu.

Jak pracować?
Jeśli grafik jest kiepski – nie pracuj z nim, jeśli możesz. Jest dobry – porozmawiaj z nim, że taki sposób pracy Ci nie odpowiada (choć może to nic nie dać). Dlatego zawsze wyznaczaj wcześniejszy termin!

Grafik odtwórczy

Robi to, co mu każą, często bezmyślnie. O godzinie 17:00 już jest spakowany i idzie do domu.

Jak pracować?
Jeśli zrobi nieatrakcyjny projekt – często zwala winę na Ciebie, że został źle zbriefowany. Nie daj się w to wmanipulować – daj mu wolną rękę, żeby zaczął myśleć – nie pokazuj palcem co wstawić na projekt. Powiedz, że jego wkład jest ważny. Pochwal.

Grafik kreatywny

Zawsze stara się dodać coś od siebie, jeśli nie całą koncepcję, to fragment copy, projektu – myśli przy pracy. Często siedzi w nadgodzinach, bo praca to jego pasja.

Jak pracować?
Fajnie się z nim pracuje – jeśli ma podejście biznesowe. Jeśli forsuje swoje idee, które nie działają – masz problem. Staraj się z nim o tym rozmawiać, nie krytykuj – wyjaśnij swój punkt widzenia z szacunkiem.

Game over

„Odblokowałeś nowy poziom” – powiedział mój syn do psa, gdy nauczył go nowej sztuczki. Dzisiaj na każdym stanowisku w agencji musisz wciąż się uczyć!

Super grafik może nie być taki dobry za kilka lat – bo pojawią się nowe formaty. Znam takich, którzy nie potrafią dziś zaprojektować www lub nie wiedzą, ile kb ma mieć banerek do Google…

Ja osobiście wierzę, że pracując wytrwale – przy minimalnym talencie – możesz stać się bardzo dobrym w tym, co robisz.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij