Jak wyglądał influencer marketing w 2019 roku w Polsce?

Jak wyglądał influencer marketing w 2019 roku w Polsce?
Influencer marketing to jeden z najbardziej dynamicznych trendów w świecie marketingu online. Dzięki internetowi i nowym mediom informacje, którymi dzielą się z nami influencerzy, szybko trafiają do ich potencjalnych obserwatorów.
O autorze
8 min czytania 2020-01-14

Takie kampanie reklamowe pozwalają w łatwy sposób zobaczyć reklamowany produkt oraz jego wady i zalety. Niezależnie od tego, gdzie jesteśmy, często korzystamy z internetu, aby zobaczyć, co nasz ulubiony Inluencer dzisiaj poleca i o czym opowiada.

Przeglądanie Instastories i najnowszych publikacji czy postów przy porannej kawie sprawia, że my jako odbiorcy możemy z dnia na dzień śledzić dynamikę świata Influencerów w świecie online. W ich feedzie dostrzegamy, co jedzą, gdzie są, jak się ubierają, a co za tym idzie, jakie kampanie realizują w swojej karierze i jaki publikują content. Możemy obserwować, co twórcy polecają swoim obserwatorom, jakie kody rabatowe udostępniają i gdzie znajdziemy promocje, by nabyć polecane produkty w niższej cenie.

Współprac firm z Influencerami jest coraz więcej, ponieważ coraz wygodniejsze jest korzystanie z internetu w telefonie, niemal każdy ma swoje konta na najpopularniejszych portalach społecznościowych, dokonujemy więcej zakupów przez internet bez wychodzenia z domu, co jest szybsze i wygodniejsze. Aby zakupy przez internet były udane, potrzebujemy opinii, rekomendacji osób, które już produkt sprawdziły, więc coraz częściej sugerujemy się zdaniem internetowych twórców jako ekspertów danej dziedzinie. Kampanii zrealizowanych z Influencerami w tym roku było mnóstwo, a w tym artykule postanowiłam ograniczyć się do opisania trzech najbardziej wpływowych, które na bieżąco podglądałam w swoich socialach. Wybierając kampanie do omówienia, kierowałam się kilkoma czynnikami. Zwróciłam uwagę na dużą liczbę publikacji, pomysłowość, poziom zaangażowania odbiorców, pozytywne komentarze, a co najważniejsze –brak efektu hejtu.

Tajemnicze liczby

Jedną z najciekawszych akcji tego roku, jakie zapadły mi w pamięć, trwającą zresztą nadal, jest ta zorganizowana przez LESS. Nowa, darmowa, społecznościowo-zakupowa aplikacja mobilna, która pozwala sprzedawać zbędne ubrania w wirtualnej szafie, zrealizowała oryginalny, a zarazem zaangażowany społecznie projekt. Pomysł powstał z myślą o światowych trendach związanych z ochroną środowiska, dążeniu do tego aby na co dzień działać bardziej odpowiedzialnie i EKO. W kontekście mody oznacza to większą świadomość zakupową, kontrolę nad liczbą rzeczy w szafie i umiejętne pozbywanie się tego, w czym tak naprawdę nie chodzimy. Celem akcji było promowanie takiej postawy i łączenie pomagania z porządkowaniem garderoby. W większości przypadków zarobione przy okazji kampanii fundusze Influencerzy przeznaczyli na cele charytatywne, co ogłaszali na swoich socialach.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Start kampanii rozpoczął się w drugiej połowie czerwca od działań mikroinfluencerów na Instagramie. Publikowali oni zdjęcia z białymi kartkami, na których były różne liczby – obserwatorzy mieli za zadanie odgadnąć, co to oznacza. Dzięki temu można było pobudzić wyobraźnię odbiorców i uświadomić im, jak wiele niepotrzebnych rzeczy w szafie posiadają. @elazywiczynska opublikowała zdjęcie z liczbą 23 – ,, Policzyłam i trochę nie dowierzam”. Niektórzy jej obserwatorzy początkowo myśleli, że tyle kończy lat. Padło też stwierdzenie, że być może jest w dwudziestym trzecim tygodniu ciąży, lub że to liczba dni bez zakupów kosmetycznych. Żaden z obserwatorów nie zgadł, co autorka rzeczywiście miała na myśli.


Źródło: www.instagram.com/p/BzFeFguIf0j/?igshid=u1i6o5qzvtjd

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Paula Gurazjda wrzuciła zdjęcie z numerem 18, informując tym samym obserwatorów, że nie chodzi tutaj o pełnoletność, a o coś związanego z nią – czyli coś modowego. W komentarzach followersi zgadywali, że może chodzić o osiemnaście dni do wakacji, albo że przez tyle dni nie będzie postów na jej socialach (itp.). Mimo że ta Influencerka dała podpowiedź w opisie, to jej obserwującym również nie udało się odgadnąć zagadki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się


Źródło: www.instagram.com/p/BzGJDFcIJ0x/?igshid=1a93v66ng7i0k

Statystyki jednej z modowych mikroinfluencerek mającej 7000 followersów; jej zdjęcie z liczbą wyświetliło aż 10 289 osób, ze strony głównej 5 595, z hasztagów 4 150, z profilu 215, a z innych miejsc 329. Post szafiarki wywołał bardzo duże zaangażowanie – przekroczył nawet jej liczbę obserwujących.

Anna Lewandowska opublikowała zdjęcie z liczbą 78. Zagadka została rozwiązana po paru dniach, a magiczna liczba oznaczała oczywiście liczbę nienoszonych rzeczy w szafie Influencerki. Jej followersi szybko zostali powiadomieni o tych przedmiotach i można je było kupić w aplikacji.

W ten projekt zaangażowanych było wielu Influencerów, im.in.: Rafał Maślak, Honorata Skarbek, Maffashion, Fit.Lovers, Magda Pieczonka, Hanna Lis, Klaudia Halejcio, Sandra Kubicka, Wiktoria Gąsiewska, Jakub Kucner, Barabara Kurdej-Szatan, Kasia Cichopek, Adrian Anzorge i Pani Ekscelencja.

Gwiazdy na swoim Instagramie publikują zdjęcia garderoby, oznaczają aplikację, dodają hasztagi #mniejwszafie i #lesshallenge, a w treści posta piszą do swoich obserwatorów, że robią sezonowe porządki i zachęcają swoich followersów do systematycznego wietrzenia szafy, by nie gromadzić niepotrzebnych rzeczy. Zdjęcia przedstawiają głównie ich ubrania, które można zakupić w aplikacji a przy tym wesprzeć działania charytatywne.

Jakub Kucner – model i prezenter telewizyjny – pod swoim postem z Less wspomniał, że środki ze sprzedanych ubrań przeznacza na zbiórkę SięPomaga, na wysyłkę kontenera z darami dla dzieci z Afryki. Fani bardzo pozytywnie zareagowali na jego wpis, który zyskał ponad 100 komentarzy i mnóstwo słów uznania.

Z kolei Joanna Koroniewska poinformowała swoich obserwatorów, że dochód ze sprzedaży ubrań zasili na Fundację Naszpikowani i SięPomaga. Aktorka dziękuje w poście za nominację Annie Dec, a do wyzwania nominuje dalej Hannę Lis i Magdę Janicką.

Joanna Jędrzejczyk – polska zawodniczka boksu, mająca ponad 1 500 0000 obserwatorów, zakomunikowała, że daje swojej szafie trochę pooddychać i decyduje się przekazać środki ze sprzedaży jej ubrań do Fundacji Cancer Fighters – #ChorobaToNieWyrok. Wspomniała przy okazji o wygodzie korzystania z aplikacji i wyjaśniła, jak działa i jakie ubrania będą się pojawiały. Jej posty zyskały ogromną popularność i wywołały ogromne zaangażowanie odbiorców. Odbiorcy bardzo się zaangażowali i akcja zyskała ogromną publiczność.


Źródło: www.instagram.com/joannajedrzejczyk/?hl=pl

Panią Eksceplencję, blogerkę modową, do akcji Less zmotywowała przeprowadzka, dzięki której zrobiła generalne porządki i spakowała aż 12 worków na sprzedaż – jak pisze swoim followersom.

W aplikacji obserwuje ją ponad 3000 użytkowników, a blogerka wystawiła ponad 100 ofert z ubraniami i akcesoriami, często znanych modowych marek. I w tym przypadku obserwatorzy licznie i aktywnie zaangażowali się w akcję, dopytując o kolejne ubrania i wyrażając chęć dalszych zakupów.


Źródło: www.instagram.com/p/B45aPn0H0re/

Uważam, że jest to jedna z najlepszych akcji trwających obecnie, ponieważ promuje odpowiedzialną i ekologiczną postawę, zachęca, by nie wyrzucać, ale sprzedawać zbędne ubrania, które z różnych powodów nie były przez nas noszone. Kolejne nominacje powodują przyrost nowych kont w aplikacji, ubrań wystawianych na sprzedaż, a co za tym idzie, wzajemnej wymiany zasobami, która wpisuje się w ideę świadomych zakupów i dbania o środowisko oraz zmienia nawyki konsumpcjonizmu. Zaangażowanie tak dużej społeczności Influencerów realnie rozwinęło aplikację, która zyskała mnóstwo nowych użytkowników i produktów. Można śmiało stwierdzić, że jest to przykład efektywnego marketingu wirusowego, który przeprowadzony od początku w interesujący sposób, zarówno poprzez ideę, jak i współpracę Influencerów, trafił do wielu odbiorców i wywołał ogromne zaangażowanie internautów.

Pobudzeni do działania

Kolejnym ciekawym przykładem jest akcja ,,Zacznij dzień bardziej happy z Żabką. Z aplikacją Żappka kawa za jedyne 1,99 zł od 7.00 do 10.00”. Początek jesieni w sieciach sklepów Żabki zaczął się od kuszącej promocji, dzięki której można było dobrze zacząć dzień i napić się porannej kawy w dobrej cenie. Akcja miała na celu przede wszystkim rozweselenie, a zarazem pobudzenie zaspanych ludzi spieszących się do pracy, którzy nie mają czasu wypić kawy w domu, bo budzik nie zadzwonił, bo dziecko nie chciało ubrać się do szkoły, a mleko do kawy się skończyło… Na takie sytuacje Żabka zaproponowała alternatywę w postaci szybkiej kawy na wynos. Dla osób posiadających aplikację sklepu stworzono możliwość zbierania punktów, które można było wymienić na nagrody. Akcja w mediach społecznościowych oznaczana była hasztagami #happyhours, #zacznidobrzedzień, #kawazzabki.

Na Instagramie o akcji promocyjnej powiadomili swoich obserwatorów m.in.: Sylwia Gaczorek, Saszan, Kasia Ogórek-Twoje Diy, Tekstualna, Doriska353, Olaolur, Anita Szydłowska, Billie Sparrow, Reżyser życia, Jakub Urbaniak – podziarany tata i Paulina Soboń.

Zdjęcie modela Jakoba Kosela na rusztowaniu przy sklepie mocno przykuło uwagę jego followersów. Komentarze oczywiście dotyczyły kawy, a najtrafniejszym brzmiał: „kawa takiego kopa dała, że aż na rusztowania wskoczył” lub ,,to najfajniejsze zdjęcie współpracy, jakie widziałam”. Wiele osób pochwaliło jego content, w szczególności za pomysłowość, ale także outfit, dopytując w komentarzach nie tylko o kawę, ale też np. o ,,golfik”.


Źródło: www.instagram.com/p/B4J928DhFz1/

W swoim feedzie post o akcji udostępniła także Marcelina Zawadzka – modelka i Miss Polonia. W poście zapytała swoich obserwatorów, czy miewają pracowite dni, gdy zdarzy się im zaspać, a zamówiona taksówka nie przyjechała. ,,Intensywny dzień wymaga mocnej kawy z Żabki!” – podsumowała. Obserwatorzy w komentarzach wykazali duże zainteresowanie promocją i żywo utożsamiali się z tematem, pisząc:, ,,bez kawy, dzień stracony”.

Influencerzy w swoich postach rekomendowali nie tylko cenę i smak kawy, ale także chwalili zamysł, zgodnie twierdząc, że bez kawy nie sposób rozpocząć dnia –jak wspomniała Saszan w publikacji swojego zdjęcia w zielonym płaszczu, który idealnie odzwierciedlał kolor żabki. Ten post Influencerki zgromadził ponad 11 000 serduszek i 131 komentarzy.


Źródło: www.instagram.com/p/B4FL9uXhnYS/

Jakub Urbaniak – Podziarany tata, mający ponad 75 000 fanów, ze swoimi obserwatorami podzielił się refleksją, że kiedy nie wypije kawy, to jest ,,nie do życia”. Spiesząc się ze swoim synkiem do żłobka, czy przed porannym treningiem, kawę pije w biegu, co dokumentuje na swoim Instagramie.

Kampania Żabki poruszyła znany każdemu problem wzbudzenia porannej motywacji do działania i pracy, co jest trudne szczególnie w takie dni jak poniedziałek. Każdy mógł skorzystać ze smacznego, popularnego produktu w dobrej cenie, nie zakładając żadnych kont w aplikacji i po prostu kupić kawę, by zabrać ją na wynos. Każdy z Infuencerów zaangażowanych w kampanię opublikował post, opisując swoje ciężkie poranki i podając szczegółowe informacje o akcji, która miała pomóc zabieganym osobom i sprawić, aby dzień zaczął się lepiej. Promocja spotkała się z dużym zainteresowaniem. Ja sama, śpiesząc się rano, także dałam się skusić na kawę z Żabki… To pokazuje, że czasem niewiele trzeba, by wykorzystać potencjał rynku i proponując drobną przyjemność, wpłynąć pozytywnie na odbiorców, a zarazem przyciągnąć ich uwagę.

Never give up

Jako trzeci, ostatni przykład, wybrałam akcję charytatywną, bo pomaganie osobom potrzebującym to zawsze działanie ważne i godne szerokiej promocji.

Fit Lovers, popularna i najbardziej zwariowana internetowa para, dostarczająca swoim odbiorcom mnóstwo pozytywnej energii, czyli Pamela i Mateusz, znani także jako El wariato- czyli nie tylko ich marka, ale także zwariowany styl ich styl szalonego życia. Na swoim Instagramie ponad 1 600 000 followersów i uwielbiają pomagać potrzebującym. Tego lata zaangażowali się w akcję SięPomaga.pl i odwiedzili w wakacje Samantę – małą El wariatkę, a zarazem ich fankę, chorującą na białaczkę, której postanowili pomóc i oto też poprosili swoich wiernych obserwatorów. Jak wspomnieli w swoim poście: ,,może być co łaska, byle by poratować, kierowniku. Jak kierownik poratuje, to niech przesunie zdjęcie do boku i obejrzy Thank You Dance”.


Źródło: www.instagram.com/p/BzbIdz7IIiL/?igshid=7nm224d77k5e

Opublikowany post ze zdjęciem ze szpitala z Samantą, a następnie filmik, w którym wszyscy tańczą do muzyki, dziękując za każde wsparcie, uzyskał ponad 172 000 polubień i aż 824 komentarzy, w których para otrzymała same pozytywne głosy: ,,dobrze, że dajecie ludziom siłę, za to Was uwielbiam”, ,,pomoc wysłana”, ,,przelew wykonany, a link przesłany dalej, dużo zdrówka kochana”


Źródło: www.instagram.com/p/BzbIdz7IIiL/?igshid=7nm224d77k5e

Po trzech miesiącach para ponownie odwiedziła Samantę, spędzając z nią czas w szpitalu. W kolejnym poście informują, że udało się zebrać potrzebne pieniądze na nierefundowany lek, ale niestety jej stan zdrowia się pogorszył. Post zyskał jeszcze więcej pozytywnych, a zarazem wspierających komentarzy, bo aż 1660. Dziewczynka dzielnie walczyła z chorobą do stycznia bieżącego roku, ale niestety przegrała tą trudną walkę. O śmierci Samanty Fit Loversi poinformowali obserwatorów 10.01.2020.


Źródło: www.instagram.com/p/B2PT7uKoJyR/?igshid=1lgqceqyg52dm

Dzięki nagłośnieniu przez Pamelę i Mateusza prośby o wsparcie w swoim feedzie, a także za pomocą swipe-upa, w niedługim okresie zebrano aż 341 108 zł, a akcję wsparło 15 573 osób. Link ze strony udostępniło 14 203 razy.

Odpowiadając na potrzeby

Przytoczone akcje łączy to, że odpowiadają na różne, ale uniwersalne i bardzo aktualne potrzeby internautów. Kampania LESS wpisuje się w trend ekologicznego i odpowiedzialnego działania w codziennym życiu, kampania Żabki kładzie bardziej nacisk na indywidualną potrzebę małych przyjemności, którymi możemy wpłynąć na naszą motywację i samopoczucie. Z kolei akcja, w którą zaangażowali się Fit Lovers dała okazję do realnej pomocy, a przecież każdy, kto ma szczęście być zdrowym i sprawnym, czuje od czasu do czasu potrzebę wsparcia tych, którym los utrudnił życie. Po pierwsze cel, po drugie aktualność tematów i trafienie w profil psychologiczny współczesnego człowieka, a po trzecie pomysłowa realizacja przyczyniły się do takich sukcesów tych kampanii. W stu procentach wpłynęły one pozytywnie na obserwatorów, dzięki przychylnym komentarzom, dużym zaangażowaniu, a także braku hejtu.

Mam nadzieję, że kolejny rok przyniesie równie wysokie zaangażowanie kampanii nie tylko reklamowych, ale także charytatywnych, które wywołują najlepszy wpływ na odbiorców i generują pozytywną energię.