Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

5 tricków, które pozwolą ulepszyć prezentację twojego projektu przed klientem

5 tricków, które pozwolą ulepszyć prezentację twojego projektu przed klientem
Rozpoczynając karierę projektanta, niezależnie od specjalizacji UX, UI czy product design, nikogo nie ominie konieczność prezentowania efektów swojej pracy przed klientem. Dlatego każdy designer powinien szlifować sztukę prezentacji.
O autorze
2 min czytania 2020-02-03

Pamiętajmy, że nawet najlepszy projekt może zostać szybko odrzucony, jeśli przedstawimy go w nieodpowiedni sposób. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pozwolą Ci się lepiej przygotować i nabrać pewności siebie przed spotkaniem z klientem.

1. Prezentacja w formie interaktywnej

Przygotuj swój projekt w wersji interaktywnej. Wystarczy nawet kilka prostych zabiegów, pozwalających przejść pomiędzy kolejnymi ekranami imitując docelowe zachowanie, a odbiór na pewno będzie dużo lepszy niż przegląd galerii plików PNG. Niektóre aplikacje do projektowania mają takie możliwości wbudowane, jak np. Figma, Adobe XD czy Axure. Jeśli korzystasz ze Sketcha możesz wykorzystać w tym celu narzędzia takie jak Invision, Marvell app czy Zeplin lub Principle.

Dzięki temu prezentowany projekt jest obsadzony w docelowym dla niego kontekście. W przypadku strony internetowej będzie to widok przeglądarki, a jeśli chodzi o aplikacje mobilne, ekran smartfonu.

2. Życiowe historie użytkowników zamiast teoretycznych opowiadań

Przed prezentacją projektu ułóż sobie krótką historyjkę, w której użytkownik lub persona korzysta z usługi czy serwisu, nad którymi pracujesz. Może to być zakup produktu lub usługi czy poszukiwanie informacji – chodzi o główne przeznaczenie prezentowanej pracy. Ulokowanie ich w życiowej sytuacji, w której jest używany, pozwoli klientowi szybko zrozumieć cały koncept.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

3. Przećwicz prezentację co najmniej raz „na sucho”

Zanim wybierzesz się na docelowe spotkanie z klientem, spróbuj zaprezentować swój projekt przed kimś, kto nie jest z nim bezpośrednio związany. Może być to ktoś z Twojego teamu, kto robi coś innego czy Twoja partnerka lub partner. To ćwiczenie pozwoli Ci ocenić, ile czasu potrzebujesz na prezentację, czy historia, którą chcesz opowiedzieć ma sens i czy projekt, który chcesz zaprezentować jest – w tej opowieści – zrozumiały. Zwykle w takim momencie możesz wyłapać małe – szybkie do poprawienia – błędy, dzięki czemu unikniesz nieporozumień podczas ostatecznej prezentacji.

4. Używaj prostego języka, unikaj technicznego żargonu

Opowiadając o swoim projekcie, zrezygnuj z technicznych określeń i zwrotów, jeśli tylko jest to możliwe. W kwestii prezentacji panują zwykle te same zasady, co w projektowaniu – najprostsze rozwiązania zwykle sprawdzają się najlepiej. Przemawiaj w zrozumiały i nieskomplikowany dla odbiorców sposób, niezależnie od zaawansowania ich znajomości określeń z obszaru designu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

5. Zapewnij sobie wszystkie… przejściówki 🙂

Jeśli prezentujesz swoją pracę w biurze u klienta, koniecznie zabierz ze sobą uniwersalny zestaw przejściówek do Twojego komputera. Podstawowy set powinien zawierać HDMI i VGA. Zaskakująco często okazuje się, że projektor czy ekran TV posiada tylko jeden rodzaj wejścia. Nie pozwól, by taki prozaiczny problem popsuł początek Twojej prezentacji 😉

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Na koniec podam jeszcze kilka często powtarzanych błędów, których – będąc projektantami – powinniśmy unikać:

  • rzucanie klienta „na głęboką wodę” i szybka prezentacja poszczególnych ekranów, zanim zbudujemy dla nich kontekst;
  • improwizacja, pomimo że ostatnio staje się modną formą teatralną, to jednak podczas prezentacji własnej pracy jest niewskazana;
  • „rozpraszacze” w postaci pojawiających się na ekranie powiadomień o nowej wiadomości e-mail czy komentarzu na Slacku;
  • jeśli pomimo wszystkich starań klient znajdzie w Twoim projekcie jakiś błąd, nie idź w zaparte, przeproś za niedopatrzenie i spokojnie wróć do prezentacji.