#OdKulis: Akcja „Bałtycka Odyseja” w ramach kampanii #mniejplastiku banku Credit Agricole

#OdKulis: Akcja „Bałtycka Odyseja” w ramach kampanii #mniejplastiku banku Credit Agricole
Projekt „Bałtycka Odyseja”, realizowany w ramach proekologicznej kampanii banku Credit Agricole pod hasłem #mniejplastiku, ma na celu zmniejszenie ilości odpadów zanieczyszczających polskie plaże. Teraz przedstawiamy, jak #OdKulis wygląda realizacja akcji.
O autorze
2 min czytania 2020-02-26

W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak wyglądają najciekawsze kampanie i działania od wewnątrz: jak w praktyce wygląda realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce. Teraz przedstawiamy kulisy projektu „Bałtycka Odyseja”, realizowanego przez bank Credit Agricole w ramach proekologicznej kampanii #mniejplastiku.

O kulisach opowiada Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy oraz dyrektor biura komunikacji korporacyjnej banku Credit Agricole:

Bałtycka Odyseja to wspólna inicjatywa Dominika Dobrowolskiego, znanego ekologa i podróżnika z Wrocławia oraz naszego banku. Dominik od ponad dziesięciu lat realizuje swoją pasję pływania kajakiem i sprzątania rzek w ramach projektu Recykling Rejsów, nasz bank natomiast rozpoczął w zeszłym roku przygotowania do międzynarodowego projektu Plastic Odyssey. Połączył nas wspólny cel, ochrona rzek, mórz i oceanów przed zaśmieceniem i postanowiliśmy zatem wspólnie działać. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pomysł

Bałtycka Odyseja jest przede wszystkim akcją edukacyjną i co najważniejsze – nie jest jednorazowym przedsięwzięciem, bo właśnie z „jednorazowością” chcemy walczyć. Maszerujemy wzdłuż całego polskiego wybrzeża Morza Bałtyckiego, od Świnoujścia do Piasków na Mierzei Wiślanej. Cała trasa liczy ponad 500 kilometrów i jest podzielona na dziesięć etapów. Co miesiąc, w jeden wybrany weekend uczestnicy marszu kontrolują i sprzątają około 50 kilometrów plaży. Bank Credit Agricole, wraz ze spółką EFL, są współorganizatorami tego wydarzenia w ramach kampanii edukacyjnej #mniejplastiku.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Osoby zaangażowane w realizację

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Każdy etap marszu przygotowywany jest przez dwie osoby we współpracy z lokalnymi samorządami, mediami, organizacjami pozarządowymi, firmami gospodarującymi odpadami, parkami narodowymi oraz przede wszystkim uczestnikami. Do tej pory w nasze działania włączyło się wiele organizacji: fundacje, stowarzyszenia ekologiczne i turystyczne, grupy społeczników, uniwersytety trzeciego wieku, samorządy, urzędy i zwyczajni obywatele… itp. Wszyscy pomagają nam sprzątać i nagłaśniać cel naszej akcji, w ten sposób upowszechniając ekologiczną wiedzę oraz motywują i zachęcają kolejnych uczestników do udziału w kolejnych marszach.

Realizacja

W pierwszym etapie – od Świnoujścia do Dziwnowa – uczestniczyło około 100 wolontariuszy, którzy zebrali łącznie około pół tony śmieci. W drugim etapie, z Dziwnowa do Dźwirzyna, zebraliśmy niestety podobną ilość śmieci. W marcu br. szykujemy się do przejścia odcinka z Dźwirzyna do Mielna, a w kwietniu z Mielna do Ustki. Harmonogram akcji, zapowiedzi oraz relacje z akcji dostępne są na stronie.

Podczas akcji prowadzimy dodatkowe i równoległe działania – warsztaty edukacyjne w szkołach, konferencje dla mediów, realizujemy też filmowe relacje, przygotowując na koniec całej akcji film dokumentalny, który jesienią i zimą będziemy pokazywać razem z wystawą zdjęć w całej Polsce podczas publicznych spotkań.

Wyzwania

Uczestnicy „Bałtyckiej Odysei” są bardzo zróżnicowani pod względem sprawności fizycznej. Jedni idą szybko i mogą maszerować wiele kilometrów bez zmęczenia, inni idą spacerowym tempem i przechodzą tylko fragment trasy. Wszyscy jednak schylają się, sprzątają i zapełniają worki śmieciami. Dlatego wszystkim należy się szacunek i podziękowania, bo zaangażowanie i chęć pomocy są najważniejsze. Każdy, kto w sobotę lub niedzielę decyduje się wstać z kanapy, przyjechać na plażę i posprzątać śmieci, jest prawdziwym bohaterem. Tym bardziej, że pogoda nie zawsze sprzyja spacerom na świeżym powietrzu. Ostatnio bardzo mocno wiało i padał deszcz, a na Bałtyku panował sztorm. Ale przepiękny widok wzburzonego morza i dzikiej, całkiem pustej plaży, naprawdę potrafi wynagrodzić każdy wysiłek.

Problem plastiku dotyczy nas wszystkich, a jego nadmiar jest naszą codziennością. Dlatego bardzo ważne jest, aby nie tylko starać się wyeliminować jednorazowy plastik z naszego życia, ale także, aby dawać przykład innym i budować zrozumienie, że lepiej zapobiegać, niż leczyć. Wszyscy powinniśmy codziennie podejmować takie decyzje, które pozwolą ograniczyć wytwarzanie śmieci i plastikowych odpadów, a te które już powstaną, powinny zostać zwrócone w procesie recyklingu do ponownego użycia. Dzięki temu nie będziemy musieli się martwić ich sprzątaniem i marnowaniem cennych surowców.