EKOBAROMETR – najpopularniejsze akcje proekologiczne według Polaków

Blisko 7 na 10 Polaków wskazuje ograniczenie korzystania z plastikowych słomek jako najpopularniejszy trend – wynika z badania w ramach projektu EKOBAROMETR, którego inicjatorem i pomysłodawcą jest Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research.
O autorze
1 min czytania 2020-04-16

Niepokojące doniesienia dotyczące postępujących zmian klimatycznych w ostatnich miesiącach spowodowały, że coraz głośniej zaczęto mówić o różnego rodzaju działaniach ukierunkowanych na zahamowanie szkód wyrządzanych środowisku naturalnemu. Część z tych działań, akcji ma lub miało charakter przejściowy, a część z nich ma szanse przekształcić się w długofalowe trendy.

Zdecydowanie najlepiej rozpoznawaną akcją ekologiczną, wskazywaną przez 68% ankietowanych, jest ograniczanie korzystania ze słomek np. w różnego rodzaju obiektach restauracyjnych i hotelowych. W drugiej kolejności wymieniano przekazywanie części przychodu na sadzenie drzew 47% (wskazań), a w trzeciej 38% dostrzegano tendencję do sprzedawania produktów w większych opakowaniach w celu ograniczenia produkcji plastiku.

Zobacz grafikę w pełnym rozmiarze.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wysoki poziom znajomości danego działania proekologicznego nie musi oznaczać, że jest ono postrzegane jako skuteczne. Widać to na przykładzie rzadszego korzystania z plastikowych słomek. Najlepiej rozpoznawalna przez konsumentów inicjatywa ekologiczna ma w oczach respondentów niższą wartość dla ochrony środowiska niż trzy inne, spośród których jako najbardziej efektywna (65%) wskazywana była darowizna części przychodu firmy na sadzenie nowych drzew. I odwrotnie – wysoka postrzegana skuteczność akcji nie powoduje, że staje się powszechna, a dzięki temu lepiej rozpoznawalna. Przykładowo, ponad połowa badanych uznaje korzystanie z woskowijek zamiast folii do pakowania kanapek jako relatywnie efektywne, a jednocześnie jest to działanie o jednym z niższych wskaźników popularności.

Z badania wynika, że firmy powinny zwracać uwagę na to, aby w promowaniu akcji ekologicznych skupiać się nie tylko na budowaniu ich świadomości wśród konsumentów, ale także na podkreślaniu ich wartości dla środowiska naturalnego.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zobacz grafikę w pełnym rozmiarze. 

– Zagadnienia ekologiczne są coraz chętniej wykorzystywane w różnych formach komunikacji. W zależności od potrzeb strategia działań dzieli się na doraźne wykorzystanie już popularnych treści oraz na długofalowe kreowanie wizerunku marki. Pierwsze podejście pozwala na dynamiczne działanie i szybkie uzyskanie oczekiwanych rezultatów przy jednoczesnej relatywnie łatwej promocji . Druga metoda buduje za to silniejsze konotacje z marką niż pierwsza metoda. Przykładem doraźnych treści może być ograniczenie wykorzystania plastikowych słomek, zaś działanie długofalowe może się przejawiać np. w przekazywaniu części dochodu na sadzenie drzew – komentuje Piotr Zimolzak, wiceprezes SW Research.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 17-24.03.2020 przez SW RESEARCH Agencję Badań Rynku i Opinii metodą wywiadów on-line (CAWI). W ramach badania przeprowadzono 1476 ankiet z użytkownikami SW Panel. Projekt ma charakter cykliczny, realizacja kolejnej fali planowana jest na przełom czerwca i lipca 2020 r.