TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Nie wiesz, jak to napisać? Pokaż!

Nie wiesz, jak to napisać? Pokaż!
Choć na co dzień operuję słowem, to jest pewna czynność związana z obrazem, która sprawia mi często więcej radości niż najbardziej trafne słowa. To wybór GIF-a, który najlepiej wyrazi moje uczucia.
O autorze
3 min czytania 2020-05-12

Tryb pracy zdalnej wymusił na nas jeszcze częstsze korzystanie z komunikatorów. Microsoft Teams, z których korzystam w pracy, ma całkiem bogaty bank GIF-ów i to za ich pomocą często witamy się rano. Także Kontentino, za pomocą którego planujemy komunikację, zadbało o to, by na czacie móc komuś wylewnie podziękować za pomocą ruchomych obrazków.

No właśnie, ruchome obrazki. Kiedy powstał format GIF i kiedy zyskał popularność? Graphics Interchange Format to rodzaj animowanego pliku graficznego, który powstał już w 1987 roku! W 2006 roku wygasły ograniczenia patentowe, których właścicielem była firma CompuServe i format stał się dobrem wspólnym. Co ciekawe większość z nas, jak wynika przynajmniej z mojego doświadczenia, źle wymawia nazwę GIF. W 2013 roku sam twórca, Steve Wilhite, w trakcie odbioru nagrody Webby Award za osiągnięcia życia, rozwiał wątpliwości dotyczące wymowy nazwy pliku. Powinno się ją wymawiać „dżif”, czyli po angielsku „jif” zamiast „giff”*.

W zabawny sposób ten fakt wykorzystał producent masła orzechowego Jif, przeciwstawiając się zdaniu twórcy formatu i wraz z Giphy tworząc kampanię o wymowie nazw GIF i JIF.

GIF-y w komunikacji

Choć pierwsze GIF-y, które pojawiły się w latach 80. miały nieco inne przeznaczenie niż dzisiejsze to również budziły przede wszystkim pozytywne emocje. Kiedy korzystanie z social mediów rozkręciło się na dobre, obraz zaczął szybko przykuwać uwagę odbiorców. Z każdej strony atakowały nas bodźce wizualne, ale szybko okazało się, że w czasie scrollowania ruszające się obrazki miały większą szansę przykuć naszą uwagę.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Co ciekawe, na fali popularności krótkich form wideo powstał serwis Vine i swego czasu był najpopularniejszym serwisem do udostępniania wideo. Vine niestety nie przetrwał, choć po YouTubie, Facebooku i Instagramie widzimy, że wideo dalej ma się świetnie. No i GIF wciąż żyje. 😉

Za pomocą GIF-ów zaczęliśmy się komunikować się nie tylko w życiu codziennym, ale i w pracy, nic dziwnego, że i marki szybko zaczęły z nich korzystać. GIF-y często wykorzystywane są więc nie tylko na tablicach, ale i w komentarzach, czyli już w bezpośredniej rozmowie z fanem.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Mistrzem używania GIF-ów na Facebooku jest Netflix. Premiera nowego sezonu? Chwila moment i GIF-y dotyczące danej produkcji wiszą już na giphy.com i są dostępne w naszych komunikatorach.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

A skąd biorą się GIF-y po każdej gali oscarowej? Akademia Filmowa sama wybiera najciekawsze (a często najśmieszniejsze) momenty gali i umieszcza je w serwisie.

GIF-y mają potencjał wiralowy, bo chętnie dzielimy się tym, co śmieszne, ładne, wzruszające, a czasem po prostu trafne. Możemy tworzyć wideo, a mimo tego GIF-y wciąż są chętnie wykorzystywaną formą komunikacji. Dlaczego? Między innymi dlatego, że może je zrobić każdy za pomocą darmowych programów dostępnych w sieci.

Jak więc możesz wykorzystać GIF-y w komunikacji Twojej marki?

Przede wszystkim pamiętaj, żeby komunikacja była dostosowana do strategii marki. Przy korzystaniu z GIF-ów łatwo popłynąć w zbyt duże poczucie humoru i uzyskać odwrotny efekt. 😉

1. Pierwsza opcja to prezentacja oferty. Zdjęcia produktów łatwo przecież połączyć i już będzie atrakcyjniej. Twój produkt wykorzystuje się w pieczeniu ciast? Pokaż realizację przepisu kulinarnego. A może Twoje produkty wymagają złożenia? Nic trudnego, po prostu przygotuj ruchomą instrukcję montażu.

2. Napisałeś ciekawy tekst, który jest długi, ale chcesz, żeby ktoś go przeczytał? Za pomocą GIF-a możesz przyciągnąć uwagę odbiorców i odpowiednio ich zachęcić. Często przygotowujesz prezentacje? Pamiętaj o GIF-ach. Zastosowane jako przekładki czy podsumowanie danego story na pewno sprawią, że atmosfera będzie luźniejsza nawet przy najbardziej poważnym temacie.

3. Zadbaj też o kreatywną moderację. Facebook wprowadził możliwość komentowania ruchomymi obrazkami w 2017 roku. Zamiast <3 dla większości komentarzy lub wtórnych odpowiedzi użyj spersonalizowanych GIF-ów. Efekt? Wow!

My pewnego marcowego dnia połączyliśmy wideo z GIF-ami w komunikacji dla PKL, zachęcając odbiorców, by za pomocą GIF-ów wyrażali reakcje na śnieg na Kasprowym Wierchu. Efekt był super – ponad 300 komentarzy.

Serwis GIPHY powstał jako wyszukiwarka, a obecnie jest największym zbiorem GIF-ów na świecie. W portfolio klientów ma takich gigantów jak Disney, McDonald’s, Pepsi, Starbucks, Burger King czy wspomniany już Netflix. Badania serwisu dowodzą, że obrandowane GIF-y są półtora raza bardziej angażujące niż reklamy tej samej marki w mediach społecznościowych. A serwis dociera do 700 milionów użytkowników dziennie**.

To suche fakty. A czysta przyjemność? Kto nigdy nie spędził więcej czasu na wyborze GIF-a do wypowiedzi w komunikatorze niż na jej przemyślenie i napisanie, niech pierwszy rzuci kamieniem. 😉

 

*www.komputerswiat.pl/aktualnosci/internet/tworca-formatu-gif-mowi-sie-dzif-a-nie-gif/lrb2nzz
**Za giphy.com