Święta Warmia zaprasza – powiat olszyński rusza z nową kampanią

Jak wynika z badań rynku w tym roku około 90% Polaków spędzi urlop w kraju. Będzie to przede wszystkim wypoczynek w nieodległych zakątkach Polski, w małych pensjonatach, domkach czy gospodarstwach agroturystycznych. A wszystko to znaleźć można na Warmii, Świętej Warmii.
O autorze
2 min czytania 2020-06-01

Wbrew obiegowej opinii „nie leży ona na Mazurach”, gdyż stanowi krainę zdecydowanie odrębną (chociaż krajobrazowo bardzo podobną). Jest regionem unikalnym w wymiarze historycznym i etnograficznym, ze swoim genius loci, w postaci demona kłobuka – miłośnika jajecznicy na boczku. Ma też swój wyjątkowy wyróżnik: „Była zawsze wierna Bogu i Kościołowi Katolickiemu, zasługując na zaszczytne miano Świętej Warmii” – jak ujął to święty Jan Paweł II.

O świętości tej ziemi świadczy przede wszystkim bogate dziedzictwo architektury sakralnej, której zagęszczenie jest tutaj dużo większe niż w innych częściach kraju (ponad 2,5 tys. obiektów); z najważniejszymi sanktuarium w Gietrzwałdzie – polskim Lourdes, jedynym w kraju, oficjalnie uznanym przez Kościół miejscem cudu objawień Matki Boskiej oraz najpiękniejszym – w Świętej Lipce, zwanej Częstochową Północy. Co roku odwiedza je około miliona turystów. 

– Wpisując się specyfikę tegorocznych wakacji oraz wykorzystując rozwijający się segment turystyki religijnej postanowiliśmy zaoferować nowy produkt – Szlak Świętej Warmii. Przy okazji pobytu u nas w lesie, nad jeziorem, warto też zwiedzić najbliższe okolice, zwłaszcza, że jest co zobaczyć i każdy może tu na Warmii znaleźć dla siebie coś interesującego – mówi Andrzej Abako, starosta powiatu olsztyńskiego, inicjator przedsięwzięcia.

Wpisujący się w wiodącą do hiszpańskiego Santiago de Compostela, słynną europejską Drogę św. Jakuba – Szlak Świętej Warmii to gotowa propozycja tematycznej wycieczki-pielgrzymki. Tworzy go szesnaście „stacji”: znane nie tylko w regionie miejsca pielgrzymkowe, sanktuaria, szlaki pątnicze, ale także historyczne obiekty sakralne związane z ciekawą historią biskupstwa warmińskiego oraz różnymi wydarzeniami o charakterze religijnym, historycznym i legendarnym. Pierwsza z nich to Bałdy, Wrota Warmii, przez które z Warszawy przybywali do swojej diecezji kolejni biskupi warmińscy. Następnie są: Gietrzwałd, Olsztyn, Głotowo, Dobre Miasto, Lidzbark Warmiński, Stoczek Klasztorny, Bisztynek, Reszel, Święta Lipka, Tłokowo, Krosno, Chwalęcin, Pieniężno i Frombork. Szlak kończy się w Braniewie – pierwszej historycznej stolicy regionu.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Podstawą projektu jest przygotowana przez komórkę promocji olsztyńskiego starostwa książka-przewodnik po Świętej Warmii (także w formacie audiobooka), zawierająca historię i opisy poszczególnych „stacji”. Przez okres wakacji będzie on drukowany w odcinkach w lokalnej „Gazecie Olsztyńskiej”, a olsztyński oddział TVP będzie emitował, przegotowane na jego podstawie, swoje audycje prezentujące poszczególne stacje. Nagrania te najprawdopodobniej trafią także na antenę TVP Polonia, TVP Kultura i TVP Historia. Audiobook będzie prezentowany również na antenach różnych stacji radiowych. Z czasem nagrania multimedialne pojawią się również na płytach CD i DVD. Wydawnictwa te uzupełniać będzie również tradycyjna mapa turystyczna. Z czasem wszystkie te materiały trafią również na dedykowaną szlakowi stronę internetową.

Starostwo we współpracy z partnerami przygotowało również różne gadżety związane ze szklakiem, m.in. z regionalną Piekarnią Tyrolską „warmiński chleb pielgrzyma” – pieczywo w formie nawiązującej do logo projektu. Przygotowywana jest też seria walorów filatelistycznych. Projekt jest otwarty, więc cały czas będzie uzupełniany o kolejne przedsięwzięcia promocyjne.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Chcemy w ten sposób przyciągnąć do nas turystów, a tym samym wesprzeć naszych przedsiębiorców z branży hotelarsko-gastronomicznej w tym trudnym dla nich okresie. Cieszę się, że udało nam się „zarazić” tym projektem lokalne samorządy, nie tylko te z powiatu olsztyńskiego, władze województwa, lokalne media i przedsiębiorców. Warto podkreślić, że swoim patronatem objął to przedsięwzięciem Arcybiskup Józef Górzyński, Metropolita Warmiński, a kuria również wspiera nasze inicjatywy – dodaje A. Abako.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Szlak Świętej Warmii to nie jedyna droga poznania uroków tej pięknej krainy. Ułatwiają to również inne, specjalnie opracowane i sprawdzone w praktyce przez rzesze turystów trasy: piesze, rowerowe czy konne, gęsto przecinające cały region. Wraz z rozwiniętym zapleczem turystyczno-wypoczynkowe oraz wspaniałymi warunkami naturalnymi mogą być doskonałą podstawą do planowania dłuższego pobytu. Bo Warmia jest miła – jak głoszą słowa hymnu regionu i hasło reklamowe Powiatu olsztyńskiego oraz… nieśpieszna. Nie bez przyczyny jest to także polskie centrum Międzynarodowej Sieci Miast Dobrego Życia – Cittaslow. Miasteczek, dalekich od zgiełku wielkich kurortów czy centrów turystycznych oferujących ciszę i spokój, lokalną kulturę, kuchnię, wspaniałe i różnorodne zabytki oraz liczne atrakcje turystyczne w otoczeniu pięknej przyrody. Tak jak i cały region.