O pożądaniu w social media

O pożądaniu w social media

Popularność serwisów typu „photo sharing” może stać się impulsem do głębszego wglądu w ich fenomen. Co jest takiego niezwykłego w serwisie Pinterest, że coraz skuteczniej wkrada się w masową wyobraźnię tworząc zręby nowych marketingowych narzędzi?

Zrozumienie tego zjawiska poszerza w pewien sposób język mówienia o naszym funkcjonowaniu w social media. 

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Żyjemy w cywilizacji obrazkowej, w której obraz stanowi dominującą formę wyrazu i przekazu. To właśnie on zwiększa wiarygodność komunikatu, przyciąga uwagę skuteczniej niż słowo, łatwiej zapada w pamięć i szybciej się rozprzestrzenia. Dzięki temu stał się również jednym z najważniejszych elementów komunikatu marketingowego. Ale sukces marketingu obrazkowego to coś znacznie więcej, niż tylko trend w social media. Wydaje się, że to właśnie on wyznacza nowy kierunek naszej komunikacji, a co za tym idzie nowe szlaki strategii, zarówno marketingowych jak i wizerunkowych. Tezę o hegemonii obrazu nad słowem, potwierdza fenomen takich serwisów jak Pinterest.

W tym temacie zastanawia mnie jednak coś zgoła innego. Pozwalam sobie postawić pytanie: dlaczego właśnie te portale cieszą się uznaniem głównie wśród kobiet. Analiza zawartości tych serwisów pozwala przypuszczać, iż możemy doszukiwać się tutaj pewnego rodzaju mechanizmów opartych na wzbudzaniu pożądania. Pożądanie określane jest jako stan silnego pragnienia posiadania „czegoś”, jest jednym z najsilniejszych motywów naszych działań. Występuje najczęściej pod wpływem bodźców wzrokowych.

Na rozbudzanie konsumpcyjnych pragnień najbardziej podatne są właśnie kobiety. Wzbudzanie w nich pożądania, jest metodą starą jak sam marketing. Jednakże w erze nowych mediów i dominującej w nich formie wizualnej, spektrum konsumpcyjnych bodźców znacznie się poszerza. W trend ekspozycji treści wizualnych doskonale wpisuje się najpopularniejszy klon Pinteresta – Pinspire. To dobry paradygmat platformy społecznościowej przeznaczonej dla płci pięknej, na której opisywany content jest wszechobecny. To jeden z nielicznych serwisów, którego forma komunikacji bazuje na obrazach odwołujących się do najbardziej popularnych kobiecych zainteresowań i preferencji. Sam interfejs i kategoryzacja treści sprawia wrażenie „szytych na miarę kobiecych potrzeb”.

Warto zauważyć, iż tablice inspiracji stanowią de facto istotny wskaźnik kobiecych zainteresowań konsumpcyjnych. Przypinane zdjęcia bardzo często przedstawiają obiekty, które w ich mniemaniu są godne „pożądania”. Co istotne, Pinspire (oraz Pinterest) mają potencjał nie tylko rejestrowania i zarządzania kobiecymi pragnieniami, ale przede wszystkim kreowania nowych. Można śmiało przypuszczać, iż większość tych obiektów, nigdy nie trafiłaby do ich świadomości, gdyby nie rotacja treści w serwisach takich, jak ten.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij