Siła Kobiet. Jakie są współczesne Polki? [raport]

Premiera wyników badania „Siła Kobiet”, które we współpracy z ambasadorkami, ekspertami i internautkami zrealizowała agencja badawcza Mobile Institute.
O autorze
3 min czytania 2020-10-21

Podczas oficjalnej premiery raportu zaprezentowana została pierwsza część wyników badania, która dotyczy sfery rozwoju, marzeń i aspiracji Polek. Kolejne obszary zostaną szczegółowo omówione w trakcie kolejnych webinarów, w których udział wezmą ambasadorki projektu, eksperci oraz osoby, które na co dzień pracują z kobietami i na rzecz kobiet. Wyniki, choć często zaskakują, przybliżają obraz współczesnej kobiety, który często różni się od wyobrażeń czy utartych stereotypów. Jednym z obszarów zawartych w badaniu były zainteresowania i marzenia kobiet, chęć Polek do rozwoju oraz inspirowanie się innymi kobietami.

Doba ma więcej niż 24 godziny

W ciągu dnia każdej kobiecie towarzyszą czynności jak czas z rodziną lub znajomymi, obowiązki domowe, czy sen. Najwięcej absorbująca okazała się być praca (średnio 6 godzin), ale też czas na odpoczynek (średnio około 5 godzin). Jednak można powiedzieć, że Polki są mistrzyniami w wydłużaniu swojego dnia. Gdy zsumowane zostały wszystkie aktywności, okazało się, że doba Polek trwa aż 36 godzin. Co ciekawe, internautki wskazywały, że w ciągu dnia przeznaczają także 4-5 godzin na swoje hobby. A co najczęściej je interesuje? Dla 29% są to filmy i seriale (co jest obecnie generalnie w Polsce topowym zainteresowaniem niezależnie od płci i wieku), 26% wskazało na jedzenie i gotowanie, a 1/4 na modę. Interesujący jest fakt, że wśród wymienianych zainteresowań na kolejnych miejscach znalazły się technologia (21%) i zaraz za nią ekologia (20%). Dodatkowo, aż 47% kobiet zapytanych wprost o to, czy interesują je nowinki technologiczne, programowanie i nowoczesne technologie, przyznało, że tak. Zainteresowanie technologią wśród najmłodszych badanych Polek – z Pokolenia Z – było wyższe niż zainteresowanie modą. Ciekawy jest aspekt zainteresowania polityką wśród Polek. Badanie pokazało, że interesują się nią w zasadzie jedynie przedstawicielki dwóch skrajnych pokoleń – najstarszego (Silver Power) i najmłodszego (Pokolenie Z). 

Odważne, ale jednocześnie niepewne siebie

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Mówi się, że wiara w siebie i we własne siły stanowi połowę sukcesu każdego planu lub przedsięwzięcia. Prawie 3/4 badanych internautek deklaruje, że nie boi się wyzwań. Dodatkowo, połowa Polek wskazuje, że chce rozwijać siebie i swoje umiejętności, a 48% kobiet odczuwa potrzebę dalszego kształcenia się i rozwijania swojej wiedzy i talentów. Często jednak chęci nie idą w parze z wiarą we własne możliwości. 48% Polek nie wierzy w swoje zdolności ani możliwość osiągnięcia sukcesu. Co ciekawe, problem ten dotyczy często młodych dziewczyn (do 24 lat), które są na etapie podejmowania decyzji co do ścieżki rozwoju, czy kariery i stawiają na rynku pracy pierwsze kroki i to w zasadzie one powinny najbardziej wierzyć, że są w stanie „przenosić góry”. 

– Polki chcą się dokształcać i to jest świetna informacja. Potrzebę taką widzi prawie połowa, a 36% robi to z własnych środków. Deklaracje badanych kobiet potwierdzają dane GUS mówiące o tym, że wśród studentów w Polsce kobiety stanowią obecnie 57%, a wśród osób uczęszczających na uniwersytety trzeciego wieku nawet 86%. Z drugiej strony, badanie potwierdziło również, że największą przewagę kobiety mają właśnie w tej najstarszej badanej grupie, tzw. pokoleniu Silver Power (55+ lat), a odczuwana potrzeba dokształcania się jest stosunkowo najniższa wśród młodych kobiet, w wieku 31-46 lat (pokolenie Millennialsów). No i pozostaje pytanie, dlaczego 52% w ogóle nie odczuwa potrzeby dokształcania się? W końcu wszyscy powinniśmy już mieć świadomość, że kilka razy w czasie naszego zawodowego życia najpewniej przypadnie nam zmienić nie tylko pracodawcę, ale i zawód. Na taką sytuację gotowych jest, przynajmniej w deklaracjach, znów niecała połowa badanych Polek – mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Porównują się z innymi, ale ciężko im wskazać autorytet

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

57% kobiet wskazuje, że porównuje się z innymi kobietami. Najczęściej takie zachowanie wskazują kobiety w wieku 25-34 lata. Kto zatem jest ich autorytetem? W ramach badania Polki zostały poproszone o wskazanie innych kobiet, które inspirują je w różnych dziedzinach życia (od radzenia sobie z codziennymi obowiązkami po wiarę we własne siły). Najczęściej Polki nie potrafiły jasno wskazać swoich autorytetów, miały też zwykle problem z uzasadnieniem swojego wyboru. Jako przykłady najczęściej pojawiały się najbliższe kobiety z otoczenia – mama lub babcia – które były cenione za przekazanie określonych wartości i wychowanie. Wśród innych propozycji wymienione zostały dość odległe pod względem realiów życia, m.in. Marilyn Monroe czy Księżna Diana, ale generalnie większość badanych nie potrafiła wskazać swojego autorytetu. Odpowiadając na problemy kobiet we wskazaniu autorytetów, ambasadorki projektu przygotowały listę inspirujących kobiet (z Polski i świata). Ekspertki wymieniły kobiety, które swoim działaniem i postawą motywują do działania i wiary we własne możliwości.

Raport „Siła Kobiet” powstał na podstawie szeroko zakrojonego badania, w którym zebrano opinie ponad 1600 internautów, z czego ponad 1000 stanowiły kobiety. W ramach badania zostało zadanych ponad 170 różnorodnych pytań. Przy tworzeniu kwestionariusza badawczego oraz analizie wyników brały udział ambasadorki projektu i eksperci. Pytania do badania zgłosiły również w ramach akcji #kobietypytająkobiety internautki. Raport jest dostępny do pobrania na stronie.

Raport został oficjalnie zaprezentowany podczas premiery online 20 października 2020 r. Premierze towarzyszy cykl webinarów, podczas których omawiane są kolejne wyniki badania w różnych obszarach.