TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Rozdrobnienie nośników outdoor to wtopa. Branża spoczęła na laurach

Rozdrobnienie nośników outdoor to wtopa. Branża spoczęła na laurach
O autorze
1 min czytania 2020-10-29

Na rynku reklamy outdoorowej czas się zatrzymał. Planowanie i zarządzanie kampanią w największych aglomeracjach jest standardem. Ale nośniki w mniejszych miejscowościach, należące do tysięcy właścicieli, są rozproszone i poza zasięgiem media plannerów. Z szacunków wynika, że w zasięgu tych nośników może być ponad 20 mln odbiorców. Na rynku jest miejsce na agregator, łączący planowanie mediów i właścicieli tablic.

Jedno wyjaśnienie na samym początku – pandemia nie spowodowała załamania reklamy outdoor. Owszem, w czasie wiosennego lockdownu widzieliśmy kilkunastoprocentowe spadki w ujęciu miesiąc do miesiąca i rok do roku. Zapewne podobnie będzie teraz, na przełomie października i listopada. Jednak spadki na tyle duże, by mówić o problemie.

Branża ma inny problem, którego istnienie uświadomiłem sobie, przyglądając się danym z czasów pandemii. Ten kłopot to rozdrobnienie setek tysięcy nośników – tablic reklamowych, które nie należą do największych rynkowych graczy rozproszonych po mniejszych miejscowościach, między tysiące właścicieli. Szacunkowo, w zasięgu tablic w miastach poniżej 200 tys. mieszkańców, które są poza ośmioma największymi aglomeracjami w Polsce, nazywanymi w branży „G8″, jest około 27 mln potencjalnych odbiorców. Ok, nawet jeśli ten potencjał jest mocno przeszacowany, powiedzmy o jedną trzecią. Nawet wtedy zostaje nam 18 mln potencjalnych odbiorców.

O tym problemie się nie mówi. Większość kampanii koncentruje się na największych aglomeracjach. Poza tym, nie ma dobrych narzędzi do planowania i zarządzania kampaniami na nośnikach, z których wiele to tablica w czyimś ogródku z napisem „twoja reklama w tym miejscu”. Klienci domów mediowych też raczej nie chcą wiedzieć, że plannerzy nie mogą im zaproponować wiele na obszarze, gdzie może być nawet 20+ mln odbiorców.

Istnienie takiego „ciemnego” obszaru poza zasięgiem planowania domów mediowych to „wtopa”, która może podważać zaufanie do reklamy outdoor. To także niewykorzystany potencjał i niezrealizowane korzyści. Istnienie takiego problemu w roku 2020, kiedy branża reklamowa jest zalana danymi, a wszystko jest opisane i zmierzone – tego nie da się wyjaśnić inaczej niż tym, że branża spoczęła na laurach.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

 

Autor: Marek Sitkiewicz, managing director, OOH.pl

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się