Badanie „Menedżerowie CSR” sprawdza zmiany zachodzące w podejściu oraz sposobach realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju w Polsce. Najnowsza edycja ukazała się w 20-lecie istnienia organizacji i związanych z tym wydarzeniem obchodów „20 lat partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju w Polsce”, których partnerem jest firma LPP.
Wśród korzyści osiągniętych przez firmę w ciągu ostatnich 2 lat wymienionych przez ponad połowę respondentów są zarówno te wewnątrzfirmowe, jak i pozafirmowe – podniesienie poziomu zaangażowania pracowników (56 proc.) oraz zwiększenie rozpoznawalności marki jako odpowiedzialnej/zrównoważonej (54 proc.).
Zobacz również
– Patrzenie przez pryzmat korzyści na wprowadzenie standardów CSR w strukturach organizacji ma uzasadnienie. Jak pokazują nasze badania, budowanie odpowiedzialnej firmy się opłaca. Zmiany widoczne są w perspektywie długofalowej i dotyczą kluczowych obszarów działania organizacji, minimalizowania ryzyk, wpływając pozytywnie między innymi na relacje z pracownikami, inwestorami, społecznościami lokalnymi – mówi Marzena Strzelczak, prezeska, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Na liście najczęściej wskazywanych korzyści z wdrażania koncepcji CSR i zrównoważonego rozwoju znalazło się podniesienie poziomu świadomości pracowników w zakresie etyki (41 proc.). Menedżerowie przyznali, że udaje się zwiększać znaczenie tematów dotyczących pożądanych postaw w miejscu pracy oraz wartości. Badani podkreślali jednak, że tematy zrównoważonego rozwoju często poruszane są w firmach z inicjatywy pracowników, a są coraz ważniejsze także dla osób ubiegających się o pracę. Zwrócono także uwagę na poprawę relacji z innymi interesariuszami. Działanie zgodnie z zasadami CSR przyczynia się do polepszenia współpracy ze społecznościami lokalnymi (37 proc.), podniesienia poziomu zaufania klientów (28 proc.) oraz zaufania inwestorów (24 proc.).
– Skala oddziaływania realizowanej przez firmy strategii zrównoważonego rozwoju zatacza coraz szersze kręgi. To w jakim kierunku podążają marki w zakresie ograniczenia swojego wpływu na środowisko, jakimi wartościami kierują się we współpracy z dostawcami, czy ich relacje z kontrahentami są zgodne z zasadami etyki w biznesie, znajduje dziś odzwierciedlenie nie tylko w decyzjach zakupowych klientów. Przekłada się to także na decyzje partnerów biznesowych, inwestorów, a także pracowników coraz częściej poszukujących pracodawcy, którego zasady wpisują się w ich system wartości. Dlatego tak ważne jest, aby firmy były świadome w jakim otoczeniu funkcjonują i były gotowe na realne zmiany w kluczowych obszarach swojej działalności – komentuje Anna Miazga, ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju w LPP.
#PrzeglądTygodnia [09-15.09.2025]: minimalizm w kampanii OOH Braci Sadowników, fundacja Igi Świątek, Grupa Arche na rzecz demografii
Przynajmniej co piąty respondent był zdania, że dzięki CSR udaje się wdrożyć nowe innowacyjne rozwiązania (np. produkty, usługi, procesy; 24 proc.), zwiększyć konkurencyjność firmy (22 proc.), a także poprawić jej reputację (20 proc.).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
20 lat partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju w Polsce
Badanie zostało zrealizowane w ramach jubileuszu „20 lat partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju w Polsce”, który związany jest z 20-leciem zaangażowania Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firm partnerskich FOB w upowszechnianie standardów odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju. Partnerem jubileuszu została firma LPP, polski producent odzieży. Czytaj więcej >> odpowiedzialnybiznes.pl/20lat/.