Krzysztof Gonciarz w kampanii społecznej „Ponad Granicami” edukuje na temat migracji

Centrum Edukacji Obywatelskiej rusza z międzynarodową kampanią społeczną „Ponad Granicami. Rozmawiajmy o migracjach”.W kampanii prezentowane są osobiste historie bohaterów i bohaterek, których życie zmieniło się po emigracji. W projekt włączył się m.in. youtuber Krzysztof Gonciarz.
O autorze
3 min czytania 2020-12-09

Uciekają przed wojną, szukają miłości, podróżują za pracą według najnowszych badań Stowarzyszenia Wspólnota Polska łącznie na świecie poza granicami Polski żyje ponad 18 milionów osób polskiego pochodzenia W kraju z kolei, według Urzędu ds. Cudzoziemców legalnie mieszka niemal 423 tys. obcokrajowców. Migracje to część polskiej codzienności. Mimo to, na ulicach wciąż usłyszeć można obraźliwe hasła względem obcokrajowców, a w Internecie przeczytać hejt w komentarzach. Badanie świadomości młodzieży o procesach migracyjnych przeprowadzone przez CEO wskazuje, że zaledwie 18% młodych ludzi czuje, że może zmieniać sytuację migrantów i migrantek w kraju i na świecie, a doświadczenia obcokrajowców mieszkających w Polsce pokazują, że to właśnie codzienne zachowania i atmosfera w miejscach publicznych mają ogromne znaczenie w budowaniu przyjaznego, otwartego na inność społeczeństwa.

– Od czwartego roku studiów zaczęłam nosić chustę, więc zaczęłam być zauważalna. Nigdy nikomu to nie przeszkadzało na ulicy czy w moim otoczeniu. Dopiero po kryzysie uchodźczym miałam nieprzyjemne sytuacje. To dziwne uczucie, kiedy mieszkasz tyle lat w Polsce, a nagle ludzie zaczynają dostrzegać w tobie kogoś zupełnie innego. Zaczęłam słyszeć nieprzyjemne komentarze przechodniów na ulicy, dostrzegałam obojętność. Czułam się zawiedziona. Rodzice zaczęli się martwić tak samo jak wtedy, gdy trwała wojna w Iraku – opowiada lekarka Lubna Al Hamdani, bohaterka kampanii.

Kampania „Ponad granicami. Rozmawiajmy o migracjach” ma na celu uświadamianie młodych ludzi na temat współczesnych migracji i wzmacnianie w nich poczucia odpowiedzialności za społeczeństwo. Debata o migracjach pozwala lepiej zrozumieć zachodzące zmiany społeczne, zarówno te w skali globalnej, kiedy media przedstawiają poruszające obrazki uciekających przed wojną obywateli i obywatelek, czy lokalnie, kiedy np. pojawiają się nowi sąsiedzi, mówiący w obcym języku. Z potrzeby edukacji i refleksji nad współczesnymi migracjami powstała kampania, w ramach której prezentowane są osobiste historie. Ich bohaterowie i bohaterki zmieniają miejsce zamieszkania z powodów politycznych, rodzinnych, biznesowych czy turystycznych.

– Za każdą decyzją o migracji kryją się konkretne powody i motywacje. Dzięki temu projektowi młodzi poznają historie ludzi z różnych stron świata. Ta indywidualna perspektywa pomoże zrozumieć globalne mechanizmy i lepiej odnaleźć się w złożonym świecie współzależności. Zależy nam na zachęceniu młodych ludzi do debaty o migracjach. Żeby lepiej dotrzeć do młodego odbiorcy i odbiorczyni działamy dwutorowo: po pierwsze współpracujemy z nauczycielami i nauczycielkami i proponujemy aktywności w ramach edukacji formalnej, a po drugie angażujemy w mediach społecznościowych influencerów i influencerki, którzy sami mają za sobą doświadczenia migranckie – mówi Elżbieta Krawczyk z Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO), organizacji realizującej polską odsłonę kampanii

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W kampanię włączył się Krzysztof Gonciarz, jeden z najbardziej znanych twórców polskiego YouTube’a. Gonciarz przygotował film, w którym dzieli się swoim doświadczeniem z życia w Japonii. Dzięki spontanicznej decyzji o przedłużeniu wyjazdu, podjętej w 2014 roku, nieodwracalnie zmienił swoje życie. Początkowe uczucie zagubienia w nowym kraju pociągały i fascynowały go na tyle mocno, że postanowił związać się z Tokio na dłużej. Założył firmę i z czasem, dzięki swojej działalności w internecie, stał się dla wielu Polaków symbolem życia w Japonii. To z jego filmów turyści i potencjalni migranci i migrantki czerpią informacje, jak przygotować się do podróży, co może zaskoczyć ich w nowym miejscu, czym różnią się kultury europejska i azjatycka. Gonciarz to przykład osoby, która ze swojej migracji uczyniła sposób na życie. Film „Dzień który ZMIENIŁ MOJE ŻYCIE” promujący projekt uzyskał już ponad 140 tysięcy wyświetleń.

W akcję włączyli się także Ange-Sophie Reich i Szymon Reich znani z telewizyjnego programu TVN „Top Model”. Wykorzystując swoje zasięgi w mediach społecznościowych opowiadają o międzynarodowych doświadczeniach, które ich ukształtowały i angażują młodych odbiorców do rozmowy o migracjach XXI wieku na Instagramie i TikToku.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Realizatorzy projektu chcąc jak najlepiej trafić do młodzieży, przygotowali praktyczne narzędzia dla nauczycieli i nauczycielek szkół podstawowych i średnich: konspekty zajęć, ćwiczenia, opisy metodyki pracy, poradniki jak rozmawiać o wielokulturowości, filmy z udziałem migrantów i migrantek oraz e-book pomocny w realizacji inkluzywnego projektu. Poruszane w materiałach tematy to m.in. budowanie europejskiej tożsamości, niwelowanie różnic społecznych, powiązanie migracji z ubóstwem oraz zmianami klimatu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wszystkie treści opracowywane w ramach kampanii „Ponad granicami. Rozmawiajmy o migracjach” oparte są na indywidualnych historiach, pokazujących, że migracje są nieodłącznym elementem życia współczesnych Europejczyków i Europejek. Wysłuchanie głosu drugiego człowieka ma pozwolić młodzieży wyobrazić sobie losy migrantów, budować empatię oraz przeciwstawiać się stereotypom. Kampania nadaje migracjom konkretne, prawdziwe twarze. Są to m.in. polsko-iracka lekarka Lubna, właściciel firmy Hiroshi z Japonii, Mateusz, rodowity Ślązak, promujący swój region w pozostałych rejonach Polski czy Faitih, który za miłością życia, Kasią przyjechał z Turcji do Warszawy. Bohaterów i bohaterki, których życie zmieniło się po emigracji, można poznać na www.ponadgranicami.ceo.org.pl i instagramowym profilu projektu: @ponadgranicami.