Największym wyzwaniem w 2020 roku była towarzysząca nam na każdym kroku niepewność. Domodi podsumowuje 2020 rok

Największym wyzwaniem w 2020 roku była towarzysząca nam na każdym kroku niepewność. Domodi podsumowuje 2020 rok
Jakie najciekawsze akcje przeprowadziła w 2020 roku marka Domodi? Które kanały komunikacji marketingowej były dla niej najważniejsze? Jak zmieni się to w 2021 roku?
O autorze
5 min czytania 2020-12-15

Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >

O roku 2020 dla marki Domodi opowiada Martyna Głowińska, marketing i PR manager Grupa Domodi.

Największy sukces dla marki Domodi w 2020 roku

Naszym największym sukcesem w tym roku jest fakt, że nasi użytkownicy i klienci nadal pozostali aktywni na naszych serwisach. Stało się tak za sprawą ciężkiej pracy wielu działów. To właśnie dzięki dedykowanym akcjom sprzedażowym i szybkim reakcjom na zmiany oczekiwań udało się nam skutecznie stymulować sprzedaż, jednocześnie wspierając obecne u nas marki z dwóch branż: fashion i home, przekazując im wartościowy, kaloryczny ruch.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najtrudniejsze wyzwanie dla marki Domodi w 2020 roku

Zdecydowanie największym wyzwaniem w 2020 roku była towarzysząca nam na każdym kroku niepewność. Zmiany postępowały bardzo dynamicznie i dotyczyły wielu sfer życia użytkowników, a w tym całym zamieszaniu musieliśmy reagować jeszcze szybciej i niejednokrotnie podejmować próbę przewidzenia zachowań konsumenckich. W 2020 roku e-commerce’y zyskały na znaczeniu jeszcze bardziej. Dlatego działając od 2011 roku, skupiając świat mody i wnętrz w jednym miejscu – czuliśmy obowiązek podołania wyzwaniu, jakie na nas spadło. Jesteśmy bowiem odpowiedzialni nie tylko za dostarczenie użytkownikom najlepszych i co ważne bezpiecznych rozwiązań, ale również za wsparcie sklepów i marek, które z nami współpracują.

3 najciekawsze akcje w 2020 roku

Nasze styczniowe media plany oraz rozpisane akcje marketingowe w marcu zostały bardzo mocno zweryfikowane, a to za sprawą sytuacji pandemicznej. Jednak, pomimo tego udało nam się wdrożyć trzy duże projekty. Zaczynając chronologicznie, to w styczniu 2020 światło dzienne ujrzał Słownik mody Domodi. Ta online’owa i offline’owa publikacja to próba zbierania w jednym miejscu słów, zwrotów i trendów związanych z branżą mody. Projekt był odpowiedzią na hasło Domodi – „Cała moda w jednym miejscu”. Celem działania było dotarcie do nowych grup odbiorców. Premierze Słownika towarzyszył event z influencerami i dziennikarzami, wysyłka kreatywna oraz komunikacja PR.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Środek roku był dla nas czasem pracy nad Clue – magazynem Grupy Domodi. Pomysł na online’owy kwartalnik zrodził się wraz z poszukiwaniem pomysłu na narzędzie do dzielenia się wiedzą z rynkiem – projekt jest głównie kierowany do biznesu i branży marketingowej. Obecnie pracujemy już nad 3. numerem, a narzędziami wsparcia komunikacyjnego są: mailingi, pushe webowe, social media oraz działania media relations.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Na koniec roku nie mogło zabraknąć flagowego projektu, jakim jest wydanie kolejnej, siódmej już edycji albumu Homebook Design, który na rynku ukazał się 12 listopada. W tym zestawieniu znalazły się wyjątkowe wnętrza autorstwa wybranych polskich pracowni współpracujących z portalem Homebook.pl. Nowy album liczy aż 30 wyjątkowych projektów i 255 stron.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku

Social media sa corem naszej komunikacji od zawsze. Dlatego też w 2020 roku to one znalazły się w top 3 naszych narzędzi. Aktywnie wykorzystujemy Facebooka, Instagrama, a od tego roku – TikToka. Nie mniej ważne są aktywności związane z media relations, które pozwalają nam utrzymać stałą pozycję i widoczność w polskich mediach.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku

2021 traktujemy jako nowe rozdanie i wiążemy z nim dużą nadzieję. W pierwszej kolejności stawiamy na rozwój produktu – chcemy, aby jeszcze skuteczniej i szybciej odpowiadał na zmieniające się oczekiwania naszych konsumentów. Podchodząc do planów na 2021 przy wielu z nich w dalszym ciągu pojawia się znak zapytania – wszystko ze względu na niepewną sytuację w Polsce i na świecie. Z pewnością w 2021 r. w dalszym ciągu będziemy rozwijać wszelkie formy live, które rozpoczęliśmy w 2020. Planujemy również mocniejszą ekspansję naszego magazynu Clue.

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

Jako jeden z największych polskich e-commerce’ów stale monitorujemy wszystkie trendy, zarówno te w skali mikro, jak i marko. Na ten moment mogę wymienić 4 kluczowe zjawiska, jakim uważnie się przyglądamy i analizujemy ich ewentualne wdrożenie.

  1. Po pierwsze: zmiana zachowań konsumenckich jako stały proces transformacji. Do głosu dochodzi młode pokolenie – generacja Z – przyzwyczajeni do świata bez granic, którzy cenią sobie mobilność. Nic dziwnego zatem, że w większości zakupów dokonują przez telefon – czy to siedząc w biurze, w autobusie lub w domowym zaciszu. Generacja Z sama dyktuje trendy, to już nie branża, lecz konsument decyduje o tym, czy dany produkt się sprzeda, czy nie. Marka ma więc odzwierciedlać ważne dla nich wartości. A oprócz tego ma być tania i „cute”. Właściwie, pokoleniem Gen Z zdają się rządzić kontrasty. Z jednej strony wydają najwięcej ze wszystkich konsumentów na produkty z segmentu wellness. A mimo to raczej są sceptycznie nastawieni do zrównoważonej mody – jak zauważają eksperci, „zetki” raczej nie wierzą w transparentność marek.
  2. Drugi istotny trend, jaki obserwujemy już od dłuższego czasu, to funkcja sklepów stacjonarnych – zakupy hybrydowe stają się zakupami przyszłości, a rok 2020 znacząco to przyspieszył. Zacierają się granice między online a offline. Sprzedaż omnikanałowa to już rzeczywista i transparentna integracja wszystkich kanałów komunikacji, dystrybucji i sprzedaży.
  3. Na naszej liście oczywiście musiała znaleźć się również ekologia i zrównoważony rozwój. Branża, w której się obracamy, tego wręcz wymaga. Coraz większa liczba marek uznaje za core swoich działań zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko poprzez niwelowanie śladu węglowego, powstałego podczas procesów produkcji i sprzedaży. Urzeczywistnianie tego założenia odbywa się na wszystkich płaszczyznach – od pojawienia się treści związanych z ekomarketingiem w strategii komunikacji przez włączenie do produkcji surowców naturalnych (minimalizm ekologiczny) po zmniejszenie swojego wpływu na planetę na etapie działań związanych ze sprzedażą i logistyką.
  4. Rozwój e-commerce i marketplace’ów. W odpowiedzi na zmianę modelu ścieżki zakupowej, coraz większym zainteresowaniem konsumentów w branży home i fashion cieszą się markeplace’y – według prognoz w najbliższych latach ich rynek może wzrosnąć nawet o 40%. To ogromna odpowiedzialność ale też szansa dla takich podmiotów, jak nasze platformy.

Budżet na działania digitalowe

Praktycznie cała nasza działalność to inwestycja w innowacje i rozwój naszych serwisów. W 2021 będziemy rozbudowywać nasze produkty, chcemy aby odpowiadały one na realne potrzeby Polaków.

Ocena obecnej kondycji branży marketingowej

Branża marketingowa w kraju odczuła negatywny impakt pandemii. Skurczyły się nie tylko budżety, ale także zespoły projektowe. Jednak nowe realia to zawsze szansa, aby uczyć się nowych rzeczy, czy kreować innowacyjne rozwiązania. Dlatego w tym roku wygrywały działy marketingu, które tworzyły nową, a nie odtwarzały rzeczywistość, którą znaliśmy do marca 2020. Spójrzmy na branżowe nagrody i wyróżnione kreacje – wszystkie projekty były świetne! Przed nami jeszcze konkurs „Złote Spinacze”, który również uwydatni siłę branży marketingowej w 2020 roku. A nadchodzące Święta to także czas kreatywnych kampanii, reklam oraz działań, które pozwolą branży się wzmocnić i wejść w nowy rok z zapasem energii do efektywnego spożytkowania.

3 najważniejsze cele i plany na 2021 rok

Do trzech najważniejszych kamieni milowych w 2021 roku zaliczamy:

  1. Rozwój produktu, o którym wspominałam już powyżej.
  2. Dywersyfikację pomiędzy naszymi serwisami fashion Domodi.pl i Allani.pl. Grupa Domodi jest właścicielem dwóch platform agregujących modę online. Dotychczas komunikacyjnie skupiliśmy się przede wszystkim na Domodi.pl. Rok 2021 to czas, kiedy z jednej strony chcemy pokazać różnice pomiędzy tymi dwoma serwisami, jednocześnie odpowiadając na potrzeby jeszcze szerszej grupy odbiorców.
  3. Świętowanie jubileuszu 10-lecia Domodi.pl. W 2021 roku świętujemy okrągły jubileusz naszej obecności na rynku. Platforma Domodi.pl została założona dokładnie w 2011 roku. Z tej okazji planujemy szereg aktywności zarówno dla naszych użytkowników jak i partnerów biznesowych. Pozostaje mi tylko powiedzieć: stay tuned!