Jednym z największym wyzwań było ograniczenie dystrybucji poprzez zamknięcie HoReCi. Stock Polska podsumowuje 2020 rok

Jednym z największym wyzwań było ograniczenie dystrybucji poprzez zamknięcie HoReCi. Stock Polska podsumowuje 2020 rok

Jakie najciekawsze akcje przeprowadziły w 2020 roku marki należące do Stock Polska? Które kanały komunikacji marketingowej były dla nich najważniejsze? Jak zmieni się to w 2021 roku?

Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

O roku 2020 dla marek należących do Stock Polska opowiada Ewelina Łukasiak, Communication Manager w Stock Polska.

Najważniejsze wyzwania i zmiany w branży alkoholowej w 2020 roku

Tak jak we wszystkich branżach, największym wyzwaniem kończącego się 2020 roku była oczywiście pandemia i idące wraz z nią ograniczenia. Nie tylko zmieniła nasze życie prywatne, ale także znacząco wpłynęła na relacje biznesowe. Jeden z naszych kanałów sprzedaży – HoReCa – został praktycznie z dnia na dzień wyłączony z możliwości funkcjonowania. Dla nas, jako dystrybutora zaopatrującego restauracje, hotele, eventy czy kluby, wymusiło to w konsekwencji bardzo szybką zmianę strategii działań biznesowych.

Zmiany w branży alkoholowej w 2021 roku

Największą zmianą dla branży alkoholowej w 2021 roku będzie podatek cukrowy. Zacznie on obowiązywać już w styczniu i niestety uderzy głównie w rynek alkoholi wysokoprocentowych, faworyzując tym samym branżę piwną i winiarską. Te dodatkowe obciążenia finansowe z pewnością odczują także konsumenci w swoich portfelach – tej konsekwencji nie jesteśmy niestety w stanie uniknąć. Ponadto, trwająca od marca 2020 roku pandemia na razie nie ustaje i ma ogromny wpływ na relacje i otoczenie biznesowe. Utrzymanie równie satysfakcjonujących wyników finansowych w roku 2021 będzie zatem wyzwaniem. Jesteśmy jednak na to przygotowani i mamy plan, który – mamy nadzieję – pozwoli nam opanować tę wymagającą sytuację.

Największy sukces dla Państwa marek w 2020 roku

Zacznę od tego, że na początku roku udało nam się dołożyć swoją cegiełkę do walki z pandemią i realnie pomóc innym. Przekazaliśmy spirytus do produkcji środków do dezynfekcji, dla szpitali i medyków oraz pomogliśmy lokalnej społeczności w Lublinie, gdzie bije nasze produkcyjne serce. Kolejne miesiące przyniosły bardzo pozytywne zaskoczenie wynikami sprzedażowymi nowych smaków Żołądkowej Gorzkiej – m.in. dzięki nim cała marka wzrosła o ponad 11% wolumenowo i aż 19% w wartości*. Sukcesu launchu dwóch letnich, rześkich wariantów nie była w stanie zatem powstrzymać nawet pandemia :) Po tym osiągnięciu marka nie spoczęła na laurach i jeszcze w tym samym roku wypuściła dwie kolejne nowości na okres jesienno-zimowy, Żołądkową Gorzką Delicję i Orientalną. Jak wiemy z pierwszych zamówień, one również cieszą się ogromnym zainteresowaniem, dlatego mamy nadzieję, że powtórzą sukces z lata.

Najtrudniejsze wyzwanie dla Państwa marek w 2020 roku

Tak jak wspominałam wyżej, jednym z największych wyzwań było ogromne ograniczenie dystrybucji poprzez zamknięcie HoReCi. To wiązało się z absolutnym brakiem eventów, czy akcji specjalnych, które stanowiły jeden z głównych kanałów, jakimi nasze marki mogły dotrzeć do konsumentów i ich zaangażować.

3 najciekawsze akcje w 2020 roku

W 2020 roku przeprowadziliśmy wiele kampanii i launchy produktów, które odniosły sukces i na trwałe zapisały się w świadomości konsumentów. Wśród nich na pewno warto wymienić kampanię Stock Prestige Vodka Gold, w której główną rolę odegrała elegancka, złota odsłona limitowanej wersji flagowego produktu Stock Polska. Nowe, letnie smaki Żołądkowej Gorzkiej doskonale wpisały się w trendy i potrzeby konsumenckie – udało nam się nieco „odmłodzić” tę kultową markę, nadając jej bardziej „młodzieżowego charakteru”. Wraz z końcem roku, Orkisz – nasza wódka z segmentu ultra premium – zaprezentowała się w jeszcze bardziej ekskluzywnej odsłonie. Butelka stała się bardziej smukła i wyższa, a dodatkowo zyskała zamknięcie w postaci korka – unikalne, również dla tej kategorii alkoholi. Mamy nadzieję, że w ten sposób Orkisz jeszcze bardziej wyróżni się na sklepowej półce i spotka się z entuzjazmem wśród dotychczasowych i przyszłych smakoszy tego wyjątkowego trunku. Rok 2020 to także rok wyróżnień dla marki Stock Prestige: złoto przyznane przez Instytut Jakości Monde Selection za jakość, smak i kunszt produkcji, złoto w International Spirits Challenge, srebro oraz certyfikat potwierdzający najwyższe standardy produkcji na San Francisco World Spirits Competition oraz brąz przyznany przez International Wine and Spirit Competition.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku

Wiele kanałów komunikacji nie jest dla nas dostępnych, a te, z których korzystaliśmy w poprzednich latach – eventy – w roku 2020 były wyłączone. Na wartości na pewno bardzo zyskał kanał digital, w który z roku na rok inwestujemy coraz więcej. Dodatkowo wzrosła także rola komunikacji w sklepach, zarówno w handlu tradycyjnym, jak i nowoczesnym, gdzie konsument może się bezpośrednio spotkać z produktem.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku

Pandemia nieodwracalnie zmieniła nasze codzienne nawyki i zachowania, dlatego szybkie dostosowanie się do obecnej sytuacji determinuje prawie każdą naszą decyzję biznesową. Konsument spędza teraz więcej czasu w domu, dlatego nasza oferta jest dostosowana właśnie do tych warunków; wśród propozycji są m.in. drinki, które łatwo można przygotować samodzielnie. Odbiorcy naszych produktów oczekują dziś też ciągłego dopływu nowości. Uprzedzanie tych pragnień i tworzenie kolejnych propozycji, które spotykają się później z sukcesem jest dla nas fascynującym, stałym wyzwaniem. Wśród działań marek również bardzo ważna jest społeczna odpowiedzialność biznesu. Na ten aspekt działań w szczególności zwracają uwagę Millenialsi, dla których przejrzystość, dobroczynność oraz dbanie o planetę są jednymi z najważniejszych wartości w XXI wieku. A to oni stanowią coraz bardziej liczną grupę docelową.

Budżet na działania digitalowe

Digitalizacja postępuje na coraz większą skalę – trend ten utrzymuje się już od kilku lat. To także jeden ze strategicznych filarów w Stock Spirits Group, który nieustannie rozwijamy. Ten rok dosyć dobitnie pokazał nam jak kluczowy jest to kanał – mimo wszystkich przeciwności i restrykcji sanitarnych pozwolił nam skutecznie dotrzeć do wybranych grup konsumentów i z sukcesem je angażować. W tej sferze z pewnością nie zwolnimy tempa i będziemy się starać o jeszcze atrakcyjniejsze treści dla odbiorców.

Ocena obecnej kondycji branży marketingowej

Dla alkoholi wysokoprocentowych najbardziej uciążliwe i niefortunne jest to, że musimy funkcjonować na innych zasadach i nie jesteśmy traktowani tak samo, jak np. piwo. Wódka posiada o wiele bardziej surowe obostrzenia prawne i komunikacyjne, nie dysponuje tak szerokimi kanałami dotarcia jak np. telewizja. Szczególnie te ograniczenia są widoczne właśnie w pandemii. Liczymy jednak, że te szanse zostaną kiedyś wyrównane i będziemy mogli realizować swoje działania na tak samo dużą skalę, pozostając wiernym promowaniu podejścia według pijodpowiedzialnie.pl.

3 najważniejsze cele i plany na 2021 rok

W 2021 roku będziemy kontynuować rozwój naszej najnowszej inwestycji, czyli nowej Gorzelni w Lublinie. Gorzelnia ma powstać na terenie dotychczasowego zakładu Stock Polska i być zdolna do wytworzenia 34,5 mln litrów etanolu rocznie (obecnie przetwarzamy około 30 mln litrów). Nowy obiekt, oprócz wielu unowocześnień na produkcji, ma być również bogaty w wiele proekologicznych rozwiązań: ogród, zielony dach i zielone ściany podlewane gromadzoną deszczówką, odzysk ciepła z oparów, wykorzystanie powstającego przy produkcji biometanu, czy montaż 1300 mkw. paneli fotowoltaicznych. W przyszłym roku czekają nas także wyzwania związane z podatkiem cukrowym i utrzymaniem miejsca w czołówce producentów na rynku, w szczególności jeśli chodzi o alkohole kolorowe. Launche kolejnych nowości, w dynamicznym i ciągle niepewnym 2021 roku to dla nas jeden z priorytetów – nie zwalniamy tempa i nadal będziemy pozytywnie zaskakiwać naszych konsumentów.

*Stock za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, volumenowa, MAT październik 2020 vs LY, kategoria: wódki kolorowe.

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij