Narzędzia analityczne wykorzystywane w pracy marketera

Narzędzia analityczne wykorzystywane w pracy marketera

Z jakich narzędzi analityczny warto korzystać? Jak mierzyć efekty działań promujących Twoją stronę? Zachęcamy do lektury.

Prowadzenie działań mających na celu pozyskanie użytkowników czy klientów na naszą witrynę w celu osiągnięcia zamierzonej przez nas konwersji, np. transakcji w sklepie internetowym, bez prowadzenia szczegółowej analityki jest mało wartościowe. Jeśli nie będziemy monitorować działań dokonywanych przez użytkowników na stronie internetowej, to nie będziemy w stanie ocenić naszych działań służących pozyskaniu klienta, a w konsekwencji podjąć właściwych kroków w celu ich optymalizacji. W poniższym artykule omówię podstawowe narzędzia analityczne, które pomogą Ci efektywnie prowadzić działania marketingowe.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

W tym artykule znajdziesz informację na temat narzędzi analitycznych stosowanych podczas analityki internetowej, takich jak:

  • Google Analytics,
  • Google Tag Manager,
  • Google Optimize,
  • Google Data Studio,
  • Google Search Console,
  • Yandex Metrica.

1. Google Analytics – system do analizy działań użytkowników stron internetowych

GA jest jednym z najbardziej popularnych narzędzi analitycznych umożliwiających analizę danych z działań marketingowych. GA oferuje bardzo dużo możliwości konfiguracyjnych. Jego najważniejszą zaletą jest możliwość gromadzenia różnego rodzaju danych ze strony internetowej i to właśnie od niego polecam rozpocząć analizę swoich działań w Internecie.

GA udostępnia sporo raportów służących pomiarowi skuteczności kampanii Google Ads czy też działań SEO. Podstawowe statystyki, które narzędzie nam oferuje to m.in.:

  • pomiar liczby użytkowników,
  • pomiar konwersji,
  • pomiar źródła ruchu (organic, direct, social media, referral), 
  • pomiar ecommerce (na sklepie internetowym),
  • pomiar odwiedzanych podstron.

Zrzut z podstawowego raportu GA, który przedstawia ruch z poszczególnych kanałów.

GA w celach analitycznych zbiera również szczegółowe informacje odnośnie użytkowników odwiedzających witrynę – od podstawowych danych demograficznych (wieku, płci) po sposób ich zachowania na naszej stronie. Ponadto udostępnia statystyki odnośnie kategorii urządzeń takich jak: urządzenia mobilne, komputery czy tablety, co w połączeniu z pozostałymi danymi stanowi dużą bazę wiedzy, służącej do szczegółowej analizy zachowań użytkowników na stronie. Na podstawie takiej analizy można wyciągać wnioski oraz optymalizować prowadzone działania marketingowe. Jest również wersja GA, która zbiera dane nie tylko ze stron internetowych, ale również z aplikacji.

Jak skonfigurować konto GA?

Aby korzystać z tego narzędzia, trzeba przejść przez następujące kroki:

  1. Utworzyć konto Google (jeśli nie posiadamy).
  2. Utworzyć konto GA pod linkiem: http://analytics.google.com/
  3. Wrzucić kod, który się wyświetli po utworzeniu konta w sekcję <head> strony internetowej. 

Przykładowy kod który należy wrzucić na stronę.

Po przejściu tych kroków GA zacznie gromadzić dane.

2. Google Tag Manager – system, dzięki któremu możemy dodawać na stronę własne kody śledzące, bez pomocy programisty

GTM (Menedżer tagów Google) to bezpłatne narzędzie, które umożliwia zarządzanie tagami marketingowymi (kodami śledzącymi), dzięki czemu można je wdrażać w witrynie (lub aplikacji mobilnej) bez konieczności modyfikowania kodu strony w szablonie.

Widok w GTM przedstawiający utworzone tagi.

GTM jest niezwykle pomocny podczas konfigurowania konta GA. Możemy w nim tworzyć zdarzenia takie jak np. kliknięcia numerów telefonu, adresów e-mail, wysłanie formularza oraz wiele innych, które są później przekazywane do GA. Następnie, na podstawie zdarzenia możliwe jest mierzenie konwersji w GA. Za pomocą GTM można również ustawiać wymiary i metryki niestandardowe oraz inne pola w GA. Dodatkowo Menedżer tagów jest niezwykle pomocny gdy chcemy wdrożyć na stronę inne narzędzia takie jak np. Hotjar, Google Optimize, Yandex Metrica, piksel Facebooka czy inne. GTM staje się bardzo przydatny, gdy masz wiele tagów do zarządzania, ponieważ cały kod jest przechowywany w jednym miejscu.

Ogromną zaletą Menedżera tagów jest to, że jako marketer możesz samodzielnie zarządzać kodem – nie potrzeba więc programistów. Czy aby na pewno? Niestety nie jest to takie proste.

Menedżer tagów Google bez pewnej wiedzy technicznej, nie jest prosty w zastosowaniu. Aby móc zrozumieć jak skonfigurować tagi, reguły i zmienne, będziesz musiał zapoznać się z podstawami.

To oczywiste – jeśli dodajesz piksele Facebooka, musisz wiedzieć, jak one działają. Natomiast, jeżeli chcesz skonfigurować śledzenie zdarzeń w Menedżerze tagów, będziesz potrzebował wiedzy o tym, czym są „zdarzenia", jak działa Analytics, jakie dane możesz śledzić za pomocą zdarzeń, jak wyglądają raporty w GA i czym są kategorie, akcje oraz etykiety zdarzenia.

3. Google Optimize – narzędzie, dzięki któremu możemy przeprowadzać testy A/B

Optimize pozwala zrealizować własne testy A/B. Podobnie jak w przypadku Tag Managera narzędzie to pozwala nam nie tylko zaoszczędzić czas programistom, ale również skorzystać z prostej integracji z Analytics.

Przykładowe doświadczenia w Optimize.

Optimize ma możliwość prostej edycji kodu HTML, dodawanie skryptów Javascript czy własnych styli CSS, co umożliwia późniejsze testowanie dwóch lub większej liczby różnych wariantów strony. Po utworzeniu konta Optimize oraz zaimplementowaniu go na stronę na przykład za pomocą GTM należy utworzyć pierwsze doświadczenie. Przykładowo chcemy przetestować 2 wersje strony, zmieniając kolor przycisku. W pierwszej kolejności łączymy Optimize z GA, następnie wybieramy konwersje, które chcemy mierzyć dla wersji oryginalnej i zmienionej. W wersji zmienionej dostosowujemy kolor przycisku i uruchamiamy test na określony czas. W czasie trwania testu możemy na bieżąco sprawdzać statystyki w GA i Optimize takie jak użytkownicy czy sesję oraz liczbę konwersji na poszczególnej odmianie strony. Warto zaznaczyć, że aby test A/B w ogóle miał sens, strona internetowa musi generować spory ruch.

4. Google Data Studio – dzięki niemu utworzysz automatyczne raporty dynamiczne z różnych źródeł danych

Spośród wielu dostępnych na rynku narzędzi warto skorzystać z Data Studio. GDS jest bezpłatnym narzędziem, które pozwala użytkownikom na tworzenie niestandardowych raportów danych z usług marketingowych Google i źródeł zewnętrznych.

Przykładowy raport przedstawiający dane demograficzne użytkowników.

Studio danych to rozwiązanie dla użytkowników, którzy chcą wyjść poza dane i pulpity nawigacyjne GA. Widżety danych w Data Studio, wyróżniają się różnorodnością, opcjami dostosowywania, danymi na żywo i interaktywnymi kontrolkami (takimi jak np. sortowanie kolumn). Źródła danych obejmują usługi Google (Analytics, Ads, Search Console, Arkusze, YouTube itp.), łączniki baz danych oraz łączniki do popularnych usług marketingowych.

GDS świetnie nadaje się do utworzenia raportów dla klientów agencji, ponieważ możemy w nim przedstawić tylko najistotniejsze raporty dla danego klienta.

5. Google Search Console

Search Console to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu jesteśmy w stanie mierzyć ruch w witrynie, sprawdzać skuteczność słów kluczowych lub naprawiać problemy ze stroną. Zapewnia wgląd w to, jak strona radzi sobie w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, a także pozwala sprawdzić stan indeksu, poprawność wdrożenia danych strukturalnych czy statystyki indeksowania. W przeciwieństwie do Analytics Search Console dostarcza tylko informacje o ruchu organicznym. Dla wielu firm internetowych najcenniejszym zasobem w Search Console jest raport skuteczności.

Wykres z raportu skuteczność przedstawiający wyświetlenia i kliknięcia.

Raport skuteczności zawiera dane dotyczące ruchu organicznego, takie jak:

  • Kliknięcia – te dane odzwierciedlają liczbę kliknięć w wyszukiwarce Google, które skutkują odwiedzeniem witryny przez użytkowników.
  • Wyświetlenia – liczba linków do Twojej witryny, które użytkownik zobaczył w wynikach wyszukiwania Google (nawet jeśli wynik nie został przewinięty do widoku). 
  • CTR – to współczynnik klikalności i jest miarą liczby kliknięć podzieloną przez liczbę uzyskanych wyświetleń.
  • Średnia pozycja dla danego słowa kluczowego, strony lub domeny.

6. Yandex Metrica

Yandex Metrica to rozbudowane narzędzie do analizy, które oferuje podstawowe dane o użytkownikach i sesjach tak jak GA, lecz najbardziej przydatne są w nim raporty map (tak zwane mapy cieplne), których nie oferuje GA. Yandex Metrica gromadzi trzy rodzaje map: kliknięć, linków oraz scrollowania. Mapa linków umożliwia śledzenie kliknięć dokonanych przez użytkownika w linki umieszczone na stronie. Mapa kliknięć natomiast obrazuje kliknięte elementy strony. Z mapy scrollowania dowiesz się, jak głęboko użytkownicy przewijają stronę. 

Raporty map.

Yandex Metrica pozwala również na nagrywanie sesji użytkownika oraz analizę wypełnienia poszczególnych pól w formularzach. Dzięki analizie nagrań sesji użytkowników oraz kliknięć na stronie można dużo efektywniej dostosować stronę do wymagań użytkowników.

Podsumowanie

Na rynku jest mnóstwo systemów do analizy danych, które dają bardzo wiele możliwości, w powyższym artykule zostały przedstawione te najczęściej wykorzystywane oraz darmowe. Narzędzia analityczne pozwalają nie tylko na przedstawienie statystyk, ale także na ich podstawie można wyciągnąć bardzo cenne wnioski i dzięki nim podjąć ważne decyzje odnośnie dalszych działań marketingowych oraz optymalizacji tych obecnie prowadzonych.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij