Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

Społeczność rdzennych Amerykanów żąda, by Jeep nie używał już nazwy Cherokee

Społeczność rdzennych Amerykanów żąda, by Jeep nie używał już nazwy Cherokee
Plemię Czirokezów zaapelowało do marki Jeep, by ta zaprzestała używania nazwy Cherokee. Pod wpływem nacisków ze strony społeczności rdzennych Amerykanów swoje nazwy oraz logotypy zmieniły już dwie słynne amerykańskie drużyny sportowe.
O autorze
1 min czytania 2021-02-25

Jeep po raz pierwszy nazwał model swojego auta Cherokee w 1974 roku. Nieco później, bo w 1992 roku miano Grand Cherokee otrzymał jeszcze większy SUV brandu. Jak się teraz okazuje, na fali zmian społecznych zachodzących w Stanach Zjednoczonych, które związane są m.in. z walką z dyskryminacją mniejszości etnicznych, wykorzystanie tych nazw może stanowić dla Jeepa niemały problem.

Społeczność rdzennych Amerykanów z plemienia Czirokezów zaapelowała bowiem do przedstawicieli marki o zaprzestanie wykorzystywania nazwy Cherokee. W wypowiedzi dla magazynu „Car and Driver” wódz plemienia Czirokezów, Chuck Hoskin Jr., przyznał, że wierzy w dobre intencje pomysłodawców, ale „przyklejanie nazwy naszego plemienia na bok auta naprawdę nie przynosi nam chluby”. Jednocześnie przyznał, że istnieje wiele innych sposobów na upamiętnienie dorobku rdzennych Amerykanów, które niewiele mają wspólnego z zarabianiem pieniędzy na nazwie plemienia. 

Jak się okazało, po raz pierwszy Czirokezi zaapelowali do Jeepa o zmianę nazwy dwóch modeli aut już w 2013 roku, lecz wówczas przeszło to bez echa. Tym razem przedstawiciele marki skontaktowali się z wodzem plemienia, ale mimo wszystko nie zamierzają wycofać nazwy Cherokee. Są jednak otwarci na dialog. 

– Nazwy naszych modeli zostały starannie dobrane i kontynuowane przez lata, w taki sposób, aby oddać cześć i celebrować dorobek rdzennych Amerykanów. Jesteśmy bardziej niż kiedykolwiek wcześniej gotowi na otwarty dialog z Głównym Wodzem Narodu Czirokezów, Chuckiem Hoskinem Jr. – napisała marka w oświadczeniu.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Mimo wszystko z perspektywy prawnej Czirokezi nie mogą zakazać Jeepowi wykorzystywania nazwy Cherokee – musiałaby to być wyłącznie dobra wola producenta aut. 

Co ciekawe, pod naciskiem społeczności rdzennych Amerykanów nazwy zmieniły już dwie drużyny sportowe. W 2018 roku klub Cleveland Indians wycofał swoje dotychczasowe logo, na którym widniał Wódz Wahoo. Natomiast w ubiegłym roku nazwa klubu sportowego Washington Redskins (ang. czerwonoskórzy) została zmieniona na Washington Football Team.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Przedstawiciele HBO Max poinformowali o usunięciu z platformy kultowego już filmu „Przeminęło z wiatrem”. Tłumaczyli to faktem, że produkcja zawiera rasistowskie treści, a także uprzedzenia etniczne.

PS2

Przedstawiciele koncernu Mars Inc. zapowiedzieli rebranding kultowej marki Uncle Ben’s, na której opakowaniach widnieje wizerunek czarnoskórego mężczyzny. W ten sposób firma chce walczyć z uprzedzeniami na tle rasowym.

PS3

Z uwagi na zagorzałą dyskusję na temat dyskryminacji rasowej, która wybuchła parę miesięcy temu w Stanach Zjednoczonych, firma Knorr postanowiła zmienić nazwę swojego kultowego produktu – zdaniem przedstawicieli marki określenie „sos cygański” jest za bardzo rasistowskie.