TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Nowa era analizy – jak pandemia zmieniła profile userów i specyfikę pracy z danymi w świecie e-commerce?

Nowa era analizy – jak pandemia zmieniła profile userów i specyfikę pracy z danymi w świecie e-commerce?
Według badania CBOS 18% ankietowanych w minionym roku nauczyło się korzystać z internetu i jego zasobów. Choć od dłuższego czasu obserwowaliśmy rozwój sektora online, dopiero w pandemii zmiany te nabrały ogromnego rozpędu.
O autorze
3 min czytania 2021-05-14

Według badania CBOS 18% ankietowanych w minionym roku nauczyło się korzystać z internetu i jego zasobów. Choć od dłuższego czasu obserwowaliśmy rozwój sektora online, dopiero w pandemii zmiany te nabrały ogromnego rozpędu.

Ich tempo jest o wiele szybsze niż zakładaliśmy, a liczba użytkowników w Internecie rośnie z miesiąca na miesiąc. Wygranymi w nowym świecie będą podmioty, które szybko przystosują się do nowych realiów i wdrożą najpotrzebniejsze zmiany w swoich biznesach.

Online zyskuje dzięki pandemii

Nowa sytuacja przyczyniła się do zmiany stylu życia każdego człowieka na świecie. Ograniczenia w swobodnym przemieszczaniu się i zamknięcie w domach spowodowało, że świat online zaczął rozkwitać. Według CBOS 18% społeczność internautów wzrosła w ostatnich 12 miesiącach o blisko 20 procent. Dodatkowo osoby, które wcześniej posiadały tę umiejętność, w tym roku były bardziej skłonne do dokonywania zakupów online. Dotyczy to również branży wnętrzarskiej – na Homebooku zaobserwowaliśmy 10-procentowe wzrosty rok do roku w liczbie nowych użytkowników i aż 43-procentowe wzrosty rok do roku w liczbie odsłon witryny. Zamknięcie dużej liczby sklepów offline przyczyniło się również do znaczącej zmiany w profilach użytkowników, którzy zaczęli zaglądać w internetowe zakątki. Grupy wiekowe (18-25), które kiedyś dominowały w online, dalej pozostały na swoich czołowych pozycjach, jednak e-commerce zyskał ważną grupę nowych userów-seniorów, o których pozyskanie dotychczas aktywnie walczył.

E-commerce nie ma barier dla seniorów

Według badania CBOS w minionym roku osoby w wieku emerytalnym więcej czasu niż wcześniej spędzały w internecie. W roku 2020 na Homebooku również zaobserwowaliśmy wzrost liczby seniorów na serwisie, a ich intencyjność zakupowa wzrosła o 21% u osób w wieku 55+ i dwukrotnie w przypadku osób w wieku 65+. Coraz większa obecność tej grupy wiekowej w internecie spowodowała, że e-commerce musiał szybko nauczyć się, jak ułatwić proces zakupowy w sieci i przekonać klienta, że produkt sprawdzi się w ich domach, bez potrzeby oglądania go i testowania przed zakupem.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dom w centrum zainteresowań userów

Wraz z nadejściem pandemii zmianie uległa również praca z danymi.. Ograniczenia w przemieszczaniu się i swobodnym wychodzeniu z domu, spędzanie większej ilości czasu w gronie najbliższych i we własnych czterech ścianach przyczyniła się do rewolucji w branży home&garden, której nikt wcześniej nie przewidywał. Domy – dosłownie i w przenośni – stały się centrum wszechświata. Te zmiany znalazły swoje odzwierciedlenie w wysokich wzrostach transakcyjności – również w Homebook.pl. W okresie wiosennym zanotowaliśmy 25-procentowe wzrosty rok do roku w liczbie sprzedanych produktów w kategorii Ogród i Taras i 31-procentowe wzrosty rok do roku w kategoriach meblowych.

Nowe realia, szybsze decyzje

Duża dynamika zmian powodowała, że również decyzje biznesowe wymagały dużej dynamiki, a minimalne spóźnienie w czasie reakcji kosztowało o wiele więcej niż jeszcze dwa lata temu. Na początku pandemii obserwowaliśmy również zmiany w rodzajach urządzeń, z których korzystają nasi użytkownicy. Praca z domu, nauka online przyczyniła się do tego, że większość z nas spędzała przed komputerem o wiele więcej czasu niż jeszcze rok temu. Udział urządzeń desktopowych w całym ruchu był prawie taki sam jak udział urządzeń mobilnych, co w „normalnych” warunkach jest raczej nieobserwowalne i waha się w granicach: 63% udziału urządzeń mobilnych i 37% w przypadku urządzeń desktopowych. Pod takie nowo panujące warunki wymagały szybkiej redefinicji w zarządzaniu odpowiednimi listingami. Aktualnie udział ruchu z poszczególnych urządzeń wrócił do „normy”, co skutkowało kolejnymi zmianami na serwisie. Rok pandemii nauczył świat e-commerce dużej precyzji w podejmowaniu decyzji przy jednoczesnym zachowaniu ich odpowiedniego tempa – na efekty działań nie trzeba było długo czekać.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Realia, z którymi mierzymy się już od roku, zaczynają być nam coraz bardziej znane i oswojone. Rośnie jednak świadomość, że minie jeszcze wiele miesięcy, zanim świat wróci do normalności, jaką znamy sprzed czasów COVID-19. Czas pandemii jest dużym wyzwaniem w świecie zakupów online, z którym mierzyliśmy się przez cały poprzedni rok i pewnie będziemy mierzyć się jeszcze bardzo długo. Z drugiej zaś strony jest ogromnym motywatorem i lekcją, która uczy, jak utrzymać tak wysoką dynamikę świata e-commerce, nie pozwalając mu zwolnić.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się