Każda strona internetowa, prędzej czy później, zmienia się z różnych powodów. Zmiany te mogą obejmować wiele czynników. Proces ich wdrażania określa się mianem migracji. Choć jest to zjawisko nieuniknione, bez odpowiedniej troski i działań, może prowadzić do licznych problemów. Artykuł ten stanowi pierwszą część serii poświęconej procesowi migracji. Dowiesz się z niego, czym jest migracja oraz jakie są kolejne etapy przygotowania się do niej.
Migracja – po co tyle zamieszania?
Migracja może mieć różne podłoże – wszystko zależy od konkretnej strony internetowej oraz efektów, jakie chcemy po takiej migracji osiągnąć.
Najczęściej zmiany mają podłoże biznesowe, ale nie tylko. Do tych najważniejszych zaliczyć można:
Zobacz również
- zmianę domeny – przykładowo jeśli ze strony-wizytówki chcemy zrobić sklep internetowy,
- zmianę silnika strony – najczęściej w celu usprawnienia kwestii technicznych,
- zmianę szaty graficznej – czyli wyglądu sklepu poprzez instalację nowego szablonu na obecnym silniku,
- rebranding – czyli częściową lub całkowitą zmianę profilu działalności firmy,
- fuzję – czyli połączenie dwóch (lub więcej) serwisów w jeden.
Głównym celem większości migracji jest odpowiednie dostosowanie nowej wersji strony pod roboty sieciowe wyszukiwarek internetowych, tak by nie utracić dotychczas wypracowanych efektów w postaci widoczności na frazy kluczowe.
Migracja strony – czy to na pewno bezpieczne?
Podejmując decyzję o przeprowadzeniu migracji, należy mieć świadomość ewentualnych zagrożeń, które niesie za sobą nawet poprawnie przeprowadzona migracja serwisu.
Zagrożenia są związane w głównej mierze z tym, jak na nową wersję strony zareagują roboty sieciowe – niestety na przebieg tego procesu nie mamy pełnego wpływu. Do największych zagrożeń na pewno można zaliczyć spadek liczby i/lub pozycji fraz kluczowych, zwłaszcza tych generujących dotychczas ruch organiczny. Następstwem tego jest spadek liczby wyświetleń, a w efekcie – mniejszy ruch z wyników wyszukiwania i mniejsza konwersja założonych celów, związanych np. ze sprzedażą.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Podstawowy zakres działań związanych z migracją ma za zadanie utrzymać dotychczasowe wyniki, a odpowiednio przeprowadzona migracja może je nawet poprawić.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Proces przygotowania
Odpowiednie przygotowanie do migracji jest kluczowe. Dzięki prawidłowemu wykonaniu kilku istotnych kroków, dalsze działania będą dużo łatwiejsze do wykonania, a także znacznie spadnie ryzyko utraty dotychczasowych wyników.
Proces związany z przygotowaniami można podzielić na kilka etapów.
Etap I – przygotowania ogólne
Na tym etapie musimy ustalić, z jakimi warunkami mamy do czynienia – czyli przeprowadzić rozeznanie w sytuacji. Im więcej informacji zbierzemy, tym łatwiej będzie podjąć kolejne kroki.
Na początku należy ustalić:
- na jakim silniku pracuje obecna wersja,
- na jakim silniku będzie pracować nowa (o ile się zmieni),
- kto będzie przeprowadzał migrację (my czy firma zewnętrzna),
- planowany, nawet orientacyjny, termin migracji,
- listę fraz kluczowych wraz z ich pozycjami,
- listę kontrolną fraz do monitoringu podczas procesu.
Etap II – przygotowanie obecnej wersji serwisu do migracji
Aby migracja się powiodła, należy przygotować do tego obecny serwis. Do tego celu musimy zadbać o kilka rzeczy:
- audyt techniczny – sprawdzamy, czy optymalizacja techniczna jest poprawna i czy nie wymaga dodatkowych poprawek,
- wdrożenie poprawek wynikających z audytu,
- przygotowanie zestawienia URLi obecnych podstron – najważniejszy element całego procesu migracji (lista ta będzie podstawą do przygotowania mapy przekierowań, które są podstawą do zachowania obecnych wyników),
- przygotowanie zestawienia optymalizacji miękkiej, czyli meta tytułów, opisów, nagłówków i innych elementów zoptymalizowanych pod konkretne frazy kluczowe,
- weryfikacja ważności domeny i SSL.
Etap III – przygotowanie nowej wersji
Przygotowanie nowej wersji strony jest bardzo istotne, ponieważ będzie to wersja pokazywana zarówno użytkownikom, jak i robotom sieciowym.
Lista czynności do wykonania na tym etapie to:
- uzyskanie dostępów do wersji testowej (nie należy pracować nad nowym serwisem „na żywca”) – CMS oraz FTP, jeśli jest dostępny,
- przeprowadzenie audytu technicznego i wdrożenie poprawek,
- przygotowanie listy URLi – na podobnej zasadzie, co dla obecnego serwisu,
- przygotowanie mapy przekierowań,
- przeniesienie optymalizacji miękkiej na podstawie mapy przekierowań,
- przeniesienie lub dostosowanie treści zgodnie z mapą,
- przygotowanie certyfikatu SSL – jeśli zmieniamy domenę lub gdy stary wygasa,
- zablokowanie wersji testowej dla robotów sieciowych – w celu uniknięcia duplikacji i zaindeksowania wersji nie zoptymalizowanej,
- przygotowanie nowej mapy w formacie XML,
- utworzenie lub podpięcie konta w Google Analytics oraz Google Search Console (jeśli zmieniamy domenę),
- weryfikację i poprawę szybkości działania strony (Web Vitals).
Etap IV – utworzenie mapy przekierowań
Mapa przekierowań (wraz z mapą optymalizacji miękkiej) jest najważniejszym elementem w procesie migracji. To właśnie poprawnie sporządzona mapa pozwoli na przygotowanie nowego serwisu oraz przekierowań ze starej wersji, co jest kluczowe do zachowania obecnych wyników, ponieważ dzięki przekierowaniom przenosi się „moc” podstrony, gdzie zaindeksowane są frazy kluczowe. To, czy moc się utrzyma zależy już od optymalizacji miękkiej, którą najlepiej przenieść lub też usprawnić na docelowej nowej podstronie. Bez mapy przekierowań spadki widoczności są niemal nieuniknione.
Optymalnie wykonana mapa zawiera pary adresów URL – obecnego i nowego. Lepiej unikać przenoszenia kilku podstron na jedną, a tym bardziej jednej – na wiele, ponieważ wówczas bardzo trudno poprawnie zoptymalizować docelowe podstrony, by nie utracić efektów.
Autor:
Kamil Pończocha
Przygotowuje i realizuje strategię działań SEO dla pozycjonowanych stron WWW (wysokobudżetowe projekty). Zarządza przydzielonymi projektami, przygotowuje i wprowadza zmiany optymalizacyjne na stronach klientów, analizuje sytuację fraz kluczowych, opracowuje estymacje, przeprowadza audyty techniczne i SEO stron internetowych oraz systemów zarządzania stroną (CMS). Odpowiada również za bieżący kontakt z klientami. Doświadczenie zdobywał współpracując z jedną z najbardziej znanych księgarni internetowych w Polsce, obecnie współpracuje z jednym z liderów europejskiej motoryzacji.