Uwaga: Do rozdania mamy 3 egzemplarze książki. Pytanie konkursowe pojawi się w naszym jutrzejszym newsletterze (zapisy do newslettera – TUTAJ). Bądźcie czujni!
O książce
Zobacz również
Zdobądź praktyczną wiedzę i zwiększ widoczność swojego serwisu w wyszukiwarce Google! Dzięki zebranym w poradniku wskazówkom, jak używać narzędzi stosowanych na co dzień w branży SEO, poznasz najważniejsze aspekty pozycjonowania. Opisano tu aż 32 aplikacje wraz z instrukcjami ich użycia – to solidna porcja wiedzy, która przygotuje Cię do wykonywania wielu zadań związanych z prowadzeniem kampanii SEO.
Książka krok po kroku wprowadza w ten proces: od planowania kampanii, przez analizę własnego serwisu pod kątem technicznym, po naprawę występujących w nim błędów i optymalizację. Zawiera również zagadnienia dotyczące analizy konkurencji w wynikach organicznych wyszukiwarki Google i raportowania osiągniętych rezultatów. Nauczysz się, jak odnajdywać najpopularniejsze frazy wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki Google i tworzyć dzięki temu lepsze treści, a także jak docierać do źródeł pozyskiwania linków pozycjonujących. Dowiesz się też, jak analizować informacje o użytkownikach wchodzących do Twojego serwisu. Przygotowany przez autora zestaw porad i praktycznych wskazówek pomoże Ci skutecznie ograniczyć najczęściej popełniane błędy wynikające z niewłaściwej optymalizacji serwisu, uniknąć kary za techniki niezgodne ze wskazówkami Google dla webmasterów i zwiększyć liczbę wejść użytkowników z wyników organicznych.
O autorze
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Paweł Cengiel – CEO założonej w 2015 roku agencji SEO-WWW (seo-www.pl), która współpracowała z kilkudziesięcioma właścicielami biznesów przy realizacji skutecznych kampanii w wyszukiwarce Google. W ramach działalności w agencji przeprowadza audyty SEO, czyli analizy nakierowane na zoptymalizowanie pozycjonowania, prowadzi kampanie SEO, a także kursy, szkolenia i konsultacje. Jest również właścicielem sklepu SEO (sklep-seo.com.pl) oferującego sprzedaż linków pozycjonujących, umożliwiających efektywną realizację kampanii link building i pozyskanie wysokiej jakości linków SEO oraz autorem kursu SEO (seo-kurs.pl).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Fragment książki
WYSZUKIWANIE FRAZ / REDAGOWANIE TREŚCI
1.1. WSTĘP
Treść występująca w Twoim serwisie (tak jak pozyskiwane linki zwrotne) to bardzo ważny czynnik wpływający na pozycję w rankingu Google. Poza jakością i merytoryką wyszukiwarka zwraca uwagę również na czas, jaki użytkownicy poświęcili na czytanie. Stanowi to wyznacznik tego, czy w zależności od swoich intencji znaleźli w tej treści interesujące dla siebie informacje. Pozyskanie użytkownika i zatrzymanie go na stronie internetowej to funkcja, którą powinna spełniać treść dostępna w Twoim serwisie. Zadbaj o dobry content, ponieważ dzięki niemu użytkownicy będą bardziej zaangażowani w jakiekolwiek aktywności na Twojej stronie, które powinny się zakończyć tzw. konwersją — w postaci zakupu produktu czy chociażby kontaktu z Twoją firmą poprzez formularz kontaktowy.
Znaczenie dla pozycjonowania mają także długość artykułów oraz sposób ich przyswajania przez czytelników. Krótki tekst nie ma szans na przyciągnięcie klienta, ponieważ nie porusza możliwie wyczerpująco aspektów tematu, którego dotyczy, i nie pozwala na zaspokojenie potrzeb informacyjnych Twoich odbiorców. Dlatego im więcej kwestii poruszysz w swoich artykułach, tym większa szansa, że wydłużysz pobyt użytkowników w serwisie.
Dłuższe artykuły zdecydowanie lepiej wpływają na pozycjonowanie, gdyż umożliwiają zamieszczanie większej liczby słów kluczowych, synonimów, a także fraz z tzw. długim ogonem (ang. long tail). Pozwalają także na pozyskiwanie „naturalnych” linków dzięki użytkownikom polecającym dany artykuł, dlatego im częściej będą one udostępniane w kanałach social media, tym więcej będzie ruchu do Twojego serwisu z mediów społecznościowych. Każde udostępnienie to szansa na dotarcie do większej grupy odbiorców, dzięki czemu w naturalny sposób będziesz budować w głowach użytkowników świadomość swojej marki i potrzebę skorzystania z jej produktów lub usług.
Obecnie trudno sobie wyobrazić stronę internetową profesjonalnej firmy bez bloga z artykułami dotyczącymi prowadzonej przez nią działalności. Blog to nie tylko panujący aktualnie trend, ale i sposób na budowanie marki w internecie oraz zwiększenie widoczności serwisu w wyszukiwarce Google. Staraj się, aby w treści artykułów publikowanych na blogu zostały zamieszczone informacje o produktach lub usługach, które oferujesz. Jeśli przykładowo prowadzisz sklep internetowy z butami sportowymi, opublikuj na blogu artykuł poświęcony doborowi właściwego obuwia do uprawianej dyscypliny i umieść w tekście linki do towaru, który sprzedajesz. Dzięki takiemu zabiegowi wzmocnisz siłę linkowania wewnętrznego i skierujesz użytkowników bezpośrednio do karty produktu.
Prowadzenie bloga jest koniecznością, aby zaistnieć na przesyconym konkurencją rynku. Celem jest zwiększenie rozpoznawalności w oczach klientów i widoczności bloga wśród wielu stron i serwisów zindeksowanych w wynikach Google. Blogowanie jest doskonałą receptą na brak odpowiedniego ruchu na stronie pochodzącego z wyników organicznych (czyli SERP), co najczęściej ma miejsce w przypadku nowych witryn i świeżo założonych sklepów internetowych. Regularne publikowanie wpisów nasyconych słowami kluczowymi, czyli dopasowanymi do danej branży, skutkuje większą widocznością witryny w Google; serwis zyskuje lepszą widoczność w wyszukiwarce. Dotyczy to przede wszystkim fraz z tzw. długim ogonem, czyli zbudowanych z większej liczby wyrazów. Najczęściej sprawdza się w przypadku firm, których szanse w starciu z większymi markami promującymi się poprzez ogólne frazy są niewielkie, np. w branży opon.
Pamiętaj także o udostępnianiu swojej treści innym użytkownikom. Wykorzystaj do tego przyciski mediów społecznościowych (z ang. social sharing buttons), które należy umieścić w okolicach opublikowanego wpisu, a dzięki którym zachęcisz czytelników do udostępnienia artykułu, a tym samym zwiększysz szansę na dotarcie do szerszej grupy odbiorców. Opublikowane artykuły warto udostępniać również we wszystkich kanałach social media, w których firma ma założony profil (tzw. fanpage). Artykuły te zalicza się do treści łatwych do udostępniania innym użytkownikom, dlatego bazę tekstu powinien stanowić interesujący temat, zachęcający do przeczytania i umożliwiający rozwiązanie ewentualnych problemów związanych z zagadnieniem, którego dotyczy.
1.2. GOOGLE TRENDS
Pierwsze narzędzie, które chcę Ci przedstawić, to Google Trends, dostępne pod adresem: trends.google.com. Wykorzystuję je do analizy słów kluczowych (a dokładniej ich popularności i sezonowości), a także do rozbudowy treści serwisów moich klientów. Aplikacja umożliwia analizę słów kluczowych na podstawie anonimowych danych pobieranych z wyszukiwarki Google, dzięki czemu za jej pomocą otrzymasz dostęp do wielu haseł i powiązanych z nimi statystyk. Aby rozpocząć pracę z aplikacją, w pierwszej kolejności zacznij od wyboru kraju, aby dane dotyczyły tylko ściśle określonego obszaru, np. Polski.
Pod wyszukiwarką narzędzie Google Trends podpowie Ci, w jaki sposób możesz je w pełni wykorzystać. Znajdziesz tu karuzelę z hasłami i wybranymi dodatkowymi filtrami reprezentującymi możliwości aplikacji.
Rysunek 1.1. Strona główna narzędzia Google Trends (źródło: trends.google.com)
Rysunek 1.2. Wybór obszaru wyszukiwania (źródło: trends.google.com)
Poniżej znajdziesz najnowsze wiadomości i frazy, które zyskują na popularności w wyszukiwarce Google. W każdą z nich można kliknąć, aby przejrzeć powiązane z nimi artykuły.
Rysunek 1.3. Przykłady użycia narzędzia (źródło: trends.google.com)
Rysunek 1.4. Frazy zyskujące na popularności (źródło: trends.google.com)
Możesz także sprawdzić podsumowanie roku w wyszukiwarce Google i sprawdzić najnowsze informacje na temat rozwoju narzędzia Google Trends. Wprowadź dowolną frazę, aby sprawdzić jej sezonowość. Wpisz ją do wyszukiwarki i naciśnij klawisz Enter, aby poznać wyniki.
W górnej części wyszukiwania znajdziesz frazę wskazaną podczas wyszukiwania. Możesz ją usunąć lub edytować, a także dodać inną, podobną frazę, by je porównać. Dodatkowo możesz zawęzić lub rozszerzyć obszar wyszukiwania o inne kraje, ustawić konkretny okres i wskazać kategorię, której dotyczy wprowadzona fraza. Google Trends
Rysunek 1.5. Wyniki dla wprowadzonej frazy (źródło: trends.google.com)
umożliwia także wybór źródła danych. Mogą to być: wyszukiwarka Google, wyszukiwarka grafiki w Google, wiadomości, zakupy lub wyszukiwarka serwisu YouTube (co jest przydatne podczas optymalizacji nazw i opisów filmów oraz kanału w serwisie YouTube).
Rysunek 1.6. Dodatkowe filtry w wyszukiwarce (źródło: trends.google.com)
Poniżej znajdziesz wykres popularności w ujęciu czasowym i mapę z podziałem na regiony. Zwróć uwagę na podział kraju i nałożone na poszczególne województwa kolory, które odpowiadają za zainteresowanie użytkowników wyszukiwaną frazą. Użyj tej funkcji, jeśli np. otwierasz sklep stacjonarny i zastanawiasz się, w którym regionie najbardziej byłoby to opłacalne. Ciemniejszy kolor wskazuje na największe zainteresowanie wśród użytkowników wyszukiwarki Google. Po prawej stronie znajdziesz te same dane, ale w formie tabeli.
Rysunek 1.7. Zainteresowanie tematem wśród użytkowników z podziałem na regiony (źródło: trends.google.com)
Dalej Google Trends proponuje pokrewne tematy, powiązane z wprowadzoną frazą, domyślnie posortowane według opcji Zyskujące popularność. Możesz tu znaleźć inne, równie popularne zapytania w wyszukiwarce Google.
Rysunek 1.8. Tematy zyskujące na popularności (źródło: trends.google.com)
Dane z tabeli możesz pobrać do pliku w formacie CSV, umieścić na swojej stronie internetowej na podstawie kodu JavaScript, a także udostępnić np. na Facebooku. W celu porównania ze sobą dwóch fraz wprowadź także drugą propozycję i sprawdź, która z nich jest popularniejsza w wyszukiwarce Google. Po ich wprowadzeniu Google Trends automatycznie przypisze im różne kolory, dzięki którym z łatwością przeanalizujesz wykres liniowy i porównasz popularność fraz w wyszukiwarce Google.
Rysunek 1.9. Porównanie popularności fraz (źródło: trends.google.com)
Przejdź do kolejnych wykresów i sprawdź zainteresowanie obydwiema frazami. Znajdziesz tu mapę i tabelę, które przedstawiają dane porównawcze na temat wprowadzonych przez Ciebie fraz. Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny, sprawdź, które frazy są najczęściej wyszukiwane w Twoim regionie.
Rysunek 1.10. Porównanie popularności fraz w danym regionie (źródło: trends.google.com)
Zwróć uwagę na sekcję Podobne zapytania. Znajdziesz tu kolejne frazy, które zyskują na popularności. Użycie ich może się przełożyć na większy ruch w Twoim serwisie pochodzący z wyników organicznych. Jeśli wiesz, że Twoja fraza może zwiększać swoją popularność w Google od połowy roku, to znaczy, że już w styczniu należy zacząć publikację treści (np. wpisów blogowych zawierających interesujące Cię słowa kluczowe) oraz pozyskiwać linki pozycjonujące. Dzięki temu Twój serwis będzie widoczny w reakcji na wybraną frazę w okresie, gdy będzie ona najczęściej wyszukiwana.
1.3. GOOGLE KEYWORD PLANNER
Rysunek 1.11. Planer słów kluczowych (źródło: ads.google.com)
Drugie narzędzie Google, o którym chciałbym Ci opowiedzieć, to Planer słów kluczowych, dostępny pod adresem: https://ads.google.com. Jako że jest to usługa powiązana ściśle z systemem reklamowym w Google Ads, wykorzystuję ją do wyszukiwania fraz zarówno dla kampanii reklamowych, jak i kampanii SEO. Aby używać tej aplikacji, musisz mieć konto e-mailowe w usłudze Gmail, co umożliwi Ci także logowanie się do panelu Google Ads. Po zarejestrowaniu konta w systemie Gmail i zalogowaniu się do Google Ads przejdź do skrótu Narzędzia i ustawienia na samej górze ekranu, a następnie w sekcji Planowanie wybierz Planer słów kluczowych. Twoim oczom ukaże się ekran Planera słów kluczowych, podzielony na dwie główne sekcje.
Dzięki pierwszej sekcji, Poznaj nowe słowa kluczowe, możesz znaleźć najpopularniejsze frazy związane z zakresem działalności Twojej firmy, produktami i usługami. Jeśli nie masz listy słów kluczowych, ta sekcja będzie dla Ciebie odpowiednia. Druga to Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy. Pozwala na dobranie dodatkowych słów kluczowych do obecnie posiadanych. Sprawdzisz tu liczbę wyszukiwań fraz w wyszukiwarce Google, a także liczbę kliknięć w reklamy w systemie reklamowym Google Ads.
Rysunek 1.12. Dwie funkcje wyszukiwania popularnych słów kluczowych (źródło: ads.google.com)
Przejdź do pierwszej sekcji Poznaj nowe słowa kluczowe, aby znaleźć nowe frazy dla swojej kampanii SEO. Planer słów kluczowych poprosi Cię o wskazanie szczegółów dotyczących produktów lub usług, które oferujesz. Poniżej wprowadź adres URL swojego sklepu internetowego lub strony internetowej, aby planer mógł przygotować propozycje fraz (pobrawszy dane takie jak nazwy kategorii lub nazwy produktów z Twojego sklepu internetowego). Jeśli chcesz poznać propozycje fraz tematycznie powiązanych z tą, którą obecnie wprowadzasz, nie musisz wskazywać żadnego adresu URL. Kliknij przycisk Zobacz wyniki.
Domyślnie Planer słów kluczowych zastosował lokalizację polską i język polski, a wyniki zaczerpnął z wyszukiwarki Google. Standardowo widoczne są dane z 12 poprzednich miesięcy. Możesz zwiększyć zakres wyszukiwania dla swojej frazy, czyli dodać kolejne frazy do listy. Planer zaproponuje Ci także dodanie słów, które rozszerzą wyniki wyszukiwania. Dalej znajdziesz trendy związane z liczbą wyszukiwań, przedstawione w formie wykresu kolumnowego. Wyniki wyszukiwania dla danej frazy są podzielone na pochodzące z komputerów i ze smartfonów.
Pod trendami Planer słów kluczowych przedstawia propozycje fraz powiązanych z główną frazą. Ich listę warto wykorzystać podczas linkowania, a także w treści podstron i artykułów na blogu. Pierwsza kolumna zawiera listę słów kluczowych, która została domyślnie posortowana według trafności. Druga natomiast pokazuje średnią miesięczną liczbę wyszukiwań danej frazy (średnią z ostatnich 12 miesięcy). W następnej kolumnie Planer słów kluczowych ocenia stopień konkurencyjności danej frazy w odniesieniu do
Rysunek 1.13. Wyszukiwanie nowych słów kluczowych (źródło: ads.google.com)
Rysunek 1.14. Trendy liczby wyszukiwań dla komputerów i smartfonów (źródło: ads.google.com)
reklam w systemie Google Ads. Dla potrzeb informacyjnych możesz zwrócić uwagę na koszty powiązane z daną frazą (stawki dotyczą reklam w systemie Google Ads) i sprawdzić, czy Twój budżet pozwoli na zastosowanie danej frazy w celu utworzenia reklamy
w Google Ads.
Rysunek 1.15. Propozycje Planera w oparciu o główne słowo kluczowe (źródło: ads.google.com)
Zwróć uwagę na możliwość zawężenia listy fraz — usunięcia tych mniej popularnych. W tym celu przejdź do filtrów po prawej stronie ekranu, rozwiń je i sprawdź, z których kategorii możesz zrezygnować. Możesz np. ukryć lub pokazać te niezawierające nazwy firm — czyli non-brands. Po ich odznaczeniu na Twojej liście pozostaną tylko frazy zawierające nazwę marki, a frazy ogólne zostaną ukryte.
Po przygotowaniu listy fraz możesz wygenerować je do pliku w formacie CSV. W tym celu znajdź opcję Pobierz propozycje słów kluczowych w prawym górnym rogu ekranu. Plik z zestawem fraz zostanie wygenerowany w formie czytelnej tabeli zawierającej listę słów kluczowych oraz dodatkowe dane powiązane z reklamami w systemie Google Ads. Zwróć uwagę na kolumnę ze średnią liczbą wyszukiwań i ze stopniem konkurencyjności o wartościach od 0 do 100. Frazy z niską liczbą wyszukiwań łatwiej wypozycjonować. Jeśli wcześniej nie zdarzyło Ci się pozycjonować strony, wykorzystaj frazy z niską liczbą wyszukiwań w celu przetestowania swoich możliwości. Wróć do głównego ekranu planera słów kluczowych, aby przejść do drugiej sekcji — Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy. Za jej pomocą sprawdzisz popularność swoich fraz (tj. liczbę ich wyszukiwa), a także konkurencję w wyszukiwarce Google. Wprowadź kilka podstawowych fraz, aby sprawdzić ich popularność w wyszukiwarce.
Po otrzymaniu wyników zwróć uwagę na zakładkę Prognozy, w której znajdziesz prognozowaną liczbę wyświetleń i kliknięć reklam w systemie reklamowym Google Ads.
Rysunek 1.16. Zawężenie wyników za pomocą filtrów (źródło: ads.google.com)
Rysunek 1.17. Dokument zawierający tabelę z frazami (źródło: ads.google.com)
Informacje te pomogą Ci w wybraniu najpopularniejszych fraz do wykorzystania w Twojej kampanii SEO i w treści Twojego serwisu. Planer umożliwia również dodanie nowych fraz — wystarczy kliknąć niebieską ikonę ze znakiem plusa.
Rysunek 1.18. Prognoza wyświetleń i kliknięć (źródło: ads.google.com)
Podobnie jak w sekcji Poznaj nowe słowa kluczowe, także tutaj możesz wyeksportować listę fraz do pliku w formacie CSV.