Social media na przełomie 2021/2022 (cz. 2)

Social media na przełomie 2021/2022 (cz. 2)

Które kampanie w social mediach okazały się najciekawsze w 2021 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed mediami społecznościowymi w 2022 roku?

Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >

Social media na przełomie 2021/2022 podsumowują: Tobiasz Wierzbicki, Digitree Group; Agnieszka LubienieckaKlaudia Chmielewska, Beeffective; Marcelina Szewczyk, Havas; Natalia Żmuda, Labcon; Jakub Prószyński, Monday Group; Karolina Dawiczewska, dentsu Polska.

Tobiasz Wierzbicki
social media & event specialist, Digitree Group

3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2021 roku w Polsce

Real Time Marketing w najlepszym wykonaniu
Niezaprzeczalnie większość z nas – marketerów – potwierdzi to, że ostatnie 10-lecie znacząco wpłynęło na funkcjonowanie ogółu mediów społecznościowych, jak i wszystkich użytkowników. Social media stały się zjawiskiem społeczno-technologiczno-marketingowo-politycznym. Co za tym idzie, kreowanie profesjonalnego wizerunku w mediach społecznościowych polega więc na tym, aby „być na czasie”.

W tym roku na czasie na pewno była (nie po raz pierwszy i na pewno nie ostatni) IKEA, która przyzwyczaiła nas do tego, że „umie w social media” i wie, jak podać do stołu prawdziwy Real Time Marketing. Sięgnijmy pamięcią początku ZOZI, kiedy to stery prezydentury w USA objął Joe Biden. Producent mebli z północy nie mógł przepuścić tej okazji, aby w ironiczny sposób „pożegnać” ustępującego Donalda Trumpa, reklamując przy tym swój produkt. Na Facebooku marki pojawiła się nietypowa reklama wycieraczki o nazwie Trampa. Na kreacji widniał oczywiście sam produkt z wymownym hasłem: „Brakuje Trumpa?”. Wisienką na torcie był opis produktu, który brzmiał: „Ty też właśnie się przeprowadzasz? Jeśli przed Twoimi drzwiami brakuje jeszcze wycieraczki – nasza jest teraz w nowej, niższej cenie”.

Złote lata 90., czyli… Telegazeta jako pierwsze medium społecznościowe (i nie ostatnie)
Jeden z symboli poprzedniej epoki – Telegazeta (coś nie do pomyślenia dla przedstawicieli pokolenia Z) lata swojej świetności ma już za sobą. Na fali spadku zainteresowania tym medium, całkiem możliwe jest (choć niepotwierdzone), że praprzodek Facebooka (i w sumie internetu) przestanie istnieć. Tak chociażby stało się na Słowacji. Przy zaawansowanych technologiach, które oferują producenci sprzętu RTV, oraz upowszechnieniem się telewizji hybrydowej HbbTV, aż dziwne może być to, że w Telegazecie poważne marki mogą prowadzić działania reklamowe. Nic bardziej mylnego!

Duński producent klocków – marka LEGO – zaprezentował jesienią tego roku reklamę swoich produktów właśnie na Telegazecie. Reklamowane produkty nie są jednak ofertą dla dzieci i młodzieży. Zestawy, które oferuje duńska marka, to zestawy 18+, skierowane wyłącznie dla dorosłych. Marka LEGO, znana z kolorowych układanek 3d dla najmłodszych, posiada również w swoim katalogu produkty, skierowane dla osób pełnoletnich, które przyniosą im „radochę” równie wielką, co dzieciom. In plus takiej reklamy jest to, że Telegazeta nie posiada żadnych filtrów chroniących przed nieodpowiednimi treściami, a poruszanie się w tym medium na pewno nie należy do najłatwiejszych, dlatego producent ma w tym przypadku pewność, że jego reklama trafi tam, gdzie powinna.

Allegro, ale nie na Święta!
Myślisz: „dobra reklama” – powiesz: „Allegro na Święta”. Co prawda marketplace Allegro przyzwyczaił nas do wzruszających reklam świątecznych opartych na storytellingu, lecz to właśnie kampanią rekrutacyjno-informacyjną znalazł się na podium najlepszych kampanii w social mediach.

Jesienią tego roku media społecznościowe zalała fala kreatywnych kreacji, informujących o tym, że „Pomarańczowy Gigant Sprzedaży” kreśli ambitne plany rozwoju i zamierza otworzyć pięć nowych biur w Polsce – w Katowicach, Wrocławiu, Gdańsku, Lublinie oraz Łodzi. Rekrutacja do nowych lokalizacji przeprowadzona w sposób nadzwyczaj kreatywny nie może przejść bez echa. Marketerzy zapiszczeli z zachwytu na widok prostej, ale posiadającej konkretny przekaz reklamy. Treści, które ukazały się na kreacjach, znalazły odwołanie do lokalizacji, w których prowadzona była dana rekrutacja.

Gra słów zagrała w kampanii „pierwsze skrzypce”. Przykład? Baner z hasłem: „Kawa w pracy? Tylko ze spodkiem! Allegro zawitało do Katowic i stawia na nogi, jak dobra kawa! Aplikuj ekspresowo i ciesz się pracą z najnowszymi technologiami” – to tylko jeden baner, dotyczący akurat rekrutacji w Katowicach, a jak wiemy, w tej śląskiej aglomeracji katowicki Spodek jest charakterystycznym i kultowym miejscem, a jak wiemy spodek, to również… podstawka do filiżanki. Ekspresowa kawa z dodatkiem słownych łamigłówek? – Ja to kupuję! Marketerom odpowiedzialnym za opracowanie strategii komunikacji należą się wielkie brawa. 

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na social media

Pandemia
Pandemia koronawirusa sprawiła, że życie zarówno marketerów, jak i zwykłych użytkowników w znacznej mierze przeniosło się do sieci. Abstrahując od informacji i dezinformacji pojawiających się w social mediach na temat wirusa SARS–CoV–2, przeszło od 2020 roku, duże i małe firmy (nie tylko te związane z e–commerce) były zmuszone przyspieszyć migrację do internetu, aby nie pozostawać w tyle za swoją konkurencją. Social media były (oraz ciągle są) swoistym buforem pomiędzy markami a konsumentami oraz doskonałym narzędziem w komunikacji, jak również w sprzedaży online. W wielu raportach mogliśmy wyczytać, że ograniczenia wynikające z lockdownów sprawiły, że średnio co trzeci Polak najczęściej przeznaczał swój wolny czas na  korzystanie z mediów społecznościowych. Oprócz zauważalnego wzrostu zasięgu reklam na Facebooku o 20% (mowa o Europie Zachodniej) nastąpił rozwój sprzedaży, właśnie dzięki mediom społecznościowym. Jednym z pionierów w tej kwestii była firma Fast White Cat, która uruchomiła sprzedaże live dla dużej marki odzieżowej – gdzie? – na Facebooku! Od tamtej pory mogliśmy zauważyć zainteresowanie tego typu formą radzenia sobie – nie tylko wielkich graczy, ale i przedstawicieli prywatnych biznesów – ze sprzedażą w czasach pandemii. 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów vs influencerzy 
Wraz z pierwszym opadem deszczu tej jesieni, na polskich influencerów angażujących się w social mediach padł blady strach. To za sprawą UOKiK, który na przełomie września i października rozpoczął działania mające na celu weryfikację, czy influencerzy informują swoich obserwatorów o tym, że dany post jest sponsorowany, czy też nie – stosując tym samym metodę tzw. kryptoreklam. Do niektórych osób wystosowano odpowiednie pisma z prośbą o udzielenie informacji oraz przedstawienie należytych dokumentów poświadczających stosowne (i co najważniejsze – zgodne z prawem) zachowanie.

Za niezastosowanie się do próśb UOKiK grożą influencerom sankcje finansowe (w najgorszym wypadku prawne). Ta sytuacja sprawiła, że wszelkie działania reklamowe, tudzież nie reklamowe polskich przedstawicieli influencer marketingu (często zwyczajnych celebrytów nie mających niczego wartościowego do zaoferowania odbiorcom), zostały wzięte pod lupę. To zaś spowodowało, że sami influencerzy znacząco zmienili treści udostępnianych materiałów. Niestety, nie wszyscy. Czas pokaże, co nowy rok przyniesie (dobrego) dla tego sektora social mediów i czy zmieni się zasadniczo sposób działania samych influencerów. 

Zmiany w systemie iOS
Amerykański gigant z nadgryzionym jabłkiem w logo – firma Apple – w swoim systemie operacyjnym dla urządzeń mobilnych (i nie tylko) – iOS (mowa o iOS 14) wprowadziła zmiany, które istotnie wpłynęły zarówno na sposób zdarzeń konwersji (piksel Facebooka), jak również na ich przetwarzanie. Zmiany, o których mowa wiążą się z blokadą i zaprzestaniem gromadzenia oraz udostępnienia pewnych danych od użytkowników korzystających z urządzeń z systemu iOS 14. Bez ich uprzedniej zgody na monitorowanie zachowań, targetowanie spersonalizowanej reklamy będzie niemożliwe. Tego typu działania mają zapewnić użytkownikom prywatność, ale co dalej z reklamami…? 

3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2022 roku

Działania edukacyjne
Pandemia sprawiła, że branża marketingu zaczęła masowo prowadzić działania reklamowo-edukacyjne. Na każdym kroku mogliśmy się spotkać (i nadal możemy) z ofertą darmowych ebooków, porad, podcastów itd. Jeżeli dana firma specjalizuje się w jednej dziedzinie, a jej „wyprodukowane” materiały wnoszą naprawdę coś nowego i świeżego do branży – tego typu materiał jest warty zainteresowania i nadal taki pozostanie. Edukacji w tym przypadku – nigdy za wiele.

Jeżeli jednak co rusz zostajemy „zalewani” tym samym contentem (zwłaszcza w mediach społecznościowych), niezbyt obfitym w pożyteczne i praktyczne treści – szybko epatujemy niechęcią do tego typu materiałów. Czujemy przesyt, wręcz irytację. Czas pokaże, ile jeszcze jesteśmy w stanie „udźwignąć” tego typu działań reklamowych na portalach społecznościowych i przyjąć oferowaną wiedzę w digitalowej pigułce.  

Wyścig szczurów
Ciągła gonitwa społecznościowych gigantów, niczym wyścig niemieckiej motoryzacyjnej „Trójcy” – tak w skrócie można opisać trend (i wyzwanie), które istnieje w mediach społecznościowych od dawna i w jego przypadku – końca nie widać. Wszystko po to, aby pozyskać lub zatrzymać u siebie użytkowników. Ostatnio Instagram wprowadził Reels, aby wbić szpilę TikTokowi tak, jak niegdyś wprowadził Stories, by móc „zaprosić” w 2016 roku do siebie użytkowników Snapchata.

Wymyślanie ciągle nowych „ficzerów” w mediach społecznościowych jest nieuniknione. Pytanie, co będzie następne oraz jak zostanie to przyjęte przez szeroką e–publikę. Sięgając pamięcią wstecz, należy pamiętać, że nie każde nowe rozwiązanie gwarantuje długotrwały sukces. Historia Clubhouse’a pokazuje, że – jak mówi przysłowie – Nie wszystko złoto, co się świeci (na początku)...

Progresywna personalizacja
Kwestia personalizacji w mediach społecznościowych odgrywa szczególną rolę. To właśnie dzięki niej możemy odpowiednio dobrze targetować reklamy, co powinno skutkować znaczącym przychodem w trafnych kampaniach reklamowych. Wykorzystanie personalizacji do tego typu działań jest wręcz nadzwyczaj odpowiednie, ale są również dwie strony medalu, na które mało kto zwraca teraz szczególną uwagę. Pojawia się wątek trendu, budzącego (aktualnie) zachwyt. Mowa tu o zwykłych avatarach w mediach społecznościowych, które już teraz zaczynają ewoluować do kompletnego wirtualnego wizerunku użytkowników, jako swoistych „graczy” w social media. Przykład? Snapchat i jego wirtualna „stylówka” użytkownika. Niestety tego typu przedsięwzięcia mogą prowadzić do całkowitego przyodziania (dobre słowo w tym kontekście) określenia „no–life” tym, którzy znajdą się w odpowiednim targecie tej, czy innej platformy społecznościowej.

Nowinki technologiczne a social media marketing w Polsce w 2022 roku

Rozwój social commerce
Transakcje kupno – sprzedaż za pośrednictwem mediów społecznościowych stały się uzupełnieniem sprzedaży stacjonarnej. Od momentu wprowadzenia,  od razu zyskały zwolenników, bowiem łączą dwie zasadnicze kwestie: wyrażenia zakupowych emocji „tu i teraz” z możliwością zakupu danego produktu „tu i teraz”. A pamiętajmy, że social media są po to, aby budzić emocje wśród użytkowników, zwłaszcza tych, którzy mogą stać się lojalnościowymi klientami na dłużej...

Istotnym faktorem social commerce jest udoskonalanie tzw. chat payment’u, czyli zautomatyzowanej pomocy biura obsługi klienta w formie czatu z botem, który ma za zadanie usprawnić proces zakupowy, nawet do etapu dokonania płatności. Zaskakujące (bądź nie) jest to, że model ten sprawdza się w sprzedaży poprzez social media i jest stale aktualizowany oraz ulepszany. Jakie nowości w tej dziedzinie spotkamy w przyszłości? Na pewno możemy mieć do czynienia z wyjątkową personalizacją w tym zakresie. Personalizowany bot tylko na nas? – dlaczego nie?

Agnieszka Lubieniecka
social media specialist, Beeffective

3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2021 roku w Polsce

W moich typach znajdują się kampanie, które zostały stworzone nie tylko na potrzeby mediów społecznościowych, ale miały też swoje odsłony w telewizji. Niektóre z nich nie doczekały się transmisji we wszystkich stacjach. 

Mam tutaj na myśli kampanię firmy YES „Jestem kobietą”, która nie spodobała się włodarzom telewizji publicznej, jako ta, która może urazić wrażliwość odbiorców. To niewiarygodne, że karmienie piersią, pokazanie dekoltu po mastektomii, czy pocałunek dwóch kochających się kobiet może być oburzające. Czy mamy udawać, że takie aspekty życia nie istnieją? Spot przygotowany przez producenta biżuterii dodatkowo obnaża brak solidarności wśród kobiet, które często jako pierwsze ustawiają się w kolejce, by skrytykować inne kobiety. Poza aspektem społecznym, na pochwałę zasługuje forma pokazania samego produktu – nienachalna, ale efektowna. Brawo! 

Podobają mi się kampanie zaangażowane społecznie i takich, które zasługują na uwagę, było w tym roku kilka. Jedną z nich jest akcja „Niewidzialne rany” fundacji SOS Wioski Dziecięce, wskazująca na niebezpieczeństwo hejtu, którego ofiarą stają się dzieci. Temat bardzo na czasie i niestety zbierający swoje żniwa głównie w mediach społecznościowych. Przemawiają do mnie również akcje Stowarzyszenia „Miłość nie wyklucza” i tutaj wymieniłabym chociażby kampanię „Bez LGBT+ nie ma Polski”, pokazującą, że wszelkie mniejszości są częścią wspólnej większość – naszego kraju. 

Świetnie oceniam również kooperację Dectahlonu i Ikei w kampanii „Lepszy dom sprawdza się w sporcie”, gdzie obie marki w kreatywny, na pozór zaczepny sposób prowadziły ze sobą dialog w mediach społecznościowych. To przekomarzanie się przyniosło efekt, na którym wszystkim firmom realizującym kampanie w digitalu najbardziej zależy – internauci sami zaczęli udostępniać posty obu marek. Każda ze stron tutaj wygrywa, a wszystko dzieje się w słusznej sprawie – propagowania aktywności fizycznej. 

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na social media

Niestety jest to kolejny rok, kiedy ogromny wpływ na nasze życie, w tym na media społecznościowe ma koronawirus i jego kolejne odmiany. Nowe okoliczności, z którymi musieliśmy się mierzyć od 2020 roku, tak naprawdę wciąż trwają i zapewne będą na nas oddziaływały w kolejnych latach, uświadamiając, że czas na dobre nauczyć się żyć w nowej rzeczywistości. Z jednej strony pandemia przyniosła nam zwiększoną konsumpcję Internetu, a więc również mediów społecznościowych, co dla osób z branży digitalowej okazało się dodatkową szansą na promocję swoich marek, z drugiej strony temat covidu i związanych z nim szczepień wciąż rozpala kłótnie w digitalu i obawiam się, że raczej szybko się one nie skończą.

Pogłębiająca się polaryzacja społeczeństwa w Polsce powoduje, że dyskusja pomiędzy użytkownikami mediów społecznościowych często zamienia się w walkę polityczną. Skala hejtu, jest naprawdę przerażająca i myślę, że wielu z nas jest już taką sytuacją naprawdę zmęczona. Tym niemniej agresja w mediach społecznościowych trwa i ma się całkiem dobrze, tym bardziej, kiedy jako obywatele jesteśmy świadkami bezpośrednich skutków decyzji politycznych. Śmierć Izabeli z Pszczyny, planowanie rejestru ciąż, sprowadzanie kobiet do roli inkubatora, zaostrzenie przepisów o aborcji – wiele tematów można tutaj wymieniać. Niewątpliwie stały się one przyczynkiem do wielu dyskusji w mediach społecznościowych – niestety często pełnych pogardy i agresji, której nikt nie kontroluje. 

Biorąc jeszcze pod uwagę aspekt biznesowy, zapewne wielu markom dała do myślenia awaria Facebooka i innych powiązanych z firmą Marka Zuckeberga aplikacji. Okazuje się, że skupianie się tylko na mediach społecznościowych w swojej strategii komunikacji i promocji może być ryzykowne. Czy chwile grozy, których marki doświadczyły w czasie awarii skłonią je do przemyślenia obecności w innych przestrzeniach digitalu, aniżeli tylko w mediach społecznościowych? Czas pokaże. 

Kończąc wypowiedź w tym bloku, muszę jeszcze wymienić niesamowitą popularność serialu „Squid Game”, która odbiła się w mediach społecznościowych szerokim echem. Mogliśmy obserwować cały wysyp kreatywnych RTM, odwołujących się do popularnego serialu, na które zdecydowało się wiele marek, w tym tak poważnych graczy, jak chociażby Heineken. Szybkie i kreatywne reagowanie na zaistniałe okoliczności popkulturowe, czy społeczne może przynieść niesamowite efekty i stać się prawdziwym viralem. 

3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2022 roku

Kiedy do grona czołowych graczy w świecie mediów społecznościowych dołączają takie platformy jak TikTok, który na pierwszy rzut oka może wydawać się mało poważnym kanałem, a jednak jego niesamowicie prężny rozwój pokazuje, że nie można przejść koło niego obojętnie, wiele firm będzie musiało sobie odpowiedzieć na pytanie, czy stać je na bagatelizowanie takiego potencjału? Może nadszedł czas, by jeszcze raz przemyśleć miejsca dotarcia do swoich grup docelowych i przyjrzeć się kanałom, których jeszcze w zeszłym roku nie brało się pod uwagę? Tutaj jednak, żeby odnieść sukces marketingowy, trzeba dobrze zrozumieć funkcjonowanie platformy, nie tylko pod kątem możliwości reklamowych, ale samej specyfiki tego kanału.

Poprawność polityczna to bezpieczny wybór, który zapewne popłaca, ale często powoduje również brak wyrazistości. Czy marki powinny mówić wprost o swoich przekonaniach? Opowiadać się za konkretnym światopoglądem? To wyzwania, z którymi marki muszą borykać się od zawsze, jednak zapewne od nowa należy zastanowić się nad tym, czy odważne nazwanie rzeczy po imieniu nie pozwoli jednak być bardziej autentycznym i tym samym skierować ukłon w stronę klientów, którzy podzielają te same wartości?

Ja co roku marki obecne w mediach społecznościowych muszą się zmierzyć z wszystkimi nowościami, które proponują nam same platformy, tak w obszarze codziennej administracji, jak i kampanii płatnych. Czy zewsząd zapowiadany nowy wygląd newsfeeda na Facebooku przyniesie rewolucję? Czy uda się dotrzeć do osób, które Facebook nazywa „young adults”, a więc do grona pomiędzy 18- 29 rokiem życia? Czy w ogóle jest sens zakładania stron firmowych w mediach społecznościowych, jeżeli nie ma się środków na działania płatne? Jak będzie wyglądała ochrona danych? Te niepokoje i wyzwania towarzyszą nam każdego roku i jak to w branży, będziemy musieli się z nimi zmierzyć. 

Nowinki technologiczne a social media marketing w Polsce w 2022 roku

Uruchomienie Reels, na razie na Instagramie (a może i już na Facebooku, kiedy czytacie ten tekst), pokazuje, jaki jest kierunek rozwoju mediów społecznościowych, opartych na formatach video, które mają stać się najważniejszym punktem doświadczenia w kontakcie z marką, czy internetowym twórcą. 

Mając na uwadze, że celem wprowadzanych przez Facebooka nowości, w głównej mierze jest monetyzacja, zapewne będzie on rozwijał zakupy typu In-Stream. Możemy spodziewać się jeszcze większej liczby postów sprzedażowych i działań usprawniających procesy płatności. Może w końcu i w Polsce uda się zrealizować płatności na Facebooku i Instagramie bez wychodzenia z aplikacji? 

A skoro jesteśmy przy zakupach, to warto wspomnieć o live shopping, który może również okazać się kluczowym trendem, a obecność pandemii na pewno temu służy.  

Z ciekawością będę obserwować kolejne etapy związane z rozwojem Metaverse. Czy rozwiązania AR/VR na dobre zagoszczą w naszym życiu? Chyba jeszcze nie teraz, ale działania Facebooka pokazują, że i ten kierunek może mieć za jakiś czas istotny wpływ na social media marketing.  

Klaudia Chmielewska
head of social media, Beeffective

3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2021 roku w Polsce

„Mata przejmuje Maka”, czyli współpraca Maty z McDonald’s i możliwość zakupy Zestawu Maty odbiła się szerokich echem w mediach społecznościowych. Raper swoją kooperację zapowiedział za pośrednictwem Instagrama, wystąpił w filmiku promującym kolaborację, odwiedził jedną z restauracji, kręcił InstaStories, podawał dalej fotki – tak się efektywnie współpracuje się z influncerami w social media i wykorzystuje potencjał mediów społecznościowych. McDonald’s sprawnie łączy świat socialowy z realnym (konkursy, wlepki, podpisywanie płyt rapera itp.), dzięki czemu o akcji było szczególnie głośno wśród grupy docelowej. Szybka reakcja na opinie, słuchanie komentarzy i setki filmików, głównie na TikToku, spowodowały, że kampania okazała się sukcesem, co potwierdza w oficjalnych komunikatach McDonald’s Polska! 

Pizza Guseppe – za udowodnienie, że post bez kreatywnej grafiki i wykorzystania najnowszych formatów może wykręcić turbo zasięgi i super zaangażowanie (22 tysiące lików i ponad 1 500 komentarzy). Z drugiej strony pokazuje to, że nie każda okazja/święto i pomysł na RTM jest dla każdej marki – wybieraj rozsądnie, w odniesieniu do swojej grupy docelowej i opracowanej strategii marki.  

W 2021 r. sporo się działo w social mediach w zakresie konwersacji pomiędzy markami poprzez oficjalne profile na Facebooku czy Twitterze. Warto przytoczyć tutaj np. rozmowę Netflixa z Muzeum Narodowym w Krakowie na Twitterze w ramach promocji nowego sezonu serialu Lupin. Do dyskusji włączył się także aktor, który gra tytułową rolę w serialu platformy streamingowej.  Inteligentne, zabawne i trafiające do target grupy. 

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na social media

Pandemia, która trwa, nie pozostaje bez wpływu na media społecznościowe. Z pozytywnych aspektów chciałabym tutaj dodać trend edukacyjny, który dość mocno obserwujemy w 2021 r. Dzielenie się wiedzą nigdy nie miało takiego znaczenia, jak w tym roku. Edukacyjne karuzele na Instagramie, tutoriale w InstaStoires, transmisje live w formie wywiadu, webinary z ekspertami,  poradnikowe TikToki – to tylko niektóre elementy, dzięki którym poprzez social media możemy się dowiedzieć czegoś nowego, pozyskać brakujące kompetencje czy zgłębić temat, który nas interesuje! Wydaje mi się, że marki i twórcy rozumieją, że liczy się ,,jakość, a nie ilość’’ i w tym kierunku będziemy podążać w kolejnych latach. 

Zmiany związane ze współpracami influencerów z markami, które zapowiedział Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpływają na ich działalność i aktywności podejmowane głównie na Instagramie i TikToku. Stawiamy na transparentność działań, jasne i przejrzyste zasady kooperacji. Równolegle rośnie także udział treści, które powstają w ramach User-Generated Content. Zwłaszcza teraz, kiedy warto wykorzystywać video-marketing, powinno się do swojej strategii social media dodać elementy związane ze współpracami z influencerami, którzy tworzą oryginalne materiały i budują zasięgi wśród swojej społeczności. 

W Polsce  w 2021 r. mamy blisko 26 milionów aktywnych użytkowników mediów społecznościowych, czyli 2 i pół miliona więcej niż przed rokiem. Statystyki te pokazują, że social media stały się komplementarną częścią naszego życia, a jednym z głównych celów korzystania z nich jest rozrywka i to treści o takim charakterze szukamy.

TikTok wychodzi naprzeciw oczekiwaniom i umożliwia twórcom nagrywanie dłuższych filmików, aby mogli w kreatywny sposób wyrazić siebie, wykorzystać potencjał video, angażować społeczność i nawiązywać wartościowe relacje.  

3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2022 roku

Marki poszukują nowych możliwości dotarcia do użytkowników Internetu poprzez social media. Obserwujemy stały wzrost konkurencji w kanale online i stajemy przed dużym wyzwaniem, jakim jest produkcja interesującego contentu w mediach społecznościowych. Aktualnie nie wystarczy już regularnie publikować posty na Facebooku – trzeba wejść głębiej w temat, inspirować, edukować, uczyć nowych rzeczy i budować społeczność wokół marki i produktu. Czasem nie warto walczyć z gigantami, którzy dysponują dużymi budżetami, a podejść do problemu w kreatywny sposób i wykorzystać tematy, które elektryzują grupę docelową. 

Poszukiwanie przez internautów autentyczności to bardzo ważny aspekt w kontekście działań w 2022r. Rozpatruję to pod kątem 2 aspektów – spójności z poglądami/wartościami i wiarygodności contentu, który prezentuje marka w swoich kanałach w mediach społecznościowych. Komunikaty dostarczane do odbiorców muszą być szczere, jasne i bezpośrednie – pokazujmy prawdziwe sytuacje, swoje niepowodzenia i brak perfekcji, a odbiorcy to docenią. Passé jest kształtowanie nieprawdziwego, nierealnego obrazu marki/osoby, co widać np. w podejściu influencerów, którzy rezygnują z wykorzystywania filtrów na Instagramie i rzetelnie oznaczają współprace. 

Trwająca pandemia spowodowała, że więcej czasu spędzamy online, przeglądając platformy społecznościowe. Wiele osób potrzebuje ,,cyfrowego detoksu” i powrotu do realnego życia. FOMO dopada coraz więcej osób i istnieje potrzeba chwilowego odłączenia się od onlinowego życia. Powstają dedykowane aplikacje, które mają ułatwić cyfrowy detoks i pomagają w odnalezieniu równowagi pomiędzy życiem w realu a online.  Wytyczenie granic i zachowanie balansu w tym zakresie jest kluczowe dla naszego zdrowia i samopoczucia! 

Nowinki technologiczne a social media marketing w Polsce w 2022 roku

Reels (Rolki) i ich pojawienie się w Polsce mocno namiesza w temacie produkcji krótkich, kreatywnych filmików w social media i ich wykorzystania przez marki w kanale digitalowym. Jeszcze większy nacisk będziemy kłaść na wykorzystanie treści video w strategii marketingowej. Materiały muszą być interesujące, wciągające, edukujące, zabawne czy opowiadające historie, aby zainteresować użytkowników social media! 

Social commerce i jego stały wzrost w sprzedaży online. Platformy społecznościowe dokładają do swoich funkcjonalności narzędzia ułatwiające sprzedaż – warto je wdrożyć i wykorzystywać w ramach lejka sprzedażowego. Ciekawy trend to łączenie transmisji live z zakupami i pojawienie się PinterestTV. Rozwój s-commerce możliwy będzie dzięki nowym funkcjonalnościom stricte nastawionym na wzrost sprzedaży, np. nowe formaty z prezentacją produktów, ulepszone metody wyszukiwania produktów, ułatwienie procesu płatności czy finalizacja zakupów wewnątrz platformy społecznościowej. 

Po zmianie nazwy firmy Facebooka na META nie ma już wątpliwości, w którym kierunku chce podążać platforma! Metaversum czyli ,,nowa generacja internetu’’ nadchodzi. Facebook chce zostać liderem w zakresie AR/VR, docierając do młodszych użytkowników. Warto obserwować zmiany w zakresie wymiany doświadczeń w sieci, które będą miały wpływ na realne życie. 

Marcelina Szewczyk
social media consulting manager w Socialyse, Havas

3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2021 roku w Polsce 

Moje siostrzenice wciąż trzymają na półkach puszki po napojach czy opakowania po lodach Koral ze współpracy z Ekipą, a na TikTok znajdziemy 365.5 milionów wyświetleń filmów z dedykowanym hasztagiem #lodyekipy. Wśród udostępnianych treści można znaleźć nawet ręcznie robione trampki z papierków po lodach. Dla mnie to największy wskaźnik oceny skuteczności. Chyba nie było w Polsce osoby, która nie słyszałaby o tym produkcie. I choć przeciwników ekipy Friza jest wielu, a same działania członków nie zawsze były zgodne z prawem, nie można przejść obojętnie obok faktu, że dobór odpowiednich influencerów do kampanii to klucz do sukcesu i wykonania planu sprzedaży.

Influencerzy nie muszą jednak angażować się we współpracę z markami wyłącznie finansowo, zwłaszcza, gdy dana reklama niesie za sobą przekaz społeczny. „Jestem kobietą” to kampania, o której mówiło się w całej Polsce. Oliwy do ognia dodała publiczna telewizja poprzez odmowę promocji spotu. Kampania przeniosła się więc częściowo do mediów społecznościowych, gdzie osiągnęła ogromny sukces. Najbardziej znane blogerki udostępniały ją na swoich profilach utożsamiając się z głównymi bohaterkami, generując dużą ilość komentarzy i dalszych udostępnień. 

Trzecim wyborem jest mocna kampania PETA wspierająca walkę o prawa zwierząt.  Kto jeszcze nie widział, niech pamięta, że nie jest to zdecydowanie materiał idealny do porannej kawusi. Oprócz billboardów, czy postów na kanałach marki w social media powstał fikcyjny sklep internetowy. Można „kupić” w nim torebkę, bluzę z ludzkiej skóry, a nawet przekształcić skórę zmarłej bliskiej osoby w pamiątkę. Mam świadomość, że nie jest to kampania stricte social media, ale z drugiej strony zarówno z poziomu Facebooka, jak i Instagrama promowanie tego typu treści nie jest łatwe, są one od razu banowane. 

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na social media

Dzień 4 października 2021 po godzinie 17 wprawił w konsternację nie jednego Polaka, który, wracając z pracy, chciał odpisać na wiadomości na Messengerze, sprawdzić Stories na Instagramie czy  opublikować post na Facebooku.

Przerwa w dostawie usług była jak dotąd największą globalną awarią serwisów i trwała ponad 6 godzin. Wielu marketerów zadało sobie pytanie „W jakiej cyfrowej rzeczywistości obudzimy się za kilka lat?”, „Czy to koniec Facebooka?”. Na odpowiedź nie czekaliśmy zbyt długo. Mark Zuckerberg dobrze zdaje sobie sprawę, że niewiele już można wnieść do poszczególnych portali poza zmianą interfejsu i ogłosił niedawno zmianę nazwy całej firmy na META. Nie jest to może wydarzenie najmocniej wpływające na social media w 2021, ale z pewnością wyznacza kierunki na kolejne lata. W nowej koncepcji, rzeczywistość realna połączy się z wirtualną, dając zupełnie nowy wymiar interakcji.

Kolejnym ważnym wydarzeniem w tym roku były kontrole współpracy między markami a influencerami, w wyniku których powstaje przecież reklama. Dotychczas obszar ten uważany był za nieuporządkowany, ale przecież od dawna prawo do rzetelnej informacji jest podstawowym prawem każdego z konsumentów. Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, rozpoczął więc sprawdzanie jak jest ono realizowane w Internecie. Pod lupę zostały wzięte przede wszystkim sposób w jaki influencerzy oznaczają działania sponsorowane w mediach społecznościowych, a także czy influencerzy nie promują tzw. scamu. Ich wpływ na fanów jest ogromny, to bardzo ważne, aby przed podjęciem współpracy sprawdzali oni promowane produkty czy usługi, ich cenę, jakość czy szkodliwość dla zdrowia. Dla marek oraz agencji kończy się z kolei era samowolki. 

3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2022 roku

Bardzo ważne wyzwanie na 2022 to szacunek, nie tylko do danej osoby, ale i jej pracy czy twórczości. Kryzys wizerunkowy z jakim spotkała się Żabka tworząc kampanię w social media łudząco podobną do tego, co robiła ich pracownica Wiola na innym koncie pokazuje, że w tym temacie wciąż my jako marketerzy mamy dużo do nadrobienia. W modzie często się mówi, że wszystko już było. W social media jest podobnie – dużo treści się nakłada, niektóre pomysły wracają, by móc rozwinąć je w inny sposób, wykorzystując nowe technologie. Ale to nie pretekst do tego, by zapominać o dobrym researchu czy o tym, że to pracownicy firmy są jej najlepszymi adwokatami. 

Kolejnym wyzwaniem będzie wypośrodkowanie między personalizacją przekazu w social media a prywatnością. Jesteśmy zobligowani w coraz większym zakresie do ochrony prywatności, informacji o przekonaniach czy pochodzeniu. Ma i będzie mieć to ogromny wpływ zwłaszcza na targetowanie w prowadzonych kampaniach reklamowych. 

E-sport staje się gałęzią rozrywki, która coraz bardziej zaczyna wchodzić do mainstreamu. Jednym z większych wyzwań będzie zaplanowanie nie tylko odpowiedniej komunikacji w tym obszarze, ale i przełożenie na sprzedaż z uwzględnieniem profili graczy w mediach społecznościowych. Decyzje o wejściu na ten rynek muszą być więc dokładnie przemyślane przy uwzględnieniu, że współpraca długofalowa pozwoli na bardziej wymierne korzyści.

Nowinki technologiczne a social media marketing w Polsce w 2022 roku

Ulubione seriale na Netflix, dodatkowe 1000 V-DOLCÓW w Fortnite czy suplementy? Dziś w modelu subskrypcji można już kupić prawie wszystko a nowa funkcja na Instagramie polegająca na przekazywaniu pieniędzy twórcom w zamian za dodatkowe treści tylko to potwierdza. Jedno jest pewne, model subskrypcji to tylko początek drogi do wprowadzenia tajemniczości i ekskluzywności, który mogą wykorzystać w social media również marki. 

Rozwój wszelkich aplikacji do pracy zdalnej i wydłużający się okres pandemii coraz mocniej przybliżają nas do wizji świata zaprezentowanej w popularnej bajce z dzieciństwa – Jetsonowie. AR i VR, od lat prognozowane jako nowinki technologiczne, które mogą namieszać w social media, teraz nabiorą nowego znaczenia. Czy media społecznościowe pozostaną społecznością? Z pewnością wkrótce się przekonamy. 

Natalia Żmuda
social media team leader, Labcon

3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2021 roku w Polsce

Moje serce jest najbliżej akcji Labconu i Browaru Tenczynek, czyli „Hejtera za dychę”. W ramach kampanii „Piwo, które przełamuje schematy” opublikowany został post z całującą się parą mężczyzn z informacją, że za każdy hejterski komentarz zostanie wpłacone 10 zł na rzecz fundacji Kampania Przeciw Homofobii. W komentarzach oczywiście zawrzało, bo (niestety) Polacy dalej mają w sobie mnóstwo uprzedzeń. Uważam jednak, że takie akcje, szczególnie w obecnej sytuacji politycznej, są po prostu potrzebne. Dlatego mam nadzieję, że jeszcze sporo podobnych przed nami.

Natomiast pod kątem buzzu, to na łopatki wszystkich rozłożyły lody Koral, który nawiązał współpracę z Ekipą. W tej kampanii udało się po prostu wszystko. Od doboru influencerów, przez teasing akcji (aukcje na Allegro), po ograniczoną dystrybucję w sklepach. Wszystko to sprawiło, że lody Ekipy rozchodziły się lepiej niż świeże bułeczki i dosłownie każdy chciał je mieć (bez względu na wiek)! 

Moment rocznych podsumowań nachodzi na kampanie świąteczne, więc przypomina się zeszłoroczne przedsięwzięcie Apartu. Niestety w tym roku nie nabrali do siebie dystansu i znowu poszli w odstawianie przesłodzonej szopki. Natomiast w kontrze do ich ostatniej kampanii, w tym roku wykazała się konkurencja, czyli marka YES. „Jestem kobietą”, bo tak nazywała się akcja, była świeża, różnorodna, nowoczesna i ja zawsze jestem na TAK, gdy widzę, że marki mają odwagę przełamywać schematy.

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na social media

Pandemia koronawirusa i kolejne lockdowny dalej mają gigantyczny wpływ na nas, nasze codzienne życie, no i na social media. To teraz jedno z lepszych mediów dotarcia do konsumenta – ma dużą skuteczność, tworzenie contentu jest tańsze, można też szybciej reagować na zachodzące zmiany i budować relacje z odbiorcami. Także co rusz pojawiają się tam nowi gracze.

Na uwagę zasługują też NFT. Są z nami już od jakiegoś czasu, ale w Polsce zrobiło się o nich głośno, gdy Martirenti sprzedała swoją wirtualną miłość. Wiele osób o NFT usłyszała wtedy po raz pierwszy, co pokazuje, że digitalizacja dalej rozwija się w ekspresowym tempie, a część z nas za tym niestety nie nadąża.

No i oczywiście zmiana nazwy z Facebooka na Metę. Zdarzyło się to całkiem niedawno, dlatego należy uważnie obserwować jak budowa świata metaverse się potoczy.

Najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2022 roku

Wymienię dwa wyzwania, które moim zdaniem są kluczowe. Po pierwsze, social media dynamicznie się rozwijają. Co rusz powstają nowe platformy, a każda z nich przyciąga innych odbiorców. Dlatego najwyższa pora przestać być tak „facebookocentrycznym” i wyjść z komunikacją na nowe platformy. To wymaga więcej pracy, uważności, energii i nakładów finansowych, ale w dłuższej perspektywie przyniesie wymierne korzyści.

Po drugie, coraz częściej chcemy swoje cztery ściany zmieniać w centrum dowodzenia wszechświatem – leżąc wygodnie w łóżku, potrzebujemy do tego jedynie telefonu. Dlatego ważne jest, aby marketerzy zaczęli się zastanawiać, jak poprawić brand experience tak, aby doświadczenia podczas kontaktu z materiałami marki były pełniejsze, wyjątkowe i niezapomniane.

Nowinki technologiczne a social media marketing w Polsce w 2022 roku

Na pewno Reelsy i TikTok. Nie jest to co prawda nowinka technologiczna, ale format, który podbija serca kolejnych internautów. Najwyższa pora, aby marki również dały szansę tej relacji.

Z innych nie-nowinek technologicznych jak wspominałam wcześniej, na uwagę zasługuje rozwój świata metaverse. Im szybciej marki zaczną również tam budować swój wizerunek, tym lepiej dla nich. 

Poza tym NFT, nowe platformy społecznościowe, dalej rozwijający się gaming i e-sport. Myślę, że przed nami sporo nowości, a w 2022 roku trzeba będzie być jeszcze bardziej czujnym!

Jakub Prószyński
social media lead, Monday Group 

3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2021 w Polsce

W pierwszej kolejności wskazałbym całokształt komunikacji na takich profilach jak InPost, Agencja Mienia Wojskowego (uwielbiam!), czy Pizza Guseppe. Doskonale łączą w swojej komunikacji memetyczność, wirusowość i osadzenie w tym usługi/produktu. Oczywiście nie każda marka może grać humorem, memami i podpinać się pod najnowsze trendy, ale tym trzem udaje się to doskonale i z przyjemnością konsumuję kolejne ich publikacje, które pokazują się w moim newsfeedzie. Zwłaszcza InPostowi należą się brawa za to jak z marki w bardzo trudnej kategorii (usługi kurierskie) tworzą dzięki mediom społecznościowym coś na kształt love brandu. 

Drugą taką akcją było ogłoszenie kadry na Euro przez PZPN. W ramach relacji na żywo z wykorzystaniem Facebooka i YouTube'a opublikowano klip, który miał za zadanie strollować użytkowników. A to dlatego, że na ekranie widoczny był pulpit komputera (prawdopodobnie administratora stron społecznościowych). Pewną podpowiedzią mogło być to, że podczas transmisji widzieliśmy Windowsa XP, a w pewnym momencie „operator” transmisji zaczął pisać na Gadu Gadu... I to właśnie te wiadomości na GG były wysyłane do powołanych piłkarzy. Początkowo wszystkie komentarze widzów dotyczyły tego, że chyba ktoś omyłkowo włączył transmisję, co mogło też spowodować szybkie wysyłanie sobie nawzajem linka z komentarzem „Zobacz, chyba PZPN nie ogarnia, że robią transmisję na żywo!”.

Na koniec wspomniałbym jeszcze o memetycznej kampanii Żabki, która pokazała, że nawet jeśli tworzymy kampanię reklamową, warto mieć z tyłu głowy aspekty employer brandingowe. Bo wystarczyło, żeby Żabka na chwilę mianowała frogshoposting ambasadorką swojej akcji, by uniknąć całego zamieszania. Oczywiście influencerka nie ma licencji na tego typu publikacje (w końcu to memy), ale wiadomo, że jeśli społeczność ma stanąć po czyjejś stronie, to wybierze kogoś mniejszego, a nie korporację. Dla postronnego obserwatora był to doskonały przykład czego nie powinno się robić zarówno przy projektowaniu kampanii, jak i potem komunikacji kryzysowej. Choć jak wiadomo, długofalowo Żabka raczej przez to zamieszanie nie traci nic.

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na social media

„Wybuch” TikToka na polskim rynku. Z aplikacji niszowej stał się naprawdę mocnym graczem, który na dodatek tworzy lokalne struktury wspierające marketerów. Ważne jest też to, że ogólnie TikTok staje się dojrzalszym medium, są tam różnorodne grupy docelowe, a nie tylko młodzież w wieku 13-16 lat. To otwiera nowe możliwości. Choć są też sceptycy tego kanału, ale pewnie podobnie się wypowiadali o YouTube jakieś 8-10 lat temu.

Stories, a raczej ich brak. Doskonały format, jeśli chodzi o Snapchata czy Instagrama. Nie taki dobry już na Twitterze i LinkedIn (te platformy finalnie usunęły swoje moduły stories). I może to będzie pewna lekcja, że nie zawsze kopiowanie wychodzi i warto szukać dla swoich platform unikalnych rozwiązań. Bo pamiętajmy, że Facebook też ma sporo nieudanych eksperymentów z nowymi funkcjami, a nawet aplikacjami-córkami.

Trudno też nie wspomnieć o narodzinach Mety i metaverse, ale słuchając wypowiedzi Marka Zuckerberga mam wrażenie, że on i jego ludzie są o kilka długości przed resztą i dopiero za jakiś czas zrozumiemy, do czego metaverse może być wykorzystany marketingowo. Zwłaszcza, że potencjalnie ma wysoką barierę wejścia, bo wymaga nowych urządzeń, a przecież wciąż media społecznościowe mają do wykorzystania mnóstwo potencjału smartfonów.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2022 roku

Tu od kilku lat mógłbym wskazać te same 3 czynniki, bo one determinują sporo w naszej pracy od dłuższego czasu. A są to kolejno:

Potencjalna mniejsza aktywność użytkowników
Badania Hootsuite wskazują, że w Polsce liczba użytkowników SM rośnie rok do roku, a ich zaangażowanie czasowe to około 2 godzin dziennie. Jednak w którymś momencie możemy osiągnąć moment przełamania, w którym po prostu ludzie zaczną dezaktywować konta, korzystać z nich mniej, bo skończy się pewna moda/potrzeba lub kanały te będą za mocno skomercjalizowane i nie będą spełniać ich podstawowych potrzeb (relacje, rozrywka, edukacja – które wskazują respondenci w badaniu Sprout Social Index 2022).

Coraz większy clutter reklamowy i zasięgowy
Więcej marek, więcej budżetów, a liczba nowych użytkowników platform nie rośnie proporcjonalnie szybko. To oznacza, że zasięgi organiczne są bardzo ograniczone (nie do zera, bo często da się dzięki ciekawym treściom sporo z niego wycisnąć), a wydatki reklamowe rosną nawet pomimo optymalizacji kampanii, bo po prostu uczestników aukcji jest coraz więcej.

Rosnąca rola obsługi klienta
Media społecznościowe stały się przez lata jednym z pierwszych kanałów, za pomocą których chcemy zgłosić marce reklamację albo spytać się o coś związanego z produktem. To sprawia, że zespoły moderatorskie muszą rosnąć, a z tym ich responsywność. Zwiększa się liczba procedur i spraw, którymi trzeba zarządzić. A zła obsługa klienta według badań Sprout Social może sprawić, że stracimy obserwatora w SM, a finalnie potencjalnego konsumenta, który chciał zainwestować swoje pieniądze w produkt/usługę.

Nowinki technologiczne a social media marketing w Polsce w 2022 roku

Według mnie coraz łatwiejsze tworzenie efektów AR, a jednocześnie coraz większe obycie z nimi użytkowników może sprawić, że w przyszłym roku zobaczymy ich jeszcze więcej. Do tego stopnia, że mogą się stać na tyle powszednie jak na przykład Stories, które też kilka lat temu były nowinką, a teraz są stałym elementem scope of work agencji, a nie czymś specjalnym.

TikTok to nie tylko platforma, ale też świetne narzędzie do montażu. Proste, intuicyjne dla młodych i podejrzewam, że tutaj zobaczymy jeszcze spory rozwój podobnych narzędzi, które sprawią, że dobrze zmontowane video pod social media będzie o wiele tańszym zasobem niż to jest obecnie. Pewnie również Facebook na Instagramie rozbuduje swój kreator video, by dać więcej narzędzi influencerom i mniejszym markom.

Nie wykluczam także bardziej immersyjnych i interaktywnych formatów na Facebooku czy Instagramie. Bo brakuje zdecydowanie narzędzi za pomocą których można opowiadać dłuższe historie, nie tylko z użyciem video. Mamy Instant Experience i czatboty, ale wciąż wydaje mi się, że drzemie tam większy potencjał do tworzenia publikacji z quizami, wyborami ścieżek i miksem formatów, które mogłyby jeszcze bardziej angażować użytkownika.

Karolina Dawiczewska
paid social specialist, iProspect (denstu Polska)

3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2021 roku w Polsce

Odnoszę wrażenie, że marki, chcąc się wyróżnić, prowadzą marketing w swoich kanałach social media w coraz bardziej kreatywny sposób. Dlatego przyznaję, że zdecydowanie nie było łatwo wybrać wyłącznie trzech akcji z 2021 roku, które utkwiły mi w pamięci. Nie wskażę tutaj jednak moich stałych ulubieńców – IKEA ze swoimi mistrzowskimi postami RTM, czy Krakus z ich sztuką rzeźbienia w ogórkach. 

Niekonwencjonalna promocja polskiego serialu „The Office” na Linkedinie
W październiku 2021 na Linkedinie zaczął udzielać się niejaki Michał Holc, chief executive officer w firmie Kropliczanka – lider, coach, przywódca oraz… fikcyjna postać z najnowszego serialu Canal+ –polskiej wersji popularnego „The Office”. Dopóki ktoś nie połączył odpowiednio kropek, część użytkowników Linkedin’a całkiem na poważnie brała jego (raczej nie do końca trafne) biznesowe porady. Nie ukrywam, że spędziłam dobrą godzinę na przeglądaniu wszystkich jego wpisów i komentarzy z szerokim uśmiechem na twarzy. 

Pizza Guseppe i szczere wyznania Admina
Czy znajdzie się ktoś, kto czytając teraz ten artykuł nie widział jeszcze poniższego wpisu na fanpage Pizzy Guseppe? Zakładam, że nie – a to wszystko dzięki temu, że szczere i żartobliwe wyznanie Admina podbiło serce internautów. Wpis wygenerował tysiące komentarzy i interakcji, a do akcji zaczęły podpinać się nawet inne marki.

Cóż… chcąc nie chcąc Pizza Guseppe stworzyła viral i kolejną okazję do RTM, przysparzając jednocześnie niemałego bólu głowy działom social media innych firm. 

Pociąg z Tyskim odwiedził Żywiec
W momencie pisania przeze mnie tego podsumowania jest to całkiem świeża akcja. Muszę jednak przyznać, że od razu skradła moje serce. Podoba mi się pomysł, wykonanie i to lekkie (zupełnie nieobraźliwe) wzajemne zagranie obu marek na nosach. Pociąg Tyskiego pierwszy raz pojawił się w zeszłorocznej świątecznej kampanii marki. W tym roku marka Tyskie poszła o krok dalej i z reklamy przeniosła pociąg do rzeczywistości. Pociąg w ramach świątecznej kampanii „Przejdźmy na Ty ponad przedziałami” wyruszył w podróż po Polsce, nie zapominając też o… Żywcu! Tak, jest to zdecydowanie coś więcej niż akcja w SM, jednak post Tyskiego i zaczepna odpowiedź Żywca zaskarbiły sobie miejsce w moim zestawieniu. 

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na social media

Największa w historii awaria Facebooka
Według mnie zdecydowanym numerem jeden jest globalna awaria Facebooka z początku października. To właśnie wtedy Świat na kilka godzin wrócił do ery „sprzed Facebooka”. Osoby, które dotychczas z bliskimi kontaktowały się głównie przez Messengera zorientowały się, że być może warto jest nadal zapisywać numery telefonów znajomych. Z tyłu głowy niejednego Influencera zaczęła pewnie tlić się myśl, że być może bezpowrotnie stracił swoje kanały, nad którymi tak długo pracował. Natomiast firmy, a szczególnie te mniejsze, dobitnie przekonały się, jak ważna jest dywersyfikacja kanałów marketingowych i sposobów dotarcia do swoich Klientów. 

Interesujące są również dane, jakimi po awarii podzielił się operator Play – zgodnie z nimi w trakcie awarii ilość wysłanych SMS i MMS wzrosła o 100%, ilość połączeń telefonicznych o 22%, natomiast zużycie danych spadło o 15%. Użytkownicy awarię portali Zuckerberga zgłaszali również bezpośrednio do… Działu Obsługi Klienta – ilość tych połączeń była wyższa niemal 8-krotnie!

Zwróciliście też uwagę na komunikację, jaka pojawiała się dzień później nie tylko w social mediach, ale też w radiu? Liczba pytań o to, co robiliśmy bez dostępu do Facebooka potwierdza fakt, że wpisał się on już w naszą zwyczajną codzienność. 

Kolejna marka rezygnuje z social media
Znana brytyjska marka kosmetyczna Lush Cosmetics postanowiła zniknąć z social media. Co ciekawe, swoją decyzję ogłosiła w Black Friday, kiedy inne firmy prześcigały się w jak najlepszych promocjach, najwyższych budżetach reklamowych i generowaniu sprzedaży. Zawieszenie działań na  Facebooku, Instagramie, TikToku i Snapchacie na 48 rynkach, zgodnie z komunikatem marki, jest podyktowane obawą przed negatywnym wpływem mediów społecznościowych na życie młodych ludzi.

Czy „brak obecności w SM” stanie się nowym trendem? Mam nadzieję, że nie. Nie piszę tego jako osoba zawodowo zajmująca się paid socialem, a zwykły, szary użytkownik Internetu, który po prostu preferuje ten sposób komunikacji z marką. 

iOS pozwala blokować śledzenie w aplikacjach
W czerwcu 2020 roku firma Apple ogłosiła planowane zmiany w zakresie dbania o prywatność użytkowników swoich urządzeń. I tak niecały rok później spełnił się zły sen wielu marketerów – użytkownicy smarfonów z nadgryzionym jabłkiem, wraz z instalacją najnowszego oprogramowania iOS14, dostali możliwość wyboru. Teraz w wygodny sposób sami mogą zdecydować, czy wyrażają chęć na śledzenie ich aktywności przez zewnętrzne aplikacje. Jaka jest decyzja większości użytkowników chyba łatwo się domyślić. Zgodnie z danymi firmy Flutty Analytics w maju tego roku tylko 13% użytkowników iPhone’ów na świecie i 5% w USA zgodziło się na śledzenie przez zewnętrzne aplikacje. Facebook co prawda przygotował reklamodawców na te zmiany, wprowadzając szereg nowych rozwiązań w panelu reklamowym, ale negatywnego wpływu iOS14 na efektywność działań reklamowych raczej nie da się uniknąć – szczególnie na rynku USA, gdzie udział smarfonów na rynku sięga niemal 42% (dla porównania w Polsce jest to tylko ok. 8%).  

3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2022 roku

Sądzę, że w 2022 roku niezmiennie wyzwaniem będzie budowanie zaangażowania i zaufania użytkowników, co wbrew pozorom nie jest wcale prostym zadaniem. Marki i influencerzy powinni też w miarę możliwości unikać wszelkich „kryzysów”. Jak pokazują wybrane wydarzenia z 2021 roku (z resztą nie tylko), jeden nieprzemyślany wpis, napisany pod wpływem emocji lub wyrażenie swojej subiektywnej opinii na publicznym firmowym profilu może być przysłowiową płachtą na byka. Ważne jest, aby pamiętać, że social media mają to do siebie, że komunikacja jest dwustronna.

Coraz więcej mówi się też o bezpieczeństwie w sieci i ochronie prywatności. Rośnie nie tylko świadomość społeczeństwa ale coraz więcej do powiedzenia w tym temacie mają też firmy. Przykładem może być wspomniana wcześniej Lush Cosmetics, która rezygnuje z obecności w SM, czy Apple, który ułatwia użytkownikom „ukrycie” się przed wielkim okiem zewnętrznych aplikacji śledzących. To wszystko sprawia, że spersonalizowane reklamy w Social Mediach może czekać ciężki okres.

Nowinki technologiczne a social media marketing w Polsce w 2022 roku

Wydarzenia ostatnich dwóch lat dość dobitnie pokazują, że wszelkie przewidywania odnośnie nawet najbliższej przyszłości mogą nas niemało zaskoczyć.  Mimo to jest kilka całkiem pewnych kierunków, w których zmierzać będzie świat social media w kolejnych latach. 

Jest to przede wszystkim rozwój AR i VR. Mark Zuckerberg podczas tegorocznej konferencji Facebook Connect poinformował nie tylko o zmianie nazwy jego firmy na Meta, ale też przedstawił swoją wizję rozwoju Internetu nowej generacji. Od tej pory jest głośno o tzw. „metaverse”, który pozwoli na przenikanie się świata wirtualnego z realnym za pomocą nowoczesnych technologii. Metaverse może być platformą, która umożliwi użytkownikom porozumiewanie się i wchodzenie w interakcje w rzeczywistości 3D.

Być może to kolejny prototypowy projekt, który nie doczeka się faktycznej realizacji, a może to następny krok w digitalizacji naszego życia. 

W przypadku nieco bardziej przyziemnych przewidywań w najbliższych latach media społecznościowe jeszcze bardziej zintegrują się ze środowiskiem e-commerce, umożliwiając i ułatwiając procesy zakupowe bezpośrednio z poziomu aplikacji. Kluczowym trendem niezmiennie będzie również live-shopping, czyli po prostu zakupy „na żywo”. Każdy z uczestników takiego wydarzenia może brać w nim czynny udział poprzez zadawanie pytań, komentowanie lub wymienianie się opiniami na temat przedstawianych produktów z innymi użytkownikami. To wszystko skraca dystans pomiędzy marką, a potencjalnymi Klientami oraz sprawia, że proces zakupowy przypomina zwyczajną wizytę w galerii handlowej, gdzie zawsze możemy poprosić o pomoc ekspedientkę. 

Na koniec – TikTok, który wciąż rośnie w siłę, stale pozyskuje nowych użytkowników i od 2020 roku jest najchętniej pobieraną aplikacją na świecie. Mam wrażenie, że bariera, która dotychczas powstrzymywała marki przed wejściem w świat TikToka powoli zanika. Coraz więcej brandów zaczyna rozumieć TikToka i umie się wpisywać jego trendy, co pozwala przewidywać, że TikTok nadal będzie na fali.

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij