E-mail marketing na przełomie 2021/2022

E-mail Marketing

partnerem merytorycznym działu jest GetResponse

E-mail marketing na przełomie 2021/2022

Które kampanie e-mail marketingowe okazały się najciekawsze w 2021 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed e-mail marketingiem w 2022 roku?

Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

E-mail marketing na przełomie 2021/2022 podsumowują: Przemek Dębski, GetResponse; Kamil MilianKarolina Macionczyk, SARE/Digitree Group; Paweł Sala, FreshMail; Bartosz Jakubowski, Cube Group; Marika Rybarczyk, Redlink; Krzysztof Łada, CEO, Euvic 360e-com.

Przemek Dębski
marketing lead – Poland, GetResponse

3 najciekawsze akcje/kampanie e-mail marketingowe z 2021 roku w Polsce

Moją uwagę przykuł w tym roku mailing od GOG.com, w którym można wybrać jedną z pięciu (!) wersji językowych podglądu wiadomości e-mail w przeglądarce, na wypadek, gdyby z jakiegoś powodu nie dało się jej odczytać w programie pocztowym. Dotychczas firmy ograniczały się do surowego, generycznego komunikatu typu „wyświetl wiadomość online” – a tu spora niespodzianka. Osoby odpowiadające za e-mail marketing w GOG naprawdę się postarały.

Jestem też fanem gier słownych w kreacjach reklamowych, więc dwie kolejne kampanie, wobec których nie pozostałem obojętny, to „Cuda w Janki” od IKEA (nieszablonowy sposób na promocję sklepu stacjonarnego w Jankach pod Warszawą) i „Black Beekend” od bee.pl (świetnenawiązanie do nazwy firmy w głównym haśle reklamowym kampanii). 

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-mail marketing

W kończącym się 2021 roku mieliśmy do czynienia z dwoma dużymi przejęciami platform do e-mail marketingu – MailChimpa przez Intuit, a w Polsce FreshMaila przez Vercom. Jestem przekonany, że podobnego typu działania konsolidacyjne będą miały miejsce również w 2022, tym bardziej, że już słychać plotki o przejęciu HubSpota przez Amazon.

Oprócz tego, coś z mojego podwórka – GetResponse udostępniło w tym roku darmowy pakiet narzędzi dla początkujących marketerów, dzięki któremu każdy przedsiębiorca ma teraz możliwość postawienia pierwszych kroków w online marketingu i przeniesienia swojej działalności do Internetu.

Nie możemy również zapomnieć o wydarzeniu mającym wpływ na marketing ogólnie – po lockdownach związanych z pandemią COVID-19 wróciły eventy stacjonarne. Jak wielką mają moc (i jak silna jest potrzeba networkingu face-to-face), niech świadczy fakt, że tegoroczne Targi eHandlu zgromadziły rekordową publiczność – ponad 5000 uczestników. Prawdę mówiąc, spodziewałem się, że ludzie będą jednak nieco ostrożniejsi

Kamil Milian
managing director w SARE, Digitree Group

Karolina Macionczyk
head of customer success, Digitree Group

3 najciekawsze akcje/kampanie e-mail marketingowe z 2021 roku w Polsce

Kamil Milian: Podsumowując rok 2021 w e-mail marketingu moją uwagę przykuły następujące akcje.

Launch Aion Banku w Polsce to duże wydarzenie – wszak nowe banki nie pojawiają się często. Aion to instytucja działająca inaczej niż obecna bankowość (model abonamentowy opłat za usługi bankowe, nowe modele inwestycyjne), za którą stoją osoby budujące w Polsce sukces Alior Banku czy Revoluta. 

Aion Bank prowadzi sporo niestandardowych działań reklamowych, intensywnie wykorzystując również e-mail marketing, który dobrze zrealizowany jest świetnym kanałem pozyskania klientów na tego typu usługi. Z zaciekawieniem będę obserwował dalsze ich akcje.

W ostatnich miesiącach znacząco zwiększył się także zakres działań związanych z reklamą dostępu do platform streamingowych. Mam tu na myśli sytuację, kiedy telewizja tradycyjna, kablowa i rynek telekomunikacyjny starają się pozyskiwać nowych klientów, w oparciu o jak najszerszą ofertę dostępu do platform cyfrowych. Wielu z wyżej wymienionych graczy prowadzi kampanie poprzez e-maila, oferując promocyjny dostęp: Netflix, HBO, Viaplay, Tidal czy jeszcze innych streamingów – oferta reklamodawcy de facto schodzi na dalszy plan, a w centrum są „nowe media”.

Również rynek motoryzacyjny i zmiany w nim zachodzące mają odzwierciedlenie w e-mail marketingu – elektryfikacja branży samochodowej widoczna jest w ilości marek i modeli, które pojawiły się na rynku. Kampanie kolejnych nowości tej branży widoczne są też mocno w kampaniach realizowanych przez Mercedesa, Volvo, Skodę, Peugeota i inne marki, które wpisują się w ten trend.

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-mail marketing

Karolina Macionczyk: Dotarliśmy do końca 2021 roku. Niekończące się przeszkody sprawiły, że wielu specjalistów z branży marketingu internetowego dosłownie „doczołgała się” do mety. Przyzwyczailiśmy się do pandemicznej rzeczywistości – zarówno tej osobistej jak i zawodowej. Nasze życie zyskało więcej prywatności w sieci, za sprawą wydarzeń mijającego roku. 

Veto na FLoC’a
Proponowana przez Google metoda śledzenia – Google FLoC z użyciem third-party cookies spotkała się z głośnym sprzeciwem. W maju 2021 wielu graczy technologicznych, w tym DuckDuckGo, GitHub i Mozilla Firefox, ogłosiło chęć zablokowania Google FLoC. Takie swoiste „nagłośnienie” sprawy uświadomiło użytkownikom Internetu, jakie dane są faktycznie gromadzone na ich temat, wzbudzając zdecydowany sprzeciw proponowanemu rozwiązaniu.

Przyszłość odroczona
Na reakcję giganta nie czekaliśmy długo. Z końcem czerwca 2021 Google ogłosił koniec śledzenia z użyciem third-party data, pierwotnie określony na marzec 2022. Został jednak odroczony na koniec 2023 r. Oficjalnie podaną przyczyną jest zapewnienie wystarczającej przestrzeni, która umożliwi dyskusje podmiotów branży reklamowej na temat oficjalnego kształtu wprowadzanego rozwiązania. 

Homo Anonymous
Dla branży marketingu internetowego rok 2021 jest równie ważny co 2007, w którym zaprezentowano pierwszego iPhone’a. Przedstawiona najnowsza wersja systemu iOS wyznacza nowy kierunek w podejściu do prywatności i anonimowości użytkowników. Do tej pory firmy mogły śledzić wskaźniki otwarć za pomocą pikseli, które ładowały się, gdy użytkownicy otwierali wiadomość e-mail. Ta aktualizacja nie tylko uniemożliwia takie działania, ale ukrywa również adresy IP subskrybentów. Oczywiście, nadal otrzymamy informację o współczynniku otwarć, ale dla dużej części urządzeń konieczne będzie mierzenie realizacji celu kampanii, np. transakcje e-commerce z wykorzystaniem odpowiednich modeli atrybucji.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-mail marketingiem w 2022 roku

Kamil Milian: Wśród wyzwań stojących przed e-mail marketingiem w 2022 roku kluczowa wydaje się kwestia zbliżającej się ery post cookie/cookieless, która znacząco zmieni świat reklamy i jej mechanika. Z jednej strony marketerzy będą mieli mniej informacji z tytułu 3rd party cookies, z drugiej zaś strony obecne rozwiązania i ekosystemy gigantów (Google,Facebook, czy Apple) zmienią się i staną się bardziej zamknięte lub wymuszą z tego tytułu dodatkowe opłaty/wzrost stawek reklamowych.

Dla e-mail marketingu to szansa na zwiększenie swojej roli w świecie reklamy i trochę powrót do korzeni. Marketerzy będą czuli jeszcze większą potrzebę budowania własnych zasobów klienckich i lojalizacji użytkowników oraz komunikacji z nimi (a jednocześnie budowania lepszego profilu reklamowego), a e-mail do tego nadaje się świetnie.

Wykorzystanie synergii w zakresie komunikacji wewnętrznej bazy newsletterowej i jej budowania w oparciu o zewnętrzne bazy danych, to moim zdaniem jedno z kluczowych wyzwań na nadchodzący czas.

Innym wyzwaniem, które od pewnego czasu pojawia się w tego typu zestawieniach, to wzrost efektywności działań marketing automation skorelowanych z e-mail marketingiem. W tym aspekcie wiele się zmienia i stale istnieje potrzeba eksperckiego wsparcia, by przedstawienie realnych i skalowalnych efektów tych działań dla marketera było proste i dawało wszystkim stronom poczucie win-win.

Nowinki technologiczne a e-mail marketing w 2022 roku

Karolina Macionczyk: Stojąc u progu 2022 roku, zastanawiamy się jak zoptymalizować strategię e-mail marketingu, aby była jeszcze skuteczniejsza i bardziej efektywna. E-mail, jako kanał komunikacji, nadal jest jednym z najlepszych sposobów angażowania odbiorców.

Wszyscy znamy termin User-Generated Content (UGC), ale jak się okazuje – jesteśmy u progu prawdziwej rewolucji. Rozwiązania AI osiągają już taki poziom, w którym tekst „napisany” przez technologię i przez człowieka jest niemożliwy do rozróżnienia. Zaprezentowany przez firmę OpenAI w 2020 roku model GPT-3 (narzędzia do autouzupełniania) zszokował wtedy wielu specjalistów swą dokładnością i naturalnością.

Rewolucja wydaje się być jednak przed nami, ponieważ 18 listopada 2021 roku ogłoszono, że dostęp do modelu GPT-3 został w pełni otwarty dla niezależnych ośrodków badawczych i firm z całego świata. Wiele mówi się na temat personalizacji w świecie marketingu – wszyscy przecież chcemy otrzymywać treści, które są idealnie dopasowane do naszych potrzeb, pomagając w rozwiązaniu problemów.

Już dziś automaty wskazują grupę docelową komunikacji. Określają najlepiej dopasowany temat wiadomości, sterują czasem wysyłki, czy dobierają najlepsze dla konsumenta oferty. Niebawem będziemy świadkami prawdziwej rewolucji narzędzi Marketing Automation, które stworzą indywidualne wiadomości w setkach tysięcy wariantów dla pojedynczej kampanii. Brzmi niewiarygodnie, ale to nasza niedaleka przyszłość. 

Paweł Sala
CEO & co-founder, FreshMail

3 najciekawsze akcje/kampanie e-mail marketingowe z 2021 roku w Polsce

Podobnie jak rok temu – trudno mówić o najciekawszych kampaniach na tak szerokim rynku jakim jest e-mail marketing. Na pewno warto wspomnieć o kilku rozwiązaniach, które czołowi e-mail marketerzy zaczęli bardziej intensywnie stosować w swoich kampaniach.

Po pierwsze można zauważyć, że czołowe marki zaczynają tworzyć swoje kreacje mailowe w sposób bardziej dostępny dla osób z różnego rodzaju ograniczeniami. Proste stosowanie przejrzystych grafik i odpowiednio dużego kroju czcionki w zupełności w tym wypadku wystarczy i nie wymaga zbyt dużego wysiłku od marketera. Pozwoli natomiast na lepsze i łatwiejsze przetwarzanie wiadomości przez wszystkich zainteresowanych.

Po drugie coraz więcej marketerów w swoim e-mail marketingu wykorzystuje treści stworzone przez ich klientów. Dzięki temu w sposób łatwy mogą zbudować społeczny dowód słuszności poprzez wykorzystanie komentarzy z social mediów swoich klientów.

Po trzecie – tak jak wspominałem rok temu – nadal widzę wzrosty wykorzystania maili „tekstowych”. Myślę, że tego typu kampanie/wysyłki nadal będą się w dalszym ciągu bardzo fajnie rozwijać.

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-mail marketing

Podobnie jak rok temu – jedno wydarzenie w mojej ocenie jest tutaj najistotniejsze – mianowicie chodzi o wprowadzenie przez Apple opcji chronienia prywatności w swoich rozwiązaniach. W rezultacie użytkownicy Apple, jeśli włączą tego typu usługi u siebie  będą de facto niewidoczni dla e-mail marketerów. Najbardziej niepokojąca jest „niewidoczność” otwarć, co może zaowocować pogorszeniem średnich wskaźników Openr Rate. Oczywiście samo Apple mail nie ma zbyt dużego udziału w rynku polskich programów do sprawdzania poczty. Jeśli jednak spojrzymy łącznie na użytkowników iPhone’ów – to już ten odsetek staje się dużo większy. Co więcej, często bywa tak, że jak Apple lub Google coś wprowadzą – to inne podmioty na rynku zaczynają się nimi inspirować – a to już może znacząco wpłynąć na dostępność danych do analizy dla e-mail marketerów.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-mail marketingiem w 2022 roku

Uważam, że e-mail marketing i wyzwania przed jakimi staje co roku to po pierwsze kwestie związane z coraz skuteczniejszym dostarczaniem maili do skrzynek odbiorców. Po drugie coraz lepszej i bardziej dopasowanej personalizacji przy jednoczesnym chronieniu prywatności odbiorców. Trzecie wyzwanie, w mojej ocenie bardzo często niedoceniane przez marketerów, to podejście do e-mail marketingu przez pryzmat wielokanałowości. Obecnie bardzo istotne staje się, aby narzędzia pozwalały łatwo integrować kampanie e-mail marketingowe z wiadomościami transakcyjnymi, komunikacją sms marketingową czy pushową. Dlatego w mojej ocenie wyzwanie przed jakim staje rynek, którego prawdopodobnie nie uda się zrealizować tylko w 2022 roku – to kierunek CPaaS – czyli budowanie zintegrowanych ekosystemów komunikacyjnych dla marketerów dostępnych z poziomu jednej platformy, które w lepszy sposób pozwolą dostarczać wartość zarówno dla odbiorców i marketerów.

Nowinki technologiczne a e-mail marketing w 2022 roku

W 2021 został wprowadzony nowy standard bezpieczeństwa o dźwięcznej nazwie BIMI (Brand Indicators for Message Identification). Został on przygotowany przez stowarzyszenie BIMI Group i ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa komunikacji za pośrednictwem e-maili. W zasadzie jest rozszerzenie już istniejących standardów o identyfikację wizualną, czyli możliwość pokazania logotypu marki, który będzie widoczny w awatarze nadawcy. Jest to o tyle istotne, że jako pierwszy pracę nad tym standardem rozpoczął Gmail – a że odpowiada on za de facto 50% skrzynek pocztowych w Polsce – to warto mieć to na uwadze. Tym bardziej jeśli uświadomimy sobie, że większość polskich dostawców z czasem implementuje standardy międzynarodowe w zakresie zwiększania bezpieczeństwa poczty elektronicznej i dostarczalności.

Bartosz Jakubowski
head of crm & direct marketing, Cube Group 

3 najciekawsze akcje/kampanie e-mail marketingowe z 2021 roku w Polsce

Żeby być obiektywnym przy wyborze konkretnych kampanii, należałoby subskrybować tysiące mailingów.  Moim zdaniem najciekawsze są te, które trafiają w gusta odbiorców, bo od tego zależy ich skuteczność. Dodatkowo atrakcyjności na pewno dodaje komunikacja – jeśli produkt i grupa docelowa jest odpowiednia np. do żartów, to warto po nie sięgnąć, jeśli wymaga powagi to również lepiej się dostosować. To co ważne, to treść – nawet marki modowe nie ograniczają się już tylko do przesłania stylizacji linkujących do produktów, a na promocji idei i budowania więzi z klientami.

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-mail marketing

Awaria Facebooka
Kiedy w tym roku doszło do globalnej awarii Facebooka i jego siostrzanych aplikacji, wiele firm koncentrujących się lub nawet ograniczających swoją komunikację z klientami do mediów społecznościowy miała spory problem. Trwająca kilka godzin awaria skutecznie otworzyła oczy firmom na potencjalne problemy, jakie mogą wyniknąć z stawiania całej komunikacji na jedną kartę i jak olbrzymią wagę ma baza własna.

Własna baza marketingowa nie tylko umożliwia nam bezpośrednią komunikację z klientami, ale jest również świetnym zabezpieczeniem przed utratą możliwości takiego kontaktu, dając nam tym samym bezpieczeństwo i pełną niezależność od firm zewnętrznych, takich jak Facebook, w przypadku awarii czy zmiany polityki.

Udostępnienie szczepionek na COVID
W związku z powszechnym dostępem do szczepień i rosnącym poczuciem bezpieczeństwa ludzi do gry wróciły firmy, które w początkowej fazie pandemii musiały zreorganizować zarówno biznes, jak i komunikację z klientami – to firmy z branży turystycznej.

Jako społeczeństwo wróciliśmy do planowania i organizowania wyjazdów zarówno krajowych, jak i zagranicznych, nie martwiąc się aż tak jak wcześniej możliwością zachorowania czy przykrych konsekwencji ekonomicznych wprowadzanych kolejnymi lockdownami i obostrzeniami.

Firmy z branży turystycznej ponownie zaczęły masowo korzystać z wszelkich dostępnych kanałów dotarcia do swoich klientów, w tym przede wszystkich własnych baz marketingowych.

Nowe kierunki i zmiany prawne
Z roku na rok jako konsumenci stajemy się bardziej świadomi swoich praw, ale i niebezpieczeństw, płynących z funkcjonowania w sieci. Prywatność, a konkretnie obawa o jej brak, jest aktualnie bardzo silnym impulsem, który w przyszłości może obalić tracking-based advertising jaki aktualnie znamy. Wspomnianym trendem dotknięte zostaną wszystkie kanały, które wykorzystują lub bazują na śledzeniu aktywności i zachowań użytkowników, w tym również e-mail marketing.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-mail marketingiem w 2022 roku 

Jeśli epidemia czegoś mnie nauczyła, to tego, co zawiera prawdziwość tytułu albumu jednego z moich ulubionych artystów – Evolve or be Extinct. To na pierwszy rzut oka dość mroczne stwierdzenie w gruncie rzeczy obrazuje stan, którego jako ludzie już dawno powinniśmy być świadomi – plany mogą się szybko zmienić, a nowa rzeczywistość wymaga od nas dostosowania się, żeby nadal zmierzać do przodu. 

Oprócz ogólnego zastosowania w życiu, to stwierdzenie, czy może nawet postawa, ma bezpośrednie przełożenie w marketingu. Cokolwiek planujemy czy prognozujemy dzisiaj, jutro może się nie sprawdzić. Aby wyprzedzić konkurencję musisz regularnie monitorować najnowsze trendy i prognozy.

Wiele marek dostosowało swoją strategię do cyfrowej interakcji i komunikacji z klientami podczas pandemii. W rezultacie e-mail marketing zyskał nieoczekiwany wzrost i pojawiły się nowe trendy w tym kanale. Chociaż jest to bezsprzecznie dobra wiadomość, zwłaszcza biorąc pod uwagę już wielokrotne ogłaszanie śmierci tego kanału, to do wzrostu zaangażowania w komunikację e-mailową musimy podchodzić ostrożnie i jeszcze nie zasypiać gruszek w popiele! 

Aby nadążyć za konkurencją i zrealizować swój plan na rozwój kanału e-mail, musimy być na bieżąco z aktualnymi trendami. Poniżej opisuję kilka z nich, które subiektywnie zwróciły moją uwagę.

Komunikowane treści
Newsletter od dawna jest podstawowym narzędziem w e-mail marketingu. Jednak jego współczesny wygląd znacznie się zmienił i jest płaszczyzną, która wyraża bieżące trendy (a przynajmniej powinna) w sposób najbardziej widoczny. 

Współczesne newslettery powinny znacznie wykraczać poza bycie wyłącznie narzędziem do generowania konwersji. Komunikując się z naszymi użytkownikami i/lub klientami musimy rozwinąć ważną cechę – umiejętnego opowiadania historii. Poprzez wiarygodne, a przede wszystkim szczere, opowiadanie o swojej marce, pracownikach i historiach swoich klientów pokażemy użytkownikom, że nam zależy.

Dostosowanie do urządzeń końcowych
To, w jaki sposób korzystamy z poczty e-mail, jest niezwykle ważne dla e-mail marketingu. Daleko idąca optymalizacja mobilna gwarantuje, że wszyscy Twoi konsumenci będą mieli takie same pozytywne wrażenia podczas przeglądania wiadomości e-mail – niezależnie od tego, gdzie ją sprawdzają! Treści muszą być łatwe do odczytania, projekt kreacji spójny, a podczas przewijania nie powinny pojawiać się błędy.

Bezpieczeństwo
Odbiorcy naszej komunikacji z roku na rok są bardziej świadomi i bardziej niż kiedykolwiek wcześniej martwią się o swoją prywatność i przetwarzane dane . 

Aby utrzymywać zaufanie i lojalność naszych klientów musimy naszymi działaniami znacznie wykraczać poza zapewnienie zgodności z RODO i polskim ustawodawstwem. Szerzenie wśród swoich klientów zasad bezpieczeństwa w sieci oraz opisywanie sposobów, w jaki Wy bezpośrednio dbacie o te aspekty, wpływa na budowanie wysokiej oceny etycznej Waszej firmy.

Marika Rybarczyk
managing director, Redlink

3 najciekawsze akcje/kampanie e-mail marketingowe z 2021 roku w Polsce

To, co najbardziej zwróciło moją uwagę w czasie mijającego roku, to zdecydowanie wzrost personalizacji i działań z obszaru RTM, co w mojej opinii zasługuje na szczególną pochwałę. 

Od lat mówi się o tym, że kluczem do większej efektywności komunikacji e-mail jest właśnie personalizacja, i wydaje mi się, że rok 2021 był w tym zakresie przełomowy. Widzimy to nie tylko wśród użytkowników platformy REDLINK i innych rozwiązań z grupy Vercom, ale także jako szerszą tendencję i widoczny trend.

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-mail marketing

O ile niełatwo jest wskazać trzy najciekawsze kampanie e-mail z ubiegłego roku, o tyle odpowiedź na to pytanie jest dla mnie bardzo prosta – BIMI! 

Brand Indicators for Message Identification to nowy standard weryfikacji marki rekomendowany przez globalnych providerów pocztowych. Jego głównym celem jest dodatkowa autoryzacja nadawcy oraz zabezpieczenie marki i odbiorców wiadomości przed potencjalnym phishingiem czy spoofingiem. BIMI nie tylko zapewnia większe bezpieczeństwo komunikacji e-mail, ale również zwiększa OR, CTR oraz buduje świadomość marki.

W skrócie można powiedzieć, że BIMI pozwala udowodnić konkretnej marce, że jest ona nadawcą wiadomości. Może to być efektywne w zapobieganiu phishingowi czy spoofingowi, ale także wspiera dostarczalność wiadomości E-MAIL. Czy może być coś lepszego niż realne rozwiązanie, które zwiększa bezpieczeństwo i efektywność realizowanych wysyłek e-mail? W mojej opinii nie.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-mail marketingiem w 2022 roku

Po 2 latach w trakcie, których e-mail marketing przeżywał swojego rodzaju renesans, wydaje mi się, że jednym z największych wyzwań stojących przed tym kanałem komunikacji będzie podtrzymanie zaangażowania odbiorców. W tym celu niezbędne będzie zaimplementowanie bardziej zaawansowanej, dynamicznej segmentacji oraz zmiana podejścia z realizacji wszystkiego dla wszystkich, w kierunku precyzyjnych kampanii opartych o zachowania i zainteresowania naszych użytkowników.

W związku z planowanymi m.in. po stronie Apple’a zmianami, w zakresie OR, rok 2022 rodzi się też w mojej opinii, jako rok, w trakcie którego marketerzy będą musieli przykładać wzmożoną uwagę do CTA, aby otwierane przez użytkowników wiadomości e-mail nie tylko były czytane, ale skutkowały również kliknięciem w link i przejściem na stronę www. Przestawienie się z badania OR jako jednego ze wskaźników efektywności prowadzonych działań, na inne wskaźniki będzie na pewno stopniowym procesem, który po prostu trzeba przejść, jak każdą ewolucję.

Nowinki technologiczne a e-mail marketing w 2022 roku

W zakresie nowinek technologicznych w 2022 r., na jedną z głównych kwestii na pewno będzie certyfikacja VMC niezbędna do wdrożenia BIMI oraz wybór narzędzia, wspierającego wysyłkę wiadomości zabezpieczonych w ten sposób.

Krzysztof Łada
CEO, Euvic 360e-com (Euvic Performance)

Najciekawsze akcje/kampanie e-mail marketingowe z 2021 roku w Polsce

Z przykrością muszę stwierdzić, że coraz trudniej w Polsce o kampanię mailingową, którą warto byłoby podać jako przykład przy okazji takiego podsumowania. Czasem można odnieść wrażenie, że dostawcy usług pocztowych oraz administratorzy baz danych rywalizują w wyścigu na najszybszą rezygnację z ich usług. Zapominają kompletnie, że ich bazy to swego rodzaju srebra rodowe, których pozbyć się można tylko raz.

Na tle tego zamętu bardzo mi się podobała kampania prowadzona przez Audi Polska do swoich zarejestrowanych użytkowników. Audi najwyraźniej pamięta, że użytkownicy zostawili swój adres, aby móc łatwiej dbać o swój samochód i nie dostają dziesiątek maili z różnymi mniej lub bardziej trafionymi promocjami. Content, który wysyła audi to spersonalizowana oferta promocyjna odnosząca się do konkretnego modelu, jaki posiada klient i jest ściśle powiązana z datą ostatniego przeglądu. W mailu klient otrzymuje przypomnienie o zbliżającym się serwisie oraz atrakcyjną wartość dodaną w postaci promocyjnej usługi. Brawo.

Inną kampanię, która zwróciła moją uwagę w 2021 roku zrealizowała Formuła 1. Do swoich zarejestrowanych użytkowników wysyłała regularnie maile podgrzewające atmosferę wokół rywalizacji odbywającej się na torach, dzięki czemu fani tego sportu, nie tracili zainteresowania w często przedłużających się przerwach między wyścigami. Ten atrakcyjny content powodował, że maile od Formuły 1 były otwierane znacznie chętniej, a to z kolei pozwalało wplatać intratne oferty ze sklepu z gadżetami, które bez wsparcia z pewnością mogły przejść niezauważone. Warto pamiętać, że content sprzedaje również w mailach.

Najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-mail marketing

Rok 2021 zapowiadał się jako przełomowy z uwagi na zapowiedzi Google o rezygnacji z obsługi zewnętrznych plików cookies w przeglądarce Chrome, która jest niekwestionowanym liderem na polskim rynku. Pominę tu cały wywód na temat wykorzystywania przez Google dominującej pozycji na rynku i konsekwentnym gotowaniu żaby, która w tym porównaniu reprezentuje graczy na rynku e-commerce oraz wszystkich innych reklamodawców, którzy bezkrytycznie korzystają z narzędzi giganta, oddając w jego władanie kolejne obszary decyzyjne. Istotne jest to, że pod wpływem nacisków Google wycofał się z proponowanych zmian, co daje na przykład dostawcom usług e-mail retargetingowych więcej czasu na przygotowanie się do walki z Goliatem.

Najważniejsze wyzwania stojące przed e-mail marketingiem w 2022 roku

Ogromnym wyzwaniem stojącym przez branżą email marketingową jest od lat dążenie do wyeliminowania masowych wysyłek mailowych jako narzędzia promocyjnego. Maile są powszechne oraz maile są skuteczne, a pogłoski o śmierci tego narzędzia są stanowczo przesadzone. Nie dotyczy to jednak, masowych wysyłek, które zaśmiecają skrzynki, denerwują odbiorców i coraz rzadziej są otwierane. Przyszłością jest personalizacja. Nie mam tu na myśli wstawiania imienia odbiorcy do treści maila, bo to już dawno nie wystarcza. Chodzi mi o wykorzystanie wiedzy o odbiorcy, aby wysyłać do niego maila tylko wtedy, kiedy mamy dla niego indywidualną ofertę dobraną do jego indywidualnych potrzeb, zarówno pod względem treści, jak i czasu. Z wielu badań wynika, że w dobie powszechnej niechęci do reklam deklarowanej przez użytkowników Internetu blisko 70 proc. z nich postrzega reklamę za korzystną i pomocną, jeżeli zawiera treści związane z ich aktualną potrzebą. W dobie big data i sztucznej inteligencji masowe wysyłki trącą lekko średniowieczem.

Nowinki technologiczne a e-mail marketing w 2022 roku

Email nie jest aktualnie kojarzony z nowoczesnością, ale nie zapominajmy, że korzysta z niego 2/3 Polaków, a posiadanie skrzynki mailowej jest często warunkiem koniecznym do uruchomienia wielu innych usług. To oznacza, że mail w połączeniu z nowoczesnymi usługami jak na przykład retargeting, sztuczną inteligencją, personalizacją, automatyzacją czy programmatic ma jeszcze wiele do pokazania.

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij