ALDI testuje technologię rozpoznającą wiek klientów

ALDI testuje technologię rozpoznającą wiek klientów
Klienci Aldi Shop&Go nie będą już musieli okazywać dokumentu tożsamości podczas zakupu alkoholu. Nowa technologia oparta na sztucznej inteligencji zweryfikuje wiek kupującego bez ingerencji pracownika sklepu. Czy inne sklepy wprowadzą podobne rozwiązanie przy kasach samoobsługowych?
O autorze
1 min czytania 2022-01-26

Kasy samoobsługowe są dużym ułatwieniem dla kupujących, a ich popularność znacznie wzrosła w związku z pandemią. Wielu konsumentów preferuje skanowanie produktów i finalizowanie płatności bez konieczności interakcji ze sprzedawcami. Problem pojawia się jednak, kiedy korzystający z kasy samoobsługowej kupują alkohol lub wyroby tytoniowe. Wówczas niezbędna jest pomoc kasjera, który ma obowiązek weryfikowania wieku kupującego. 

Aldi postanowiło odpowiedzieć na ten problem, wprowadzając do jednego ze swoich sklepów w Wielkiej Brytanii urządzenie, które samodzielnie szacuje wiek klienta. Technologia pochodzi od firmy Yoti zajmującej się tożsamością cyfrową, z której korzysta również brytyjska państwowa służba zdrowia.

Platforma opiera się na działaniu sztucznej inteligencji, która skanuje twarz w celu weryfikacji wieku. Maszyna nie służy do rozpoznawania tożsamości, ponieważ od razu usuwa obrazy i zapomina o nich zaraz po zakończeniu procesu. Zdaniem Yoti algorytmy rozpoznające wiek kupujących mogą być dokładniejsze niż ludzie. Firma uważa, że dzięki sztucznej inteligencji ryzyko zakupu alkoholu przez 17-latków spada do zaledwie 0,05%.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Niemiecka sieć postanowiła przetestować rozwiązanie w nowo otwartym sklepie Aldi Shop&Go w Greenwich, w południowo-wschodnim Londynie. Jest to pierwszy sklep koncepcyjny sieci, który pozwala na dokonywanie zakupów bez kontaktu ze sprzedawcami.

– Klienci mogą pobrać aplikację Aldi Shop&Go, która pozwoli im wejść do sklepu, odebrać swoje produkty, a po zakończeniu po prostu wyjśćGdy klient opuści sklep, zostanie automatycznie obciążony za zakupy za pomocą wybranej przez siebie metody płatności, a w aplikacji pojawi się paragon – wyjaśnia Aldi.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Sklep wyposażony w nowoczesne technologie nadal korzysta ze wsparcia fizycznych pracowników, zatem Aldi podkreśla, że klienci, którzy odmówią skanowania przez urządzenie Yoti, mogą zostać zweryfikowani w tradycyjny sposób przez zatrudnione osoby.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

fot. aldipresscentre.co.uk

PS
Według badań globalny rynek AI w handlu detalicznym ma osiągnąć wartość 24 mld dolarów do 2027 roku. Czy to znak, że niedługo w sklepach samoobsługowych nie spotkamy sprzedawców?