Spotify chce przeciwdziałać dezinformacji na temat COVID-19. Serwis interweniuje po buncie muzyków

Spotify chce przeciwdziałać dezinformacji na temat COVID-19. Serwis interweniuje po buncie muzyków
Muzycy zaczęli usuwać swoją twórczość ze Spotify po tym, jak na platformie pojawiły się podcasty szerzące niebezpieczne informacje na temat COVID-19. W odpowiedzi na bunt artystów serwis udostępni użytkownikom specjalną zakładkę ze sprawdzonymi, naukowymi informacjami na temat koronawirusa.
O autorze
2 min czytania 2022-02-01

Dezinformacja na Spotify?

Spotify daje dostęp nie tylko do rozrastających się pokładów muzyki, ale także do podcastów, które w ostatnich latach zyskują coraz większą popularność. W minionym roku jeden z najpopularniejszych twórców audycji – Joe Rogan – dołączył do Spotify. Amerykański prezenter telewizyjny, komentator sportowy i aktor publikował swój podcast „The Joe Rogan Experience” na różnych platformach, jednak na mocy umowy zawartej z serwisem, od września 2020 roku kolejne odcinki audycji emitowało już wyłącznie Spotify.

Joe Rogan to popularny, choć kontrowersyjny twórca. Prowadzony przez niego program „Fear Factor” został zdjęty z anteny po tym, jak zawodnicy byli „zmuszani” do wykonywania coraz bardziej niebezpiecznych i obrzydliwych zadań. Również aktywność Rogana w Spotify przybrała kontrowersyjny kierunek, kiedy autor zaczął coraz częściej poruszać temat pandemii. Na początku w podcastach pojawiały się tylko nieszkodliwe wzmianki, jednak z czasem Rogan coraz śmielej podważał informacje na temat szczepionek i koronawirusa.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Prawdziwą burzę w sieci wywołał jednak odcinek podcastu wyemitowany 31 grudnia, do którego Rogan zaprosił dr. Roberta Malone’a, znanego z krytyki szczepień przeciwko COVID-19, przez wielu określanego jako „guru antyszczepionkowców”. W efekcie 250 naukowców i medyków wystosowało list otwarty do Spotify, protestując przeciwko szerzeniu dezinformacji. Również muzycy publikujący swoje utwory w serwisie nie pozostawili sprawy bez komentarza.

Neil Young postawił ultimatum przedstawicielom Spotify, twierdząc, że w serwisie nie ma miejsca na szerzenie dezinformacji na temat COVID-19. Muzyk domagał się usunięcia z platformy odcinka z udziałem Malone’a. Spotify nie spełniło jednak jego żądań, w wyniku czego Young usunął całą swoją twórczość z serwisu. Kolejną artystką, która dołączyła do protestu, jest Joni Mitchell. Znana piosenkarka poinformowała, że również usuwa wszystkie swoje utwory ze Spotify. Bunt zirytowanych i zaniepokojonych twórców zaczął się szerzyć w mediach społecznościowych, gdzie pojawił się hashtag #SpotifyDeleted.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Spotify wprowadza zmiany

W odpowiedzi na coraz częstsze skargi, Spotify zapowiedziało wprowadzenie zmian w serwisie. Przy podcastach, które poruszają temat pandemii i koronawirusa, pojawi się specjalne oznaczenie. Słuchacze otrzymają również komunikaty, które będą prowadziły do nowej zakładki „Poradnik COVID-19”. Wśród zasobów znajdzie się zbiór informacji popartych badaniami na temat koronawirusa i szczepień, w tym oficjalne komunikaty przekazywane przez naukowców, lekarzy czy pracowników akademickich.

– Ta nowa próba walki z dezinformacją zostanie uruchomiona w krajach na całym świecie w najbliższych dniach. Według naszej wiedzy, takie doradztwo w zakresie treści jest pierwszym tego typu działaniem na dużej platformie podcastowej – informuje Daniel Ek, współzałożyciel i szef Spotify.

Na całą sytuację zareagował wreszcie sam Joe Rogan. W specjalnym odcinku podcastu twórca wyraził ubolewanie i zapowiedział zmianę w publikowanych przez siebie treściach.

– Nie zawsze mam rację. Zrobię co w mojej mocy, aby spróbować zrównoważyć te bardziej kontrowersyjne poglądy z perspektywą innych ludzi, abyśmy mogli znaleźć lepszy punkt widzenia. To dziwna sprawa mieć tak wielu słuchaczy i czuć taką odpowiedzialność za swoje słowa. Bardzo mi przykro, że Neil i Joni tak się poczuli. Z całą pewnością tego nie chciałem. Jestem fanem Neila Younga, zawsze byłem fanem Neila Younga – powiedział Rogan.

PS
Popularność podcastów znacznie wzrosła w ostatnich latach. Jak marki wykorzystują ten trend i jak wygląda obecnie audiomarketing?