Spotify chce przeciwdziałać dezinformacji na temat COVID-19. Serwis interweniuje po buncie muzyków

Spotify chce przeciwdziałać dezinformacji na temat COVID-19. Serwis interweniuje po buncie muzyków

Muzycy zaczęli usuwać swoją twórczość ze Spotify po tym, jak na platformie pojawiły się podcasty szerzące niebezpieczne informacje na temat COVID-19. W odpowiedzi na bunt artystów serwis udostępni użytkownikom specjalną zakładkę ze sprawdzonymi, naukowymi informacjami na temat koronawirusa.

Dezinformacja na Spotify?

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Spotify daje dostęp nie tylko do rozrastających się pokładów muzyki, ale także do podcastów, które w ostatnich latach zyskują coraz większą popularność. W minionym roku jeden z najpopularniejszych twórców audycji – Joe Rogan – dołączył do Spotify. Amerykański prezenter telewizyjny, komentator sportowy i aktor publikował swój podcast „The Joe Rogan Experience” na różnych platformach, jednak na mocy umowy zawartej z serwisem, od września 2020 roku kolejne odcinki audycji emitowało już wyłącznie Spotify.

Joe Rogan to popularny, choć kontrowersyjny twórca. Prowadzony przez niego program „Fear Factor” został zdjęty z anteny po tym, jak zawodnicy byli „zmuszani” do wykonywania coraz bardziej niebezpiecznych i obrzydliwych zadań. Również aktywność Rogana w Spotify przybrała kontrowersyjny kierunek, kiedy autor zaczął coraz częściej poruszać temat pandemii. Na początku w podcastach pojawiały się tylko nieszkodliwe wzmianki, jednak z czasem Rogan coraz śmielej podważał informacje na temat szczepionek i koronawirusa.

Prawdziwą burzę w sieci wywołał jednak odcinek podcastu wyemitowany 31 grudnia, do którego Rogan zaprosił dr. Roberta Malone’a, znanego z krytyki szczepień przeciwko COVID-19, przez wielu określanego jako „guru antyszczepionkowców”. W efekcie 250 naukowców i medyków wystosowało list otwarty do Spotify, protestując przeciwko szerzeniu dezinformacji. Również muzycy publikujący swoje utwory w serwisie nie pozostawili sprawy bez komentarza.

Neil Young postawił ultimatum przedstawicielom Spotify, twierdząc, że w serwisie nie ma miejsca na szerzenie dezinformacji na temat COVID-19. Muzyk domagał się usunięcia z platformy odcinka z udziałem Malone’a. Spotify nie spełniło jednak jego żądań, w wyniku czego Young usunął całą swoją twórczość z serwisu. Kolejną artystką, która dołączyła do protestu, jest Joni Mitchell. Znana piosenkarka poinformowała, że również usuwa wszystkie swoje utwory ze Spotify. Bunt zirytowanych i zaniepokojonych twórców zaczął się szerzyć w mediach społecznościowych, gdzie pojawił się hashtag #SpotifyDeleted.

Spotify wprowadza zmiany

W odpowiedzi na coraz częstsze skargi, Spotify zapowiedziało wprowadzenie zmian w serwisie. Przy podcastach, które poruszają temat pandemii i koronawirusa, pojawi się specjalne oznaczenie. Słuchacze otrzymają również komunikaty, które będą prowadziły do nowej zakładki „Poradnik COVID-19”. Wśród zasobów znajdzie się zbiór informacji popartych badaniami na temat koronawirusa i szczepień, w tym oficjalne komunikaty przekazywane przez naukowców, lekarzy czy pracowników akademickich.

– Ta nowa próba walki z dezinformacją zostanie uruchomiona w krajach na całym świecie w najbliższych dniach. Według naszej wiedzy, takie doradztwo w zakresie treści jest pierwszym tego typu działaniem na dużej platformie podcastowej – informuje Daniel Ek, współzałożyciel i szef Spotify.

Na całą sytuację zareagował wreszcie sam Joe Rogan. W specjalnym odcinku podcastu twórca wyraził ubolewanie i zapowiedział zmianę w publikowanych przez siebie treściach.

– Nie zawsze mam rację. Zrobię co w mojej mocy, aby spróbować zrównoważyć te bardziej kontrowersyjne poglądy z perspektywą innych ludzi, abyśmy mogli znaleźć lepszy punkt widzenia. To dziwna sprawa mieć tak wielu słuchaczy i czuć taką odpowiedzialność za swoje słowa. Bardzo mi przykro, że Neil i Joni tak się poczuli. Z całą pewnością tego nie chciałem. Jestem fanem Neila Younga, zawsze byłem fanem Neila Younga – powiedział Rogan.

PS
Popularność podcastów znacznie wzrosła w ostatnich latach. Jak marki wykorzystują ten trend i jak wygląda obecnie audiomarketing?

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij