#NMInsights: „Słuchacz podcastów w Polsce” [RAPORT]

#NMInsights: „Słuchacz podcastów w Polsce” [RAPORT]
Z badania „Słuchacz podcastów w Polsce” przygotowanego przez Grupę Eurozet we współpracy z Publicis Group wynika, że rynek audio w Polsce ma się świetnie. Już 8,4 miliona Polaków słucha podcastów co tydzień, a miesięczny zasięg sięga niemal 11 milionów. To już szósta edycja publikacji.
O autorze
2 min czytania 2025-06-30

>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.

– Prawie jedna trzecia Polaków słucha podcastów co najmniej raz w tygodniu, a ponad 41% przynajmniej raz w miesiącu. Podcasty i serwisy digital audio stają się pełnoprawnym medium – atrakcyjnym zarówno dla młodych, jak i – przede wszystkim – dojrzałych odbiorców. Widać, że rynek wciąż dynamicznie rośnie, co potwierdzają dane zarówno z rynków zachodnich, jak i z naszego – tłumaczy Maciej Moszczyński, dyrektor biura reklamy Grupy Eurozet.

Rośnie liczba słuchaczy podcastów na świecie

Z raportu „Słuchacz podcastów w Polsce” wynika, że liczba słuchaczy podcastów na całym świecie osiągnęła 547 mln* w 2024 r. To oznacza wzrost o blisko 8% rok do roku, a prognozy wskazują, że do 2027 r. liczba słuchaczy podcastów na całym świecie osiągnie 652 mln. Zaledwie w ciągu 4 lat zasięg tygodniowy w Polsce wzrósł z 4,4 mln w 2020 do 8,4 mln w 2024, czyli niemal dwukrotnie. Co ciekawe, zasięg miesięczny również znacząco się zmienił, z 30,6% w 2020 roku (niecałe 8 milionów osób) do 41,3% w 2024 roku (niemal 11 milionów osób).

Większość słuchaczy podcastów do kobiety 35+

Autorzy badania „Słuchacz podcastów w Polsce” przeanalizowali również profil najpowszechniejszego odbiorcy podcastów w Polsce. Jak się okazuje, wspomnianych treści najchętniej słuchają kobiety (54%) w wieku powyżej 35 lat (60%) i z wyższym wykształceniem (46%).

Wzrosło zainteresowanie podcastami wśród najmłodszej grupy odbiorców. Osób w wieku 15-24 lat przybyło o 2,2 pp. i jest ich już 18%. 

Pod uwagę wzięto też miejsce zamieszkania słuchaczy, i tak:

  • 31% z nich mieszka w mieście powyżej 99 tys. mieszkańców,
  • 21% z nich to mieszkańcy miast od 100 do 500 tys. mieszkańców,
  • a tylko 14% stanowią mieszkańcy miast z ludnością powyżej 500 tys. osób.

Reklama coraz bardziej obecna w podcastach

Wraz ze wzrostem formatu, podcast stał się również atrakcyjną propozycją dla reklamodawców. Treści reklamowe coraz częściej stają się integralną częścią podcastów, a już 72% słuchaczy miało z nią kontakt podczas przesłuchiwania ulubionych tytułów. Te dane pokazują, że wartość ta wzrosła o 3 pp. względem roku 2023. 

34% pytanych chętniej odwiedza strony internetowe wspomniane przez bohaterów podcastu, a dla 26% obecność reklamy w nagraniu zwiększa atrakcyjność marki.

Polacy ufają podcastom

Raport „Słuchacz podcastów w Polsce” pokazuje, że w 2024 roku (podobnie, jak w poprzednich latach) Polacy ufali podcastom. 59% badanych wskazało, że to właśnie temu formatowi ufa najbardziej spośród mediów. Od zajmującego drugie miejsce w zestawieniu radia podcasty dzieli przy tym aż 11%.

Pytani o najważniejsze cechy podcastów, Polacy wskazują przede wszystkim eksperckość, wiarygodność i ciekawość prezentowanych treści. Co ciekawe, najchętniej podcastów słuchamy w domowym zaciszu (84%), w godzinach od 20 do 23. Jednocześnie dla 56% z nas podcast to forma rozrywki, która pomaga zrelaksować się po dniu pełnym obowiązków.

Jak często powinien pojawiać się nowy odcinek podcastu, aby nie zanudzić słuchaczy? Optymalnym rozwiązaniem będzie częstotliwość raz na tydzień. Taką odpowiedź wskazało aż 63% pytanych.

Więcej o raporcie „Słuchacz podcastów w Polsce” przeczytasz >> TUTAJ.

O badaniu:
Badanie przeprowadziła Publicis Groupe w okresie listopad-grudzień 2024 r. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat, N=8364, a zastosowana metoda to CAWI.

PS #NMInsights: Blisko dwie trzecie polskich internautów słucha podcastów [RAPORT]