Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

[Aktualizacja] Facebook zniknie z Europy? Meta ma problem z prywatnością danych w UE

[Aktualizacja] Facebook zniknie z Europy? Meta ma problem z prywatnością danych w UE
Meta informuje o możliwości zamknięcia Facebooka i Instagrama na europejskim rynku z powodu narzuconych przez Unię Europejską zasad dotyczących udostępniania danych.
O autorze
2 min czytania 2022-02-09

Meta przedstawiła roczny raport, według którego dalsza działalność Facebooka i Instagrama w Europie stoi pod znakiem zapytania. Powód? Ograniczenia w przetwarzaniu informacji o użytkownikach. Mark Zuckerberg podkreśla, że europejskie przepisy dotyczące danych osobowych zmniejszają możliwość przesyłania, przechowywania i przetwarzania informacji na temat użytkowników z Europy na serwerach w USA.

Zasady transferu danych z krajów europejskich do USA są regulowane za pomocą tzw. Tarczy Prywatności, będącej pod kontrolą UE. Coraz częściej pojawiają się zaostrzone restrykcje wobec wszelkich przejawów transferu danych o użytkownikach z Europy za ocean.

Właściciel Facebooka i Instagrama zapowiada, że w 2022 roku zamierza zawrzeć nowe umowy, jednak jeżeli nie uda się znaleźć kompromisu, popularne serwisy społecznościowe będą musiały zniknąć z europejskiego rynku.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Jeśli nie jesteśmy w stanie przesyłać danych między krajami i regionami, w których działamy, lub jeśli nie możemy udostępniać danych między naszymi produktami i usługami, ma to wpływ na naszą zdolność do świadczenia naszych usług, sam sposób, w jaki świadczymy nasze usługi lub naszą zdolność do kierowania reklam (…) Prawdopodobnie nie będziemy w stanie zaoferować w Europie szeregu naszych najważniejszych produktów i usług, w tym Facebooka i Instagrama – czytamy w oświadczeniu Mety.

Czy z perspektywy indywidualnych użytkowników zniknięcie Facebooka czy Instagrama byłoby znaczącą stratą? Najpopularniejszy serwis społecznościowy w ostatnich miesiącach odnotował pierwszy spadek dziennej średniej liczby użytkowników, co oznacza, że internauci dobrowolnie rezygnują z obecności w social mediach. Nie bez znaczenia jednak z pozostałoby zniknięcie Facebooka dla wielu europejskich firm, których działalność wspiera  emitowanie reklam w serwisie, aby zwiększać sprzedaż swoich produktów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Wzywamy regulatorów do przyjęcia proporcjonalnego i pragmatycznego podejścia, aby zminimalizować zakłócenia dla wielu tysięcy firm, które, podobnie jak Facebook, polegają na tych mechanizmach w dobrej wierze, aby przesyłać dane w bezpieczny sposób (…) Brak bezpiecznych i legalnych międzynarodowych transferów danych zaszkodzi gospodarce i utrudni rozwój firm opartych na danych w UE – powiedział Nick Clegg, wiceprezes Meta do spraw globalnych w rozmowie z CityAm.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Czy wizja rynku europejskiego bez takich gigantów jak Facebook czy Instagram jest realna? Biorąc pod uwagę ich wpływ na działalność tutejszych firm, pozostaje raczej czekać na kolejne decyzje, kompromisy i umowy zawarte przez UE i firmę Meta.

[Aktualizacja 9.02.2022]

W wielu mediach pojawiła się informacja, że Meta „grozi” opuszczeniem Europy, czemu firma stanowczo zaprzeczyła. W wydanym właśnie oświadczeniu Markus Reinisch, wiceprezes ds. polityki publicznej w Europie, wyjaśnia, że Meta – „podobnie jak wszystkie spółki notowane na giełdzie, jest prawnie zobowiązana do ujawniania inwestorom istotnego ryzyka”.

W zeszłym tygodniu, podobnie jak w poprzednich czterech kwartałach finansowych, ujawniliśmy, że ciągła niepewność co do mechanizmów przekazywania danych między UE a USA stanowi zagrożenie dla naszej zdolności do obsługi europejskich konsumentów i prowadzenia naszej działalności w Europie – czytamy w komunikacie.
Absolutnie nie mamy ochoty wycofać się z Europy; oczywiście, że nie. Jednak prosta rzeczywistość jest taka, że Meta, podobnie jak wiele innych firm, organizacji i usług, polega na transferze danych między UE a USA w celu obsługi naszych globalnych usług. Nie jesteśmy sami. Co najmniej 70 innych firm z różnych branż, w tym dziesięć europejskich, również podniosło ryzyko związane z transferem danych w swoich zeznaniach zarobkowych – dodaje Markus Reinisch.

Meta wyraża nadzieję na dalszy postęp w negocjacjach z Unią Europejską dotyczących zastąpienia Tarczy Prywatności i ustanowienia globalnych zasad ochrony transatlantyckich przepływów danych. Tym samym firma chce „utrzymać łączność globalnych społeczności, gospodarek, firm i rodzin”.

PS
Meta otrzymała zbiorowy pozew za wykorzystywanie swojej dominacji na rynku i narzucanie brytyjskim użytkownikom warunków dostępu do serwisu społecznościowego, gromadząc ich cenne dane, które następnie wykorzystywała do targetowania reklam.