TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Marlena Wieteska (WealthSeed): Technologia jest niezwykle wspierająca, ale wymaga stałego uczenia się

Marlena Wieteska (WealthSeed): Technologia jest niezwykle wspierająca, ale wymaga stałego uczenia się
– Mierzę się z koniecznością ciągłego pogłębiania wiedzy. Konieczne jest jej właściwe selekcjonowanie, a często uczenie się od innych – tym razem na pytania z Marketingowej 11 odpowiada Marlena Wieteska, dyrektor marketingu WealthSeed.
O autorze
4 min czytania 2022-02-18

Pozostałe części cyklu przeczytasz >>> tutaj.

1. W marketingu najważniejsze jest…

Po pierwsze: empatia – myślę i czuję jak mój klient, przewiduję jego potrzeby i zachowania w zapewnianiu mu innowacyjnych rozwiązań.

Po drugie: myślenie procesowe, co nie jest dość powszechne, ale konieczne – pozwala patrzeć szerzej i łączyć ze sobą cały łańcuch działań marketingowych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Po trzecie: ciągły rozwój – zmienia się zarówno technologia, jak i potrzeby oraz percepcja klienta, co z kolei powoduje konieczność bycia elastycznym.

2. Działania, które są przereklamowane w marketingu, to…

Kreatywność. Czasami osiąga taki poziom, że gubi się prostota przekazu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

„Celebryctwo” – czasami dalekie od wartości, a wartości są istotne dla tożsamości marki. Ich brak nie związuje z marką na dłużej.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3. Najbardziej obiecujące nowe trendy w marketingu to…

Z pewnością coś, co nazywam „uważnością”, a w marketingu nazywa się to social listeningiem, czyli bieżące reagowanie na problemy i sugestie klientów. Jest to szczególnie istotne w produktach technologicznych – użytkownicy łatwo rezygnują, napotykając bariery na swojej drodze. Konieczne jest więc szybkie działanie.

W kontekście tworzenia contentu jest to dialog z klientem, czyli tworzenie treści angażujących, prostych w przekazie, dostosowanych do percepcji użytkownika, czyli konwersja na blogach, vlogach i podcastach.

Po trzecie martech i umiejętne wykorzystanie kompetencji z obszaru budowania marki, technologii i zarządzania, co pozwala na przepływ danych, ich umiejętne wykorzystanie i optymalizację.

4. Które kanały komunikacji marketingowej są według Ciebie najefektywniejsze?

Z pewnością zależy to od wielu czynników – branży, produktu, grupy docelowej, etc.

W przypadków fintechów takich jak nasz, gdzie produkt wymaga szeroko rozumianej edukacji, znaczenie mają:

  • kanały własne (np. blog, newslettery),
  • social media, które pozwalają na budowanie społeczności i wymianę doświadczeń,
  • bezpłatne oraz płatne kanały online (oprócz standardowych kampanii znaczenie dla nas mają wszelkie nasze publikacje, ale i treści, których marka nie jest inicjatorem).

5. Czym jest innowacja w marketingu?

Wychodzeniem poza utarte schematy myślowe o produkcie, kliencie czy komunikacji. To jest zauważalne w przypadku np. RTM – reakcja na daną aktualną sytuację wymaga elastyczności, szybkości działania, odpowiedniej dozy kreatywności.

Jednak innowacja to nie tylko nagłe olśnienie, to również ewolucja, np. w kontekście wprowadzania udogodnień dla klientów, udoskonalenia produktów na bazie doświadczeń klienta czy procesów usprawniających komunikację z klientem.

6. Jak oceniasz wpływ technologii na branżę marketingową?

Dla mnie jest to zagadnienie niezwykle ciekawe i wymagające ciągłego rozwoju, ale również istotne w mojej branży – całkowicie opartej na technologii.

Ostatnie dwa lata spędziłam na budowaniu procesów oraz wdrażaniu marketing automation – onboarding, aktywacja, procesy antychurnowe oparte o segmenty i profile wraz z wielokanałową komunikacją pozwalają na właściwe dotarcie do klienta, tym samym na większe zaangażowanie i mniejsze utraty. Jednak to tylko kawałek tej układanki w budowaniu lejka sprzedażowego – równie ciekawe i wpływające na efektywność jest zbudowanie właściwej architektury Martech.

Technologia jest niezwykle wspierająca, ale wymaga stałego uczenia się – przynajmniej na poziomie ogólnym – umiejętności łączenia wielu elementów, wspierania się specjalistami. Osoba odpowiedzialna za marketing nie jest w stanie znać się na wszystkim.

7. Jakie są największe wyzwania, z którymi będzie się musiał zmierzyć marketing w najbliższej przyszłości?

Znów odniosę się do swojej branży – z pewnością to koszt pozyskania klienta, gdzie stawki cały czas rosną w związku z dominującą rolą koncernów.

Ponadto konieczność tworzenia angażujących, ale i prostych treści dostosowanych do mocno targetowanych grup klientów.

Będzie to także właściwe wykorzystanie technologii, czyli takie, które jest opłacalne. Wraz z tym rośnie również zapotrzebowanie na specjalistów – content, performance, marketing automation.

8. Kampania, której twórcom mogłabym zazdrościć, to…

„Zazdrościć” to za dużo powiedziane. Osobiście lubię kampanie, które niosą za sobą przesłanie, przemycają wartości. I tak wyróżniłabym „Bez LGBT nie ma Polski” – prosta w przekazie, ale uwydatniająca problem, włączająca również opiniotwórcze środowiska, które usuwały ze swoich nazwisk L,G,B,T.

W obszarze femvertisingu – reklama Yes, jako pewnego rodzaju manifest feministyczny, bez przelukrowanych, pięknie odzianych kobiet z pakunkami i piękną biżuterią 🙂

9. Co, według Ciebie, jest kluczem do zbudowania silnej i rozpoznawalnej marki?

I znów odniosę się do swojego fintechowego poletka. Przede wszystkim własne przekonanie i wiara w to, co się robi, ale również weryfikacja z rynkiem. Czasami to zetknięcie jest jak kubeł zimnej wody w produktach technologicznych. Może pokutować bowiem przekonanie, że mamy fantastyczny, rozwinięty technologicznie produkt i każdy powinien go chcieć. A tymczasem rządzi prostota, wygoda i być może ta jedna cecha, która powoduje, że „chcę to mieć”.

Wciąż jeszcze małą wagę przykłada się do doświadczenia użytkownika i do jego sprawnego poprowadzenia. Jeśli to nie zostanie dobrze przeprocesowane, to żadna fantastyczna kampania nie jest w stanie pomóc. Tylko zadowoleni klienci chętnie zbudują buzz. Dlatego znów wracam do uważności na klienta i współpracy zespołów, w tym IT – marketing 🙂

10. Najtrudniejsze zawodowe wyzwanie, z którym przyszło mi się zmierzyć…

Praca w startupach jest generalnie wyzwaniem. Liczy się szybkość, elastyczność, umiejętność jednoczesnego spinania wielu elementów – często budowania wszystkich obszarów marketingu z jednoczesnym konstruowaniem zespołu. Dlatego tak ważne jest niepogubienie się poprzez ciągły wgląd i procesowe myślenie. W pewnym momencie nie da się zbyt głęboko wchodzić w każde działania i mieć dobrych, zaufanych współpracowników.

Mierzę się też z koniecznością ciągłego pogłębiania wiedzy – branżowej, produktowej, marketingowej, technologicznej. Konieczne jest jej właściwe selekcjonowanie, często uczenie się od innych, przynajmniej na poziomie ogólnym.

11. Skąd czerpiesz energię do pracy? Co Cię motywuje?

Pasje i ludzie. Ciągle rozwijam się w obszarze psychologii – jestem mentorem i terapeutą. Uwielbiam interdyscyplinarne podejście, czyli przenoszenie zdobytej wiedzy na inne obszary, np. psychologia czy mentoring pozwalają mi być dobrym liderem i efektywnie pracować z ludźmi. Zresztą dobre relacje z innymi, nie dość, że uczą, to są źródłem tej pozytywnej energii.

Istotny jest dla mnie ciągły własny rozwój, a to też empatia. Empatia z kolei to ogromna przewaga w dzisiejszej rzeczywistości, zarówno w zakresie rozumienia klienta, jak i współpracowników.

Ponadto staram się równoważyć energię – kiedyś bardziej działałam na adrenalinie, obecnie szukam balansu – spędzam sporo czasu w lesie, uprawiam jogę, gram na pianinie, uwielbiam koncerty. A przede wszystkim mam fajną rodzinę i wspaniałych przyjaciół.

O rozmówczyni:
Marlena Wieteska – obecnie dyrektor marketingu WealthSeed, aplikacji mobilnej ułatwiającej inwestowanie i prowadzenie finansów, należącej do Fair Place Finance S.A. Na ofertę inwestycyjną WealthSeed składa się możliwość zakupu akcji i ETF oraz market funduszy, umożliwiający zakup najważniejszych funduszy inwestycyjnych.

Marlena Wieteska od kilku lat wspiera fintechy w wejściu na rodzimy rynek oraz ekspansji jako osoba odpowiedzialna za marketing i digital. Wcześniej piastowała stanowiska menadżerskie w bankach oraz agencjach marketingowych. Poza prowadzeniem działań marketingowych jest akredytowaną mentorką (EMCC).