„Nowy marketing” był wynikiem przekonania, że sieć jest jednym z najbardziej rewolucyjnych narzędzi, z jakimi mamy do czynienia – nie tylko w marketingu ale w biznesie w ogóle. Był wynikiem świadomości nieuchronności zmian, jakie nas czekają. Był też ważną cegiełką w przekonywaniu nieprzekonanych, w procesie dostarczania wiedzy rynkowi, w budowaniu pozycji sieci jako medium.
„Nowy marketing” został opublikowany w sieci za darmo, ponieważ głęboko wierzę, że półka w księgarni jest ograniczeniem dystrybucji, a wydawcy mają sprzeczne interesy z autorem. Wydawca chce sprzedać jak najwięcej, a autor chce dotrzeć do jak największej grupy czytelników.
Zobacz również
Sam model dystrybucji tej książki pokazuje, jak bardzo zmienia się marketing. W ciągu tych czterech ostatnich lat branża, narzędzia i cały rynek uległ gruntowej przebudowie. Jednak, co ważniejsze – zmienił się sam konsument. My się zmieniliśmy. Pod wpływem adaptacji nowych technologii zaczynamy myśleć w nowy sposób, tworzymy nowe idee i na koniec zmieniamy swoje zachowania i działania.
Sieć nie jest już „medium reklamowym” ale przestrzenią życia. Nie wykorzystujemy internetu do komunikacji ale do współpracy. Sieć kluczowym składnikiem ekosystemu komunikacyjnego współczesnego człowieka.
W ciągu kilku najbliższych lat czeka nas rewolucja mobilna i zapomnimy powoli o „internecie przeglądarkowym”. Czy zmieni to marketing? Głupie pytanie. Zmieni to całe nasze życie. Zmieni to znane nam dotychczas modele biznesowe, zmieni sposób, w jaki pracujemy, przeora kulturę organizacyjną korporacji, przewartościuje wiele innych obszarów naszej aktywności.
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Staniemy się społeczeństwem cyfrowym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Gdybym dzisiaj miał pisać książkę o nowym marketingu, napisał bym właśnie o zmianach społecznych, jakie zachodzą zarówno w Polsce jak i na całym świecie. Stajemy się powoli społeczeństwem uniwersalnym. Internet znosi pojęcia granicy i przestrzeni. Dzięki sieci ludzie zyskują możliwość realizacji postulatu „kontroli społecznej”. Kontrola ta rozciąga się nie tylko nad rządami ale i firmami. Żyjemy w erze konsumenta i w przyszłości zarówno małe jak i duże firmy będą musimy brać pod uwagę opinie, poglądy i wartości swoich konsumentów.
Nowy marketing to relacje. Wzajemne zrozumienie, szacunek i zaufanie. I choć być może to zbyt utopijna wizja, wierzę, że tak właśnie powinniśmy myśleć o świecie. Dlatego moim zdaniem internet to nie technologia ale raczej psychologia i socjologia.
Nowy marketing to coś więcej niż marketing.