TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Czy w Metaverse poczujemy fizyczny ból? Japoński startup pracuje nad stworzeniem rzeczywistych doświadczeń

Czy w Metaverse poczujemy fizyczny ból? Japoński startup pracuje nad stworzeniem rzeczywistych doświadczeń
Po co wspierany przez Sony japoński startup H2L Technologies pracuje nad przeniesieniem bólu do wirtualnego świata?
O autorze
2 min czytania 2022-03-29

Emocje w internecie były obecne od zawsze – pojawiają się w komentarzach, zapewniają je również kontrowersyjne teksty, mocne zdjęcia i materiały filmowe. W social mediach pojawia się hejt, który wywołuje nierzadko ból psychiczny, ale nigdy do tej pory nie mogliśmy odczuwać w sieci bólu stricte fizycznego.

To się jednak może zmienić, bo jeden z potentatów technologicznych pracuje nad technologią, która pozwoli przezywać rzeczywiste doświadczenia, również te związane z bólem.

Po co wprowadzać do wirtualnego świata ból?

Ból ostry powstaje po podrażnieniu receptorów bodźcem o odpowiednio wysokim natężeniu, który jest przekształcany na impuls elektryczno- chemiczny i przemieszcza się drogą nerwową do rdzenia kręgowego, a stamtąd do mózgu. Taki właśnie rodzaj bólu już niedługo być może będziemy mogli odczuwać w Metaversum. Wspierany przez Sony japoński startup H2L Technologies pracuje nad stworzeniem rzeczywistych doświadczeń związanych z bólem w wirtualnym świecie metawersu. Rozwiązaniem ma być specjalna… opaska.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Idea odtworzenia bólu w świecie wirtualnym – metaverse, rzeczywiście może wywoływać szok. Jednak, gdy przyjrzymy się temu bliżej, to widzimy znacznie więcej plusów. Ból to takie doświadczenie, które najłatwiej stymulować i wywoływać sztucznie. Działa jednak na podobnych zasadach co np. dotyk. Są ludzie i nie jest ich mało, którzy przez swoje problemy zdrowotne nie mogą odczuwać choćby dotyku drugiej osoby, ukochanego zwierzaka, gdyż receptory w ich ciele smartverum.com są zniszczone. Stworzenie rzeczywistych doświadczeń w metaverse może życie takich osób wznieść na wyższy i lepszy poziom – tłumaczy Bartosz Bilicki, ze startupu SmartVerum, który tokenizuje sztukę i tworzy „artystyczny” metaverse. 

Opaska wywołująca ból

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Pomysł na opaskę wywołującą ból pojawił się w głowie Emi Tamaki, dyrektorki generalnej H2L Technologies,  gdy jako nastolatka przeżyła śmierć kliniczną. Dziś cierpi na chorobę serca, która znacznie utrudnia jej codziennie funkcjonowanie – jej ciało ma za mało mięśni i każde wyjście z domu, to jak wyprawa na drugi kraniec świata. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Tamaki wymyśliła, więc koncepcję połączenia swoich fizycznych doświadczeń z komputerami. Opaska ma na celu umożliwienie użytkownikom poruszania się w wirtualnym świecie, ale odczuwania wrażeń takich jak ból i ciężar przedmiotów. Działa poprzez elektryczną stymulację mięśni ramion użytkownika. Twórcy technologii zapewniają, że użytkownik jest w stanie odczuwać wrażenia, takie jak ściskanie skóry lub ciężar w dłoniach.

Tak jak zauważa Bilicki, technologia ma dawać poczucie całkowitego zanurzenia w wirtualnej rzeczywistości. Dzięki opasce, poczujemy np. jak ptak szczypie skórę, czy też odczujemy wysiłek fizyczny (rodzaj bólu) związany z grą w piłkę z ukochaną osobą.

– Widzimy więc, że idea metaverse to nie tylko sposób na to, żeby stworzyć świat, w którym jeszcze lepiej będziemy doświadczać zabawę, gry czy spotkania ze znajomymi. To nie tylko sposób, żeby uczestniczyć w kulturze, będąc cały czas w swoim mieszkaniu. To nie tylko szansa na inwestowanie w NFT i inne wirtualne waluty. To szansa dla tych którzy w realnym świecie nie odczuwają wielu bodźców na to, aby w świecie metaverse zanurzyć się głębiej i odczuwać to co na co dzień nie osiągalne – komentuje Bartosz Bilicki ze SmartVerum. 

Celem startupu jest stworzenie do 2029 roku takiej technologii, która w pełni pozwoli odczuwać nie tylko ból czy dotyk, ale też stymulowała inne receptory. Choćby te, które w pełni odpowiadają za doznawanie szczęścia.