Palau to 250 wysp na Oceanie Spokojnym, które swoim urokiem przyciągają niemałą liczbę turystów. W trosce o przyrodę i kulturę tego malowniczego miejsca, władze Palau postanowiły edukować urlopowiczów na temat ochrony środowiska, jednocześnie nagradzając ich za podejmowanie pozytywnych działań.
Branża turystyczna Palau mocno ucierpiała w wyniku pandemii, a od prawie dwóch lat nie przyjeżdżali tu goście. Sektor turystyczny Palau jest zdeterminowany, aby trzymać się swojej wartościowej strategii ekoturystycznej i znaleźć sposób na zrównoważone odbicie od pandemii – powiedział Alan T. Marbou, członek zarządu Palau Visitors Authority.
The Palau Legacy Project wspólnie z agencją Host/Havas uruchomił kampanię o nazwie „Ol'au Palau”. Przybywający na wyspy mogą gromadzić punkty w specjalnej aplikacji mobilnej za każde działanie, które pozytywnie wpływa na to wyjątkowe miejsce.
W projekcie docenia się przede wszystkim takie działania jak rezygnacja z jednorazowych tworzyw sztucznych, stosowanie kosmetyków w opakowaniach bezpiecznych dla rafy koralowej czy korzystanie z osobistego kalkulatora emisji dwutlenku węgla. Punkty zostają przyznane także turystom, którzy odwiedzają miejsca ważne pod względem kulturowym i wybierają lokalną żywność pochodzącą ze zrównoważonych źródeł.
Po zgromadzeniu punktów, turyści mogą w nagrodę odwiedzić niedostępne dotąd części wyspy. Punkty można wymienić na wycieczki do historycznych miejsc i ukrytych jaskiń, a także na tradycyjne łowienie ryb, zwiedzanie wioski czy wspólny posiłek z lokalną społecznością.
Projekt nagradzający „pozytywnych turystów” powstał w odpowiedzi na badania, które pokazały, że aż 90% podróżnych jest zainteresowanych środowiskiem naturalnym i lokalną kulturą odwiedzanych miejsc. Co więcej, prawie tyle samo badanych entuzjastycznie podeszło do systemu nagród „odblokowującego” dostęp do nieznanych zakątków wyspy.
Uruchamiając „Ol'au Palau”, możemy nagradzać naszych najbardziej sumiennych gości i chronić nasz najcenniejszy atut: nieskazitelne środowisko i wyjątkową kulturę. Pandemia otworzyła nam oczy i pokazała, jakie możliwości pojawiają się, gdy natura ma szansę na odzyskanie równowagi – dodał Alan T. Marbou.
Turyści, którzy wjeżdżają na teren kraju, podpisują zobowiązanie pomocy Palau w ochronie środowiska i kultury. Porozumienie jest opatrzone pieczątką wizową w paszporcie. „Przyjedź jako turysta, wyjedź jako nasz przyjaciel” – zachęcają pomysłodawcy projektu.
PS
Marka piwa Corona zorganizowała loterię, w której turyści mogli wygrać tygodniowy pobyt na karaibskiej wyspie. Wizyta na Coronie to jednak nie typowe wakacje, a połączenie turystyki z edukacją na temat zrównoważonego rozwoju.