Komunikacja SMS z klientami: trendy, zalety i dobre praktyki

Komunikacja SMS z klientami: trendy, zalety i dobre praktyki

Pobierz Trendbook NowegoMarketingu 2022

Aż 77 proc. Polaków deklaruje, że kupuje w internecie, a dla marek jest to taką samą szansą, jak wyzwaniem – niełatwo przyciągnąć i zatrzymać klientów, kiedy dookoła pojawia się coraz większa konkurencja. Kluczem do sukcesu jest skuteczna komunikacja, a jednym z najlepszych sposobów na zaangażowanie klienta i zwiększenie sprzedaży jest SMS marketing. Zobacz, jak pomoże rozwinąć Twój biznes.

 Jak SMS marketing wspiera biznes?

Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej aż 93,1 proc. Polaków korzysta z telefonu komórkowego. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej biznesów rozumie, iż dobrze zaplanowana strategia marketingu SMS jest w stanie mocno wesprzeć sprzedaż.

Branża e-commerce, turystyka, gastronomia, etc., najczęściej korzystają z wiadomości tekstowych, by zakomunikować wyprzedaże, promocje, lub zachęcić klientów do zakupu, wysyłając im spersonalizowany kod rabatowy – zupełnie bez okazji, ale i z okazji: np. urodzin.

Finanse i bankowość z kolei sięgają po SMS-y, by wysyłać na smartfony klientów wiadomości notyfikacyjne, np. potwierdzenia operacji finansowych czy informacje o nowych środkach na koncie.

Tego rodzaju stały i spersonalizowany kontakt z klientem przekłada się na zwiększenie zaufania do marki, a więc i zaangażowanie klientów, którzy, czując się ,,zaopiekowani’’ chętnie wracają, by ponownie skorzystać z oferty. Jak się okazuje, najskuteczniej zachęcają ich do tego właśnie wiadomości tekstowe, które odczytują średnio w ciągu 90 sekund od ich otrzymania. Na czytaniu się jednak nie kończy – klienci traktują je bardzo osobiście. Zgodnie z cytowanym wcześniej raportem „Komunikacja SMS w Polsce”,  84,2 proc. klientów przyznaje, że po otrzymaniu SMS-a z atrakcyjną ofertą chętnie odwiedziłoby stronę sklepu internetowego, a 83,2 proc. deklaruje, że zachęciłoby ich to do wizyty w sklepie stacjonarnym.

Co jednak najważniejsze, aż 82,7 proc. Polaków przyznaje, że nadal chce otrzymywać podobne wiadomości. Jak sprawić, żeby marketing SMS przekonał ich do zaufania właśnie Twojej marce?

Marketing SMS: wyzwania

Marketing SMS spełnia swoją funkcję tylko, jeśli biznesy podchodzą do niego całościowo. Strategia komunikacji SMS jest ważna, ale równie istotnymi aspektami są bezpieczeństwo i skuteczna integracja tego kanału marketingowego z innymi kanałami komunikacji, lub aplikacjami (jak e-mail, web & mobile push, czat, CRM-y, systemy ERP itp.).

Bezpieczeństwo komunikacji SMS z klientami

Nawet najlepsza oferta via SMS nie zatrzyma klienta, jeśli nie będzie pewien, że wiadomość jest bezpieczna i faktycznie podchodzi od danej marki. Maksymalna ochrona tego kanału powinna być więc jednym z największych priorytetów dla biznesów, które komunikują się z klientami w ten sposób.

Gwarancją bezpieczeństwa są dedykowane narzędzia, które dbają o prywatność wrażliwych danych. Przykładem jest Tarcza 360, która – dzięki współpracy marki SerwerSMS z globalnymi firmami telekomunikacyjnymi i największymi technologicznymi gigantami (w tym CERT, Google, NASK, Bitly, PayPal, Operatorami GSM i producentami programów antywirusowych) – wykrywa potencjalnie niebezpieczne aktywności, blokuje je i natychmiast informuje markę o zagrożeniu.

[Zobacz również: Tarcza 360 – sposób na bezpieczną komunikację SMS]

Strategia, która zachęci klientów do zakupu

Jak w przypadku każdego istniejącego kanału komunikacji z klientami, również SMS marketing wymaga odpowiedniego przygotowania. Żeby zachęcić ich do zakupu, najpierw musisz poznać ich potrzeby oraz przyzwyczajenia zakupowe i dostosować do nich treść, formę a także pożądaną częstotliwość wysyłania wiadomości tekstowych – szyjąc takie doświadczenie klienta na miarę, znacznie zwiększysz szansę na wzrost sprzedaży.

Integracje SMS z innymi kanałami komunikacji

W dobie galopującej cyfryzacji i spowodowanej pandemią COVID-19 ,,nowej rzeczywistości’’, coraz więcej konsumentów kupuje online lub robi rozeznanie w internecie przed pójściem do sklepu stacjonarnego. Dla biznesów jest to taka sama szansa, jak i zagrożenie – jeśli nie wyróżnią się wśród stale rosnącej konkurencji, słupki sprzedaży zaczną spadać.

W tym wypadku nie pomogą jednak ani wielomilionowe kampanie wizerunkowe, ani popularna ostatnimi czasy współpraca z influencerami, lecz najwyższy poziom customer experience – wielokanałowe doświadczenia klienta, zwane również podejściem multichannelowym.

Polega ono na spięciu wszystkich najważniejszych kanałów komunikacji (SMS, e-mail, web i mobile push, chat, video chat, etc.) w jednej platformie CPaaS, która pozwala na pełną personalizację wiadomości do klientów.

Warto zintegrować komunikację SMS z innymi systemami, jako że coraz większe znaczenie zyskuje komunikacja transakcyjna, czyli różne powiadomienia przy określonych zdarzeniach, np. w CRM-ach, sklepach online i szybko rozwijających się systemach mar-techowych, które w prosty sposób mogą integrować swoje systemy przez API.

[Zobacz również: Integracje SMS]

Wiele do komunikacji marketingowej może wnieść również rozkwitająca technologia RCS, czyli młodsza siostra tradycyjnych wiadomości tekstowych.

RCS, czyli SMS 2.0

Rich Communication Service (RCS) to stosunkowo nowy kanał komunikacji, który nie jest następcą, lecz naturalnym uzupełnieniem tradycyjnych SMS-ów.

Pojawiwszy się na rynku zaledwie kilka lat temu, RCS ma zrewolucjonizować klasyczne wiadomości tekstowe, rozszerzając ich działanie o funkcje, które wiodą prym w popularnych komunikatorach internetowych: grupowe konwersacje, aktywne w konwersacji przyciski, przesyłanie wysokiej jakości zdjęć, slajdów i plików video, czy śledzenie dostarczalności SMS-ów i ich współczynnika Open Rate, który – swoją drogą – w przypadku dobrze zorganizowanego marketingu SMS sięga nawet 98% (źródło: 6. edycja raportu „Komunikacja SMS w Polsce”).

Mimo że technologia RCS A2P nie jest jeszcze dostępna  na polskim rynku (w przypadku komunikacji P2P RCS jest już dostępny od jakiegoś czasu), kolejne fazy testów, we współpracy z Operatorami GSM, zapowiadają się obiecująco.  Zainteresowanie tym rozwiązaniem wyraża coraz większa grupa firm praktycznie z każdej branży B2C, które już teraz pielęgnują swoją bazę klientów za pomocą wiadomości SMS.

Podsumowując

Zgodnie ze wspomnianym wcześniej raportem ,,Komunikacja SMS w Polsce”, aż 93 proc. przedsiębiorstw wskazało SMS marketing jako skuteczne wsparcie sprzedaży, a 91 proc. ocenia konwersję sprzedażową tego kanału jako bardzo dobrą, dobrą lub satysfakcjonującą – to powinno wystarczyć jako argument za zaszczepieniem wiadomości tekstowych w Twoim biznesie.

Zważając na to, jak wyglądają statystyki marketingu SMS – zarówno te dotyczące wpływu na biznes, jak i opinii klientów – nie ma wątpliwości, że kolejne lata przyniosą dalszy rozwój i jeszcze większą popularność tego kanału komunikacji z klientami.

 

Autor:

Błażej Pawlar

Partnership & marketing manager SerwerSMS.pl. Od lat zajmuje się sprzedażą, marketingiem i obsługą klienta w aplikacjach SaaS i CPaaS. Od 2018 roku w SerwerSMS.pl zaangażowany w takie działania, jak: współpraca z partnerami biznesowymi, agencją SEO, a także odpowiedzialny za sprzedaż produktów oraz prowadzenie mediów społecznościowych. Prywatnie miłośnik czytania książek oraz słuchania podcastów podczas długich spacerów.

 

Pobierz Trendbook NowegoMarketingu 2022

 

Artykuł powstał we współpracy z SerwerSMS.pl.

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij