Możliwość dokonywania zwrotów przesyłek zupełnie za darmo była do tej pory jednym głównych atutów marki Zara, jak i wielu znanych sieci odzieżowych. W ten sposób klienci „przenosili” przymierzalnię do domu, a po podjęciu decyzji o rezygnacji z zakupów, mogli oddać rzeczy bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Sieć należąca do hiszpańskiego holdingu odzieżowego Inditex postanowiła jednak zmienić dotychczasową politykę zwrotów, zachęcając konsumentów do bardziej przemyślanych zakupów.
Zobacz również
-
Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]
-
#PrzeglądTygodnia [13-19.04]: polski sklep walczy z podróbkami, The Boring Phone, sztuka kamuflażu w kampanii PUMA, odświeżony design marki LEGO
-
#PolecajkiNM cz. 4: narzędzia pracy jutra, człowiek vs. AI, Mapa Trendów 2024, ranking blogów e-commerce 2024
Odtąd klienci Zary będą obciążeni kosztami za oddawanie produktów zakupionych online. Na początek wprowadzono opłatę w wysokości 1,95 funta w Wielkiej Brytanii oraz 1,93 dolara w Irlandii. Podobne kwoty obowiązują także w Holandii i Belgii.
Decyzja wynika z analizy aktualnej sytuacji na rynku i rosnącej liczby zwrotów dokonywanych przez kupujących. Zjawisko to jest szczególnie popularne wśród marek z branży fast fashion. Konsumenci kupują wiele sztuk ubrań w stosunkowo niskich cenach, po czym decydują się na oddanie towaru. Problem w tym, że zwroty dotyczą nieraz większości zamówienia, co wpływa na zmniejszenie zysków firmy.
Ta sytuacja nie pozostaje bez wpływu także na środowisko. Częste zwroty generują dodatkowy ślad węglowy w związku z koniecznością transportu paczek z powrotem do magazynów.
#PolecajkiNM cz. 4: narzędzia pracy jutra, człowiek vs. AI, Mapa Trendów 2024, ranking blogów e-commerce 2024
Zwrotu produktów można dokonać bezpłatnie jedynie w sklepie stacjonarnym Zary, o ile znajduje się on w tym samym regionie, w którym pierwotnie dokonano zakupu. Klienci mogą przynieść niechciane zakupy na przykład przy okazji wizyty w pobliskiej galerii handlowej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ta polityka zwrotów online jest już wdrożona na wielu głównych rynkach Zara. W związku z tym firma podkreśla, że większość klientów już dziś zwraca zamówienia w fizycznych sklepach – mówi rzecznik Grupy Inditex.
Na razie nie wiadomo jednak, kiedy darmowe zwroty zostaną wycofane na polskim rynku.
PS
Zwroty są naturalnym zjawiskiem w e-commerce, jednak co jest ich przyczyną i jak marki mogą ograniczyć częstotliwość zwrotów dokonywanych przez konsumentów?