Posiadacze smartfonów mało lojalni wobec marek. Najnowsze badanie Teads

Posiadacze smartfonów mało lojalni wobec marek. Najnowsze badanie Teads
O autorze
4 min czytania 2022-05-23
  • Lojalność wobec marek wśród osób planujących zakup smartfona jest niska – aż 78% osób zamierzających kupić telefon (w Polsce – 81%) twierdzi, że rozważyłoby wybór innej marki niż obecnie posiadana.
  • Reputacja marek w zakresie serwisu gwarancyjnego jest dla konsumentów globalnych ważniejsza niż jakikolwiek inny czynnik przy zakupie nowego smartfona; innowacyjność sprzętu zajmuje dopiero drugie miejsce pod względem ważności przy zakupie.
  • W Polsce najważniejszymi czynnikami wpływającymi na decyzję o zakupie nowego smartfona są pakiety promocyjne oferowane przez operatorów, niższy koszt telefonu oraz możliwość odsprzedania urządzenia.
  • Wpływ na środowisko naturalne jest coraz ważniejszy dla potencjalnych klientów – 68% globalnych respondentów deklaruje, że zapłaciłoby więcej za smartfony przyjazne środowisku. W Polsce jest to 54% badanych.

Teads, globalna platforma mediowa, przeprowadziła badanie konsumenckie we współpracy z GWI (Global Web Index). Globalne badanie – największe z dotychczas przeprowadzonych przez Teads na 17 rynkach (w tym w Polsce) – wykazało, że producenci smartfonów będą musieli dostosować się do nowych czynników wpływających na decyzje zakupowe konsumentów. W związku z tym, że rynek smartfonów stał się mniej podzielony, konsumenci przy podejmowaniu decyzji kierują się w większym stopniu funkcjami i innowacyjnością danego modelu telefonu, a nie wyłącznie lojalnością wobec marki.

Na pytanie o czynniki, które zwiększyłyby prawdopodobieństwo zakupu nowego smartfona, 51% wszystkich badanych wskazało serwis gwarancyjny, a 15% stwierdziło, że jest to czynnik najważniejszy. Była to również kluczowa kwestia, w przypadku której różnica między wszystkimi grupami wiekowymi była najmniejsza – zaledwie 1% dzielił pokolenie X (16%) od pokolenia Z i milenialsów (oba po 15%). Świadczy to o tym, że globalni konsumenci z różnych pokoleń myślą o zakupie smartfonów w perspektywie długoterminowej, a polityka gwarancyjna (zarówno producentów, jak i operatorów sieci) jest dla nich najważniejsza.

Drugim najważniejszym czynnikiem wpływającym na zakup smartfona była innowacyjność sprzętu (13%), następnie cashback (12%), koszt urządzenia i plan taryfowy (10%) oraz nowe modele urządzeń (10%). Co ciekawe, w przypadku „nowych modeli urządzeń” wystąpiła największa rozbieżność między pokoleniami – 13% przedstawicieli generacji Z uznało to za najważniejszy czynnik, w porównaniu z 9% milenialsów i zaledwie 7% przedstawicieli pokolenia X.

W Polsce zaś najważniejszym czynnikiem wpływającymi na zakup nowego smartfona okazały się być pakiety promocyjne oferowane przez operatorów (52%), następnie koszt telefonu i plan taryfowy (43%), możliwość odsprzedania urządzenia (41%) oraz innowacyjność sprzętu (41%). Gwarancja i serwis posprzedażowy – najważniejszy czynnik dla globalnych użytkowników – znalazły się na piątym miejscu – wskazało ją 40% badanych z Polski, a 12% stwierdziło, że jest to czynnik najważniejszy.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na pytanie dotyczące zrównoważonego rozwoju zaledwie 24% globalnych respondentów odpowiedziało, że rozwiązania w zakresie recyklingu są ważnym czynnikiem wpływającym na ich decyzje. Jednakże aż 68% użytkowników stwierdziło, że zapłaciłoby więcej za produkty przyjazne środowisku, 71% uznało, że chce, aby marki były społecznie odpowiedzialne/ekologiczne, a 66% stwierdziło, że trwałość urządzeń również jest ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Wśród polskich użytkowników wprawdzie opinie dotyczące ważności recyklingu (22%), społecznej odpowiedzialności (71%) i trwałości urządzeń (64%) kształtują się na podobnym poziomie, to tylko 54% byłoby skłonnych wydać więcej pieniędzy na bardziej ekologiczne urządzenie.

Wszystko to składa się na niezwykle interesujący obraz rynku smartfonów, który pokazuje, że nadal kwestie sprzętowe są kluczowe dla użytkowników, ale czynniki finansowe i środowiskowe odgrywają coraz większą rolę w cyklu zakupowym, ponieważ konsumenci chcą, aby ich produkty miały mniejszy wpływ na naszą planetę i dłużej służyły po wyprodukowaniu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Badanie jednoznacznie wykazało, że chęć posiadania najnowszego modelu smartfona nie uległa zmianie – 15% osób zainteresowanych telefonami komórkowymi posiada swój telefon krócej niż 6 miesięcy (w Polsce 10%), a prawie połowa (globalni respondenci – 49%, Polska – 43%) posiada go krócej niż rok. Dzieje się tak pomimo faktu, że 77% globalnych użytkowników jest „bardzo zadowolonych” ze swoich telefonów. Dla porównania w Polsce jest to tylko 53% posiadaczy smartfonów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Co więcej, 68% globalnych respondentów (w Polsce – 66%) zgodziło się, że telefon nie jest tylko produktem technologicznym, ale także częścią ich tożsamości/mody. Co ciekawe, konsumenci nie szukają tylko najnowszego modelu swojej obecnej marki. 78% wszystkich respondentów (w Polsce aż 81%), rozważa zmianę marki, przy czym najbardziej skłonni do tego są przedstawiciele pokolenia Z (globalnie – 80%, Polska – 81%) i milenialsów (globalnie – 79%, Polska – 82%), natomiast przedstawiciele pokolenia X globalnie w 74%, a w Polsce w 79%. Aż 78% Polaków stwierdziło, że funkcje danego urządzenia są ważniejsze niż jego marka. Ponadto w ujęciu globalnym mężczyźni wykazują większą skłonność do zmiany marki (81%) niż kobiety (74%). W Polsce z niewielką procentową różnicą mamy odwrotną sytuację: kobiety – 83%, mężczyźni – 79%.

– Porównywanie smartfonów na podstawie ich wydajności i funkcji stało się trudniejsze na przestrzeni lat, zatem decyzje konsumentów przenoszą się na obszary, w których marki mogą się bardziej wyróżniać. W związku z tym, że konsumenci przywiązują coraz większą wagę do ochrony środowiska, coraz ważniejsza będzie możliwość łatwej naprawy smartfonów przez producentów, tak by wydłużyć cykl życia urządzeń i zmniejszyć negatywny wpływ na planetę. Wiele zatem zależy od tego, jak operatorzy i producenci telefonów komórkowych odpowiedzą na te potrzeby i zakomunikują to swoim klientom – mówi Ioanna Stagia, VP global client partner insights & measurement w Teads.

– Styczeń 2022 roku był przełomowym momentem dla globalnego rynku smartfonów, ponieważ penetracja sprzedaży smartfonów obsługujących 5G osiągnęła 51%, tym samym po raz pierwszy przekraczając poziom sprzedaży smartfonów 4G. Nasze badania pokazują, że odbiorcy mają wyraźną chęć na unowocześnianie swoich urządzeń, a najnowsze modele smartfonów z pewnością odegrają znaczącą rolę w procesie decyzyjnym konsumentów. Co ciekawe jednak, konsumenci są obecnie bardziej niż kiedykolwiek skłonni rozważyć zmianę marki telefonu komórkowego. Według naszych badań, przy tak różnorodnych czynnikach decydujących o wyborze kolejnego smartfona, reklama może odegrać istotną rolę w informowaniu konsumentów o kluczowych funkcjach i korzyściach – dodaje James Aylott, SVP strategic accounts.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, całe badanie dostępne jest po wypełnieniu formularza na stronie info.teads.com/pl-pl/smartphones-purchase-intender-study-pl.

 

Metodologia badania: Teads zlecił GWI przeprowadzenie badania wśród osób zainteresowanych zakupem urządzeń mobilnych z 17 rynków. W badaniu wzięło udział 7 785 osób w wieku 18-54 lat, które zamierzają kupić lub zaktualizować smartfon (zakup lub modernizacja w ciągu najbliższych 12 miesięcy). Wyniki zostały zsynchronizowane z GWI Core, aby dostarczyć dane użytkowników smartfonów z ponad 40 000 źródeł. Badane rynki to:

Australia 501 | Holandia 501 | Brazylia 503 | Polska 502 | Francja 504 | Rumunia 501 | Niemcy 500
Szwajcaria 501 | Indie 501 | Hiszpania 501 | Włochy 501 | Wielka Brytania 502 | Meksyk 503 | USA 1 002
Kraje Bliskiego Wschodu: Egipt, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabia Saudyjska 262

 

O Teads

Teads to globalna platforma medialna, która umożliwia reklamodawcom dostęp do wydawców premium na całym świecie, docierając miesięcznie do ponad 1,9 miliarda użytkowników internetu, gwarantując połączenie szerokiego zasięgu z bezpieczeństwem marki. Teads dostarcza konsumentom nieintruzywne i angażujące treści reklamowe, markom osiąganie zamierzonych celów, a wydawcom efektywne rozwiązania w zakresie monetyzacji contentu, aby dostarczać wysokiej jakości treści. Teads współpracuje z wiodącymi markami, agencjami i wydawcami w 30 krajach na świecie, z zespołem liczącym ponad 1000 osób. W Polsce dociera miesięcznie do 87,3% użytkowników internetu.

 

Artykuł powstał we współpracy z Teads.