SXO, czyli jak zmienić odwiedzających w realnych klientów

SXO, czyli jak zmienić odwiedzających w realnych klientów
Masz zaledwie 10 sekund, by przekonać odwiedzających, że to właśnie na Twojej stronie znajdą to, czego poszukują. Na nic więc zda się Twoja obecność w TOP 10 Google, jeśli witryna nie będzie dostosowana do ich potrzeb. Sprawdź, jak zmienić użytkowników w kupujących, wykorzystując strategię SXO.
O autorze
6 min czytania 2022-06-09

Na czym polega koncepcja SXO?

SXO (search experience optimization) to strategia dążąca do optymalizacji doświadczeń użytkownika. Łączy w sobie działania:

  • SEO (search engine optimization), odpowiedzialne za pozycjonowanie strony internetowej,
  • UX (user experience), wpływające na użyteczność witryny,
  • CRO (conversion rate optimization), zmierzające do optymalizacji współczynnika konwersji. 

Koncepcja SXO zakłada, że:

  • dzięki działaniom SEO użytkownik trafi na Twoją stronę z organicznych wyników wyszukiwania,
  • dzięki działaniom UX doświadczy na niej wyłącznie pozytywnych wrażeń,
  • dzięki działaniom CRO zrealizuje swój cel, a co za tym idzie wygeneruje konwersję.

Jak SXO zmieniło podejście do pozycjonowania stron internetowych?

Stale ewoluujące algorytmy Google od lat wymuszają zmianę podejścia do pozycjonowania stron internetowych. Przemawiają za tym konkretne argumenty: coraz bardziej wymagający użytkownicy internetu i nieustanne dążenie wyszukiwarki do tego, aby sprostać ich oczekiwaniom.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Mimo diametralnych zmian zachodzących od dawna w świecie SEO, kluczowym wskaźnikiem efektywności przez długi czas był (a dla niektórych nadal jest) wzrost widoczności w Google, a co za tym idzie wzrost ruchu organicznego. Do czasu, aż pojawiło się SXO, które w dużej mierze zmieniło to podejście. Wszystko za sprawą funkcjonującego od lat w świecie marketingu pojęcia user experience, tak bardzo skupiającego się na użytkowniku i jego potrzebach.

W strategii SXO nie wystarczy więc samo wygenerowanie ruchu organicznego, ponieważ wcale nie musi on przynosić realnych korzyści. Chodzi tu przede wszystkim o to, aby był to ruch konwertujący. SXO zakłada zatem przekształcanie odwiedzających w realnych klientów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Czy to oznacza, że na tradycyjne działania SEO nie ma już miejsca? Wręcz przeciwnie. Optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych odgrywa olbrzymią rolę w SXO. Tym bardziej, że zadaniem Googlebotów jest właśnie symulowanie użytkowników, a co za tym idzie nagradzanie tych witryn, które spełniają ich oczekiwania. To idealny dowód na to, że UX wiąże się nierozerwalnie z SEO, a strategia SXO po prostu ma sens. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Warto też podkreślić, że koncepcja SXO nie jest niczym nowym. Mimo iż termin ten pojawił się w branży całkiem niedawno, jego główne założenia przewijają się w świecie e-marketingu od dawna. Dla doświadczonych specjalistów SEO pozycjonowanie stron internetowych od lat idzie w parze z optymalizacją doświadczeń użytkowników i optymalizacją konwersji.

Zapamiętaj!

W koncepcji SXO SEO ma za zadanie przyciągnąć użytkownika, a UX zatrzymać go na dłużej i zachęcić do interakcji. 

Jak zmienić odwiedzających w kupujących, wykorzystując strategię SXO?

Główne założenia koncepcji SXO sprowadzają się do tego, aby:

  • zapewnić użytkownikowi trafne wyniki wyszukiwania dla wprowadzanego przez niego zapytania w okno wyszukiwarki,
  • umożliwić mu łatwe, szybkie i bezproblemowe dotarcie do poszukiwanego produktu, usługi czy informacji na stronie,
  • ułatwić realizację celu, który był intencją wyszukiwania.

Sprawdź, jakie działania należy wykonać, aby pozyskany z wyszukiwarki ruch nie sprowadzał się wyłącznie do bezowocnych odwiedzin Twojej witryny, ale zaczął przynosić realne korzyści w postaci rosnącej konwersji.

  • Zainwestuj w skuteczne pozycjonowanie swojej strony, dzięki któremu będziesz wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe powiązane z Twoim biznesem i wpisywane w wyszukiwarkę przez Twoich potencjalnych klientów.
  • Zwróć uwagę użytkowników już na poziomie wyników wyszukiwania i zachęć ich do przejścia na Twoją witrynę – postaw na chwytliwy tytuł (title) i perswazyjny opis strony (meta description).
  • Kieruj użytkowników do odpowiednich podstron w swoim serwisie – tych, które odpowiadają ich intencjom i zaspokajają ich potrzeby.
  • Udowodnij użytkownikom, że trafili we właściwe miejsce – daj im szybki i łatwy dostęp do kluczowych informacji, pozwól możliwie szybko zrealizować cele.
  • Zrealizuj obietnicę daną w wynikach wyszukiwania – jeśli użytkownik po wpisaniu zapytania zdecydował się przejść na Twoją stronę, to znaczy, że ma wobec Ciebie konkretne oczekiwania i liczy na to, że rozwiążesz jego problem. Pamiętaj, że masz tylko kilka sekund, żeby zaspokoić jego ciekawość.
  • Zaprojektuj stronę w taki sposób, aby maksymalnie ułatwić użytkownikowi wykonanie określonego działania, np. dokonanie zakupu, wypełnienie formularza czy nawiązanie kontaktu.
  • Postaw na wartościowy i użyteczny content, który przyciągnie uwagę odbiorców i pozwoli efektywnie wykorzystać ich sesję, odpowiadając na potrzeby i rozwiązując problemy. Zaprezentuj treść w przystępnej formie – zadbaj o odpowiednią strukturę i formatowanie tekstu, wyróżnij na stronie kluczowe informacje, wzbogać wizualnie treść, umieszczając w niej grafiki, zdjęcia czy materiały wideo.
  • Zadbaj o prędkość strony – im dłuższy czas wczytywania witryny, tym wyższy wskaźnik odrzuceń. Zmierz czas ładowania swojej strony za pomocą darmowego narzędzia Google PageSpeed Insights.
  • Zadbaj o responsywność strony, umożliwiając wygodne jej przeglądanie zarówno na smartfonie, jak i na komputerze stacjonarnym. Sprawdź, czy Twoja witryna jest dostosowana do urządzeń mobilnych, wykorzystując narzędzie Google: Test optymalizacji mobilnej.
  • Postaw na intuicyjną nawigację – pamiętaj, że użytkownik porusza się po witrynie na podstawie dotychczasowych doświadczeń. Trzymaj się obowiązujących standardów. Jeśli powszechnie przyjęło się, że dane kontaktowe firmy umieszczane są w stopce, zastosuj tę zasadę.
  • Zadbaj o łatwą i intuicyjną ścieżkę zakupu – wskaż użytkownikowi drogę prosto do finalizacji transakcji.
  • Na bieżąco analizuj zachowania użytkowników, optymalizując ścieżkę zakupową i architekturę strony – tak, aby doprowadzić do jeszcze większej liczby konwersji.
  • Postaw na dobre CTA (call to action), wzywając użytkowników do działania.
  • Informuj użytkowników o wszelkich błędach i niepowodzeniach w trakcie korzystania z Twojej strony, wskazując jednocześnie sposoby rozwiązania problemów.
  • Za każdym razem pokazuj użytkownikowi, w którym miejscu na Twojej stronie aktualnie się znajduje. Daj mu możliwość szybkiego powrotu do wyższej struktury witryny lub poprzednio przeglądanych podstron. Wykorzystaj w tym celu nawigację okruszkową (breadcrumbs).
  • Zadbaj o bezpieczeństwo strony – zastosuj certyfikat SSL szyfrujący dane przesyłane na serwer.
  • Bądź wiarygodny – udostępniaj na stronie referencje, opinie klientów, certyfikaty, największe sukcesy i wszelkie inne informacje potwierdzające to, że można Ci zaufać.  

Zapamiętaj!

Dzięki strategii SXO użytkownik nie tylko szybko znajdzie Twoją witrynę w wynikach organicznych Google, ale również ją odwiedzi i, co najważniejsze, wykona na niej określone działanie, np. kupując produkt lub kontaktując się z Twoją firmą. 

Co zyskasz dzięki SXO?

Na działania promocyjne w internecie należy spojrzeć z 3 perspektyw:

  • użytkownika, który oczekuje szybkiej, prostej i bezproblemowej ścieżki do zrealizowania swoich celów,
  • robotów Google, które promują witryny maksymalnie przyjazne użytkownikom,
  • właściciela strony, któremu zależy przede wszystkim na pozyskiwaniu użytkowników i generowaniu zysków.

Strategia SXO spełnia wszystkie te założenia, a więc działa na korzyść użytkowników, wyszukiwarek i właścicieli stron internetowych.

Najważniejsze korzyści z wdrożenia koncepcji SXO:

  • wyższe pozycje w Google i wzrost wartościowego ruchu organicznego,
  • wyższy wskaźnik konwersji,
  • dłuższe sesje,
  • więcej powracających klientów,
  • większe zaufanie użytkowników,
  • wzrost zadowolenia klientów. 

Jak mierzyć SXO?

Mimo że w SXO na pierwszym planie znajduje się użytkownik, podstawę działań wciąż stanowią prace pozycjonerskie: optymalizacja techniczna, link building i content marketing. Obszarem, który wykracza poza standardowe działania SEO, jest systematyczna analiza zachowań użytkowników, w tym przede wszystkim tego, jaką drogę muszą przebyć, by dotrzeć na stronę z wyników wyszukiwania, a następnie zrealizować swój cel.

W ocenie SXO kluczowe jest zmierzenie kilku następujących czynników:

  • współczynnik odrzuceń (bounce rate) – sprawdź, ilu odwiedzających Twoją witrynę użytkowników opuściło ją bez wykonywania jakichkolwiek działań. Zastanów się, co mogło mieć na to wpływ – informacja o dodatkowych kosztach na ostatnim etapie ścieżki zakupowej? Brak wygodnych opcji dostawy? A może zbyt długi czas ładowania strony? Przeanalizuj witrynę pod kątem potencjalnych problemów i wyeliminuj je;
  • współczynnik klikalności (click through rate) – sprawdź, ile osób klika w odnośnik do Twojej witryny na stronie wyników wyszukiwania. Być może okaże się, że możesz zwiększyć skuteczność przekazu, zmieniając np. meta tagi;
  • współczynnik konwersji – sprawdź, w jakim stopniu udaje Ci się realizować założone cele. Jeżeli systematycznie pozyskujesz nowych klientów i zwiększasz sprzedaż, możesz być pewien, że Twoja strategia SXO działa;
  • średni czas spędzony przez użytkowników na stronie – ten parametr pozwoli Ci ocenić, czy dostarczasz użytkownikom wartościowy i angażujący content, który spełnia ich potrzeby;
  • ruch organiczny – sprawdź, czy Twoje treści docierają do grup docelowych i są zgodne z ich oczekiwaniami. Przeanalizuj zmiany w ruchu organicznym od momentu, w którym postanowiłeś wdrożyć strategię SXO. 

Dokładną analizę witryny pod kątem wspomnianych parametrów wykonasz za pomocą następujących narzędzi:

  • Google Analytics,
  • Google Search Console,
  • HotJar,
  • CUX,
  • Axure,
  • Sketch,
  • Google Optimize,
  • Optimizely,
  • VWO. 

Jak wdrożyć strategię SXO? Zacznij od audytu!

Każdą realizację działań w ramach strategii SXO poprzedza audyt SEO, oceniający aktualną kondycję witryny pod kątem wyszukiwarki Google i będący punktem wyjścia do przygotowania skutecznej strategii pozycjonowania, realizowanej przez doświadczonych specjalistów SEO.

Eliminacja błędów i implementacja ulepszeń zgodnych z oficjalnymi wskazówkami Google idzie w parze z wdrażaniem elementów wyłonionych na podstawie audytu UX, badań i nagrań sesji użytkowników. Ważną rolę w całym tym procesie odgrywają również analitycy mierzący współczynnik klikalności, średni czas przebywania na stronie czy odsetek użytkowników powracających do wyników wyszukiwania.

Komentarz ekspercki

W strategii SXO kluczowe jest to, aby spojrzeć na witrynę całościowo, dlatego w jej realizacji nie może zabraknąć nie tylko doświadczonych specjalistów SEO i UX, ale też webmasterów, analityków i copywriterów. W SEMPIRE podchodzimy kompleksowo do e-marketingu, angażując specjalistów z wielu dziedzin i o różnych kompetencjach. Oferujemy bezpłatną konsultację, dzięki której dowiesz się, co powinieneś poprawić, aby zacząć pozyskiwać konwertujących klientów. 

SXO – dlaczego warto?

SXO łączy zalety pozycjonowania i projektowania UX, dając Ci to, co najważniejsze w rozwoju Twojego biznesu: maksymalizację konwersji. Umiejętne podejście do optymalizacji doświadczeń użytkownika pozwoli Ci osiągać satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe. SXO jest skuteczne, ponieważ koncentruje się na zaspokajaniu potrzeb użytkowników. Dzięki temu możesz zupełnie naturalnie przekształcać ich w swoich klientów.

 

Artykuł powstał we współpracy z SEMPIRE.