Jakub Sztyler (SneakerStudio): Jako marka w komunikacji idziemy pod prąd

Jakub Sztyler (SneakerStudio): Jako marka w komunikacji idziemy pod prąd
Jak wygląda realizacja inkluzywnej kampanii od środka? Na nasze pytania odpowiada Jakub Sztyler, dyrektor marketingu i e-commerce w SneakerStudio i SneakerStudio PRM.
O autorze
4 min czytania 2022-06-22

SneakerStudio jest po premierze spotu Embrace Yourself – spotu, którego scenariusz napisały historie Nany, Gadutry, Nadii, Klaudii i Radka. Mamy pride month, jesteście jedną z niewielu marek na polskim rynku, która w tym czasie porusza temat równość i solidarności z osobami LGBTQIA+. Kilka dni temu miała miejsce premiera waszego spotu Embrace yourself – co jest w nim tak wyjątkowego?

Na początku konceptu „Embrace Yourself” stoi potrzeba otwartości i tolerancji oraz przekonanie, że odmienność jest wartością. I żeby tworzyć siebie, trzeba czasem uwolnić się od okoliczności, ludzi, przekonań i miejsc. Wyjść poza ramy tradycji, przyzwyczajeń i słowników. Posłuchać siebie i podążać za swoim wewnętrznym głosem. Jako zespół tak zrobiliśmy!

W kampanii „Embrace Yourself S22” wsłuchaliśmy się w słowa, emocje i historie Nany, Gadutry, Nadii, Klaudii i Radka, których poznaliśmy i z którymi spotkaliśmy się w ich światach. Właśnie to jest mocą tego spotu – historie naszych bohaterów! Oddaliśmy im głos – bez scenariuszowych ram, cięć, redakcji i zbędnych dubli. Zrezygnowaliśmy z dążenia do perfekcji, stawiając na prawdę i autentyczność – i treści, i formy.

Podjęliście się dużego wyzwania. Praca na planie z emocjami, lękiem Nany, Gadutry, Nadii, Klaudii i Radka. Czy możesz opowiedzieć jak to wyglądało?

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jako zespół spędziliśmy 9 dni w Lizbonie. Przygotowania do realizacji spotu odbywały się dużo wcześniej. Kluczowy dla nas był casting, dobór osób. Usłyszeliśmy kilkanaście bardzo trudnych historii. Wtedy pierwszy raz zdaliśmy sobie sprawę jak ten wyjazd może być obciążający dla obu stron. Ważne było dla nas, by wybrane postacie oprowadziły nas po swoim świecie: ulubionych miejscach w Lizbonie, wpuściły nas do swojego mieszkania czy pozwoliły podglądnąć podczas realizacji hobby. Wiedzieliśmy, że na ten projekt będziemy potrzebować dużo więcej czasu niż zwykle. Największym wyzwaniem dla nas było stworzenie odpowiedniej atmosfery na planie. Dającej dużo swobody i miejsca na improwizację, ale też bezpiecznej dla naszych bohaterów. Nikt z nas nie chciał nikogo urazić. Stąd pomysł o wprowadzeniu inkluzywnego języka w komunikacji na planie. Chociaż oczywiście nie obyło się bez wpadek!

Oprócz osób z społeczności LGBTQIA+ pojawiają się także historie Klaudi, Nadii i Radka.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jak daleko jest od „ja” do akceptac-JA? Kiedy wpisujesz się w ogólnie przyjęte ramy, to zupełnie blisko. Ale gdy jesteś osobą inną niż inni – niebinarną, nieheteronormatywną, queerową albo po prostu na swój sposób odmienną, wówczas czujesz, że akceptacja to słowo nie z Twojego świata.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Klaudia, Radek i Nadia to osoby bardzo wrażliwe o niesamowicie twardych charakterach. Codziennie swoją postawą przełamują wszystkie krzywdzące schematy, jakimi większość z nas kieruje się, oceniając cudzy wygląd. W końcu kto ustalił, że piękne ciało nie może mieć żadnych znamion i defektów? W spocie chcieliśmy uchwycić ich chwilę satysfakcji z przebytej drogi – procesu dojścia do samoakceptacji bez oglądania się wstecz.

Więcej o bohaterach kampanii możecie poczytać na naszej stronie sneakerstudio.pl/EMBRACEYOURSELF.

Obserwując waszą markę od dłuższego czasu mamy wrażenie, że przekaz ze spotu „bądź sobą na swoich zasadach” jest Wam wyjątkowo bliski?

Tak, jako marka w komunikacji idziemy pod prąd. Wyróżniamy się mocnym, bezkompromisowym przekazem. Udowadniamy to, wypuszczając każdą kolejną autorską kampanię. Jesteśmy za to doceniani i dzięki budowanej w ten sposób pewności siebie możemy bez wahania realizować takie materiały jak Embrace Yourself. Nasi partnerzy podchodzą z zaufaniem do pomysłów SneakerStudio i myślę, że to jest nasz ogromny sukces. Realizacja spotu przy wsparciu takich marek jak adidas, New Balance, Puma i Reebok to tylko potwierdzenie jak ważny temat podjęliśmy. A to tylko początek naszych działań podczas #pridemonth.

Wraz z adidas i New Balance przygotowaliśmy darmowe konsultacje dostępne online z Dominik Haak, psychologiem z Centrum Terapii Haak. Zapisy na rozmowę z Dominikiem odbywają się przez Instagram SneakerStudio lub SneakerStudioPRM. Liczba miejsc jest ograniczona.

Początek? Czego jeszcze możemy spodziewać się w czerwcu z waszej strony?

Spot Embrace Yourself to zachęta do posłuchania siebie i podążania za swoim wewnętrznym głosem. Wiemy, że jest to proces i że nie jest to łatwe. Wiemy, że wymaga czasu, odwagi i determinacji. Ale wiemy też, że warto! Stąd jako SneakerStudio chcemy wyjść poza ramy tradycyjnej kampanii, nie chcemy tylko mówić, ale chcemy mieć realny wpływ! Dlatego, przygotowaliśmy cykl wydarzeń w ostatnim tygodniu czerwca pt. Let’s Celebrate Diversity Together skoncentrowanych na edukacji. Wierzymy, że tylko Ty możesz ten dystans pokonać. Zmieniając otoczenie, zmieniając reguły, zmieniając swój mindset. Pozostając sobą – wbrew czemuś, na przekór innym, mimo wszystko. Zapraszam Was do naszego butiku SneakerStudio PRM przy ul. Świętokrzyskiej 16 w Warszawie oraz online na Instagramie, gdzie między 21.06 – 23.06 odbędą się wykłady i warsztaty z udziałem seksuologów, psychologów, aktywistów LGBTQIA+. Będziemy uczyć się akceptować swoje Ja, ale i akceptować innych.

Udowadniacie, że jest miejsce na wartościowe treści w reklamie. Gdybyś miał dać radę innym markom bojącym się tego procesu, co by to było?

Realizacja takiej kampanii to przede wszystkim „wsparcie”. Podczas procesu realizacji materiałów do kampanii Embrace Yourself wzięło udział mnóstwo osób. Nie mówię tutaj o samym zespole marketingowym. Podejmowanie trudnych tematów to przede wszystkim odpowiedzialność. Dlatego marki zazwyczaj wspierają finansowo kampanie społeczne, ostrożnie podchodząc do aktywnej realizacji kampanii wraz z nimi. Uważam, że dużą większą wartość mają działania hybrydowe i tak było w naszym wypadku. Nasz zespół wspierali psychologowie i seksuolodzy, którzy na co dzień pracują z osobami ze społeczności LGBTQIA+ mierzącymi się z depresją czy problemami z samoakceptacją. Teksty przygotowywane na stronę www czy social media były weryfikowane pod kątem inkluzywności, doboru odpowiednich zaimków etc. Sami jako zespół poświęciliśmy w trakcie dużo czasu na weryfikację problemów, z jakimi mierzą się nasi bohaterowie, konsultując się z przedstawicielami warszawskich fundacji m.in. Lambda, Trans – Fuzja. Nasze materiały miały być interesujące, spójne, ale i #niewykluczające. Wspomniany tydzień edukacji to sposób na dzielenie się, także naszymi doświadczeniami. Jako marki będziemy popełniać błędy! Realizując kampanie odpowiedzialne społecznie, wchodzimy w inny, bardziej wymagający świat. Uważam jednak, że warto!

 

O rozmówcy:

Jakub Sztyler, dyrektor marketingu i e-commerce w Fashion Trends Group sp. z o.o. (właściciela marek SneakerStudio i SneakerStudio PRM).

 

Artykuł powstał we współpracy z Fashion Trends Group.