Samotny ojciec w sieci

Samotny ojciec w sieci

Przyglądając się zarówno klimatom społeczno-kulturowym, jak i samej reklamie, która jest niejako odzwierciedleniem tych trendów, mam wrażenie, że doszliśmy do czegoś, co w literaturze i filmie nazywa się feminocentryzmem. Nie ma wielu opracowań mówiących o tym zjawisku, jednak oznacza ono, że dany utwór i jego fabuła zdominowane są przez postaci płci żeńskiej.

Role kobiet i mężczyzn są ze sobą sprzężone

Dziś dużo mówi się o kobietach, w szczególności żonach i matkach, ponieważ jesteśmy świadkami ewolucji – jeżeli nie rewolucji – ich roli w społeczeństwie, kulturze i biznesie. Podczas, gdy zmieniają się role kobiece, zmieniają się również role męskie. Od mężczyzn oczekuje się, że –ponieważ kobiety wkraczają w role tradycyjnie męskie – to oni naturalnie wkroczą w role tradycyjnie kobiece. Natomiast nie jest to rzecz łatwa, bo o ile kobiety aktywnie dążą do zmiany status quo, to mężczyźni są do tych zmian, z braku lepszego słowa, zmuszani przez czynniki zewnętrzne*.

Zmiany te opisują Philip Zimbardo i Nikita D. Coulombe w swojej książce Man disconnected. Kryzys męskości, upadek kultury macho, zmniejszenie roli mężczyzny jako jedynego żywiciela rodziny sprawiają, że męskość przeżywa kryzys. Autorzy wskazują, że kobietom nie potrzeba już takich mężczyzn. Wielu z nich nie wie, jak w tej sytuacji się odnaleźć i w sposób naturalny czuje się tym stanem rzeczy zawiedzionymi, sfrustrowanymi, zagubionymi.

Asymetryczne wsparcie

Dodatkowo, kobiety tworzą silne społeczności. Jako główne użytkowniczki social mediów zakładają kobiece kooperatywy, grupy wsparcia, fora – po prostu społeczności, gdzie szukają wsparcia emocjonalnego i wiedzy. Programy rządowe, fundacje, a także akcje CSR również nakierowane są na rozwój i wyrównanie szans dziewczynek i kobiet. Mężczyźni są pomijani. Po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła „program dla samotnych ojców” jako pierwszy pojawia się serial „Sam tata i pełna chata”, a po wpisaniu „program dla samotnych matek” mamy listę stron, gdzie matki mogą szukać prawdziwego wsparcia. Wyszukując „program wsparcia rozwoju dziewczyn” znajdziemy wybór inicjatyw, które pomogą dziewczynkom budować pewność siebie i spełniać marzenia. Nie ma analogicznych programów kierowanych do chłopców. Możemy mówić, że kobiety wciąż potrzebują większego wsparcia, jednak ta dysproporcja jest coraz bardziej widoczna i bywa, że krzywdząca. 

Samotny ojciec na przegranej pozycji

Skrajnym przypadkiem jest kwestia przyznawania praw rodzicielskich. Jak podaje GUS, w Polsce jest około 300 tys. samotnych ojców – w porównaniu z grupą samotnych matek (ok. 2,5 mln). Fora i grupy poświęcone samotnemu ojcostwu przedstawiają zupełnie inny obraz niż fora i grupy kobiece lub neutralne płciowo, gdzie następuje wymiana informacji i doświadczeń. Grupy takie jak Samotny Ojciec czy Izolowany Tata Alienacja Rodzicielska Po Polsku pełne są frustracji, bezsilności, walki i niestety... nienawiści do kobiet. 

Odpowiedzialność biznesu

Wydaje nam się wciąż, że to kobiety potrzebują pomocy i wsparcia. I tak jest, ponieważ droga do równości, choć nabrała rozpędu, jest jeszcze długa. Jednak, jeżeli jako społeczeństwo nie zaadresujemy w odpowiednim czasie potrzeb mężczyzn, to przegapimy moment i czeka nas kolejna rewolucja – tym razem mężczyźni wyjdą na ulice, aby walczyć o swoje prawa. Korporacje i przedstawiciele biznesu wielokrotnie pokazali, że programy wsparcia, akcje CSR i firmowe fundacje mają realny i ogromny wpływ na poprawę świata. Może pora wyrównać szanse w walce o równość? Będzie to z korzyścią zarówno dla kobiet jak i mężczyzn.

* Jestem pewna, że w tym miejscu wiele osób się ze mną nie zgodzi, mówiąc,  „Jak to? Przecież mężczyźni chcą”. Nasze wyobrażenie o tym stanie rzeczy to jedno, a badania to drugie. To wciąż na kobietach spoczywa większość obowiązków domowych, które są dodatkiem do ich obowiązków zawodowych (CBOS, 2018). Wg autorów badania Gender, Parenting, and The Rise of Remote Work During the Pandemic: Implications for Domestic Inequality in the United States z 2021 roku pandemia jeszcze pogłębiła te dysproporcje. 

Autorka: Katarzyna Brożyna – digital manager w Opus B.

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij