Jak przeprowadzić analizę konkurencji pod kątem prowadzonych działań content marketingowych?

Jak przeprowadzić analizę konkurencji pod kątem prowadzonych działań content marketingowych?
O autorze
4 min czytania 2022-07-13

Sukces w biznesie zależy nie tylko od jakości dostarczanych produktów czy usług, ale także od wielu powiązanych z nimi czynników. W tym od sprawności obsługi klienta, odpowiedniej prezentacji oferty, a także przyjętej strategii promocji. W przypadku korzystania z dobrodziejstw content marketingu warto regularnie przeprowadzać analizę poczynań konkurencji, aby móc trzymać przysłowiową rękę na pulsie. Pozyskane w ten sposób informacje to cenne źródło danych na temat rynkowych trendów, a także zbiór inspiracji, by móc swój marketing treści wznieść na jeszcze wyższy poziom. Jak zatem przeprowadzić analizę prowadzonych przez konkurencję działań content marketingowych?

Co to jest analiza konkurencji?

Analiza konkurencji to strategia, która obejmuje badanie głównych konkurentów w celu uzyskania wglądu w ich produkty, sprzedaż i taktyki marketingowe. Działania te mogą pomóc Ci lepiej poznać tajniki funkcjonowania firm z tej samej branży i zidentyfikować obszary, w których możesz je zdeklasować. Umożliwia to również śledzenie trendów w branży i pozwala upewnić się, że oferowany przez Ciebie produkt lub usługa konsekwentnie spełnia – a nawet przekracza – standardy branżowe.

W przypadku analizy treści publikowanych przez konkurencję bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na to, z jakich kanałów komunikacji korzystają firmy działające w tym samym obszarze, jakie formaty wybierają i jak przekłada się to na zaangażowanie grupy docelowej i generowanie leadów. W końcu Wasza oferta rynkowa jest zbliżona, a więc i potencjalni klienci są wyznacznikiem skuteczności prowadzonych działań.

Po co przeprowadzać analizę treści konkurencji?

Kluczem do sukcesu w content marketingu jest strategia. Podobnie jak w przypadku ważnego meczu, do którego przygotowania trwają długo – zawodnicy pracują nad formą, a trenerzy analizują taktyki stosowane przez przeciwników, także i w marketingu treści liczy się właściwe przygotowanie.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dziś, aby przyciągnąć uwagę klientów i zachęcić ich do zakupów nie wystarczy jedynie komunikować. Trzeba umieć słuchać i wyciągać wnioski. Analizując treści publikowane przez konkurencję, możesz:

  • porównać wyniki – w ten sposób lepiej zrozumiesz, jak Twoje działania w zakresie marketingu treści mają się do innych w Twojej branży. Zobaczysz, jakiego rodzaju treści oczekują od Ciebie Twoi docelowi odbiorcy i w jaki sposób chcą je konsumować;
  • znaleźć luki komunikacyjne – identyfikacja najlepiej i najsłabiej działających treści u Twojej konkurencji pozwala lepiej zrozumieć, co angażuje Twoich odbiorców (abyś mógł robić to lepiej), a także wytypować te formy treści, które nie są zbyt popularne (abyś mógł ich unikać);
  • zadbać o świeżość publikowanych treści – analiza poczynań konkurencji to doskonałe źródło inspiracji, które sprzyja powstawaniu nowych pomysłów gotowych do wykorzystania w kreatywny sposób i wyróżnienia się z tłumu;
  • zwiększyć rozpoznawalność marki – mając odniesienie do poczynań konkurencji i wdrażając usprawnienia we własnej strategii contentowej, zyskujesz szansę na dotarcie z ofertą do szerszego grona odbiorców i zbudowania wokół swojej marki zaangażowanej grupy klientów;
  • pojawić się wyżej w wynikach wyszukiwania – treści dopasowane do potrzeb i preferencji użytkowników doceni także Google. A jak wiemy, możliwość pojawienia się na pierwszej stronie organicznych wyników wyszukiwania jest dużym osiągnięciem.

Jak przeprowadzić analizę działań content marketingowych konkurencji?

1. Stwórz listę konkurentów i ich kanałów komunikacji

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Pierwszy krok, jaki należy wykonać w analizie działań contentowych konkurencji, to stworzenie listy firm, które chcesz poddać weryfikacji. Pomocne w tym mogą być zarówno narzędzia Google, jak i Semstorm czy Semrush. Następnie przygotuj zestawienie wszystkich kanałów komunikacji, z jakich dana firma korzysta. Może to być m.in. strona internetowa, firmowy blog, media społecznościowe czy newsletter.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

2. Zweryfikuj stosowane przez konkurencję formaty treści

Analiza stosowanych przez konkurencję formatów treści daje pogląd na temat ich dopasowania do grupy docelowej, stopnia zaawansowania, redystrybucji, a także poziomu poczynionych inwestycji.

Jakie formaty warto brać pod uwagę podczas analizowania poczynań content marketingowych konkurencji?

  • artykuły blogowe – zwróć przy tym uwagę na częstotliwość publikacji, długość treści, używane słowa kluczowe oraz linkowanie wewnętrzne;
  • posty w mediach społecznościowych – w tym przypadku ważna jest również częstotliwość publikacji oraz godziny, a także rodzaj – posty graficzne, wideo, relacje na żywo, posty z linkami odsyłającymi do witryn zewnętrznych, używane hasztagi i oznaczenia (produktów oraz innych firm czy twórców);
  • podcasty – ich analiza pomaga lepiej zrozumieć ton i formę komunikacji, jaką konkurencja stosuje;
  • e-booki i case studies – formaty te należy analizować przede wszystkim pod kątem prezentowanych tematów i formy dostarczania (może to być content płatny lub służący za przysłowiową „marchewkę”, która ma zachęcać potencjalnych klientów do pozostawienia danych kontaktowych);
  • newslettery – informują o tym, jakie treści zdaniem firm są na tyle wartościowe, aby można było wysyłać je bezpośrednio do klientów;
  • filmy wideo – zawartość wizualna umożliwia dokładniejszy wgląd w charakter marki i jej ton komunikacji. Podczas analizy warto zwrócić uwagę również na długość i sposób prezentacji contentu.

3. Oceń stopień zaangażowania odbiorców

Audyt działań content marketingowych konkurencji powinien również obejmować zaangażowanie grupy docelowej. W tym kroku ważne jest, aby zrozumieć, w jakim stopniu firmy z branży skupiają się na każdym z formatów treści i jak odbierają je odbiorcy.

Poddaj więc ocenie nie tylko ilość kanałów i częstotliwość publikacji, ale również zwróć uwagę na widoczne wskaźniki popularności i zaangażowania. Szukaj trendów w poziomie zaangażowania – udostępnienia, komentarze itp., aby sprawdzić, jak dobrze odbierany jest dany format treści.

4. Zwróć uwagę na tematy publikacji i kwestie SEO

Podczas weryfikacji działań contentowych konkurencji należy również zwrócić uwagę na poruszaną tematykę. Zagadnienia, które najczęściej są podejmowane przez konkurencję oraz te najczęściej udostępniane i komentowane są szczególnie warte uwagi.

Porównaj również widoczność Twojej firmy i konkurencji w wyszukiwarce. Sprawdź zakres oraz ilość słów kluczowych, na które firmy z tej samej branży pozycjonują się w sieci. Możesz użyć do tego narzędzi typu Semstorm czy Semrush.

5. Wyciągnij wnioski

Ostatni etap analizy działań content marketingowych konkurencji jest bardzo istotny – polega na wyciąganiu wniosków. Na tym etapie musisz wiedzieć, czy publikowany przez Twoją markę content odpowiada na potrzeby grupy docelowej, czy wybrane kanały i formy komunikacji są poprawne i w jakie typy treści warto zainwestować. Analiza treści konkurencji wskaże też obszary warte usprawnień oraz te, które dają Ci wyraźną przewagę nad innymi firmami z tej samej branży.

Dlaczego warto analizować treści publikowane przez konkurencję?

Zrozumienie, w jaki sposób Twoi konkurenci wykorzystują treści do angażowania odbiorców i wzbudzania ich zainteresowania produktami lub usługami, może pomóc Ci rzucić zupełnie nowe światło na Twoje podejście do content marketingu.

Kwestie te są szczególnie ważne, gdy prowadzisz działania contentowe już od dłuższego czasu. Często niestety zdarza się, że w tworzeniu treści nabiera się rutyny, która zawęża grupę odbiorców. Eksperymentowanie z nowymi formatami i modyfikacja contentu zgodnie z aktualnymi preferencjami Twoich potencjalnych klientów, z uwzględnieniem zasad SEO (pomocne w tym są narzędzia typu Contadu czy Surferseo) oraz poczynań konkurencji może przynieść szereg wymiernych korzyści.

Trzeba przy tym pamiętać, że analiza działań content marketingowych konkurencji nie powinna być wykonywana jednorazowo. Należy raczej traktować ją jako cykliczne zadanie do wykonania, które w okresie przejściowym jest formą drogowskazu wyznaczającego kierunek w tworzeniu i dystrybucji treści.