Historia Patagonii sięga 1973 r., kiedy to Yvon Chouinard (amerykański pisarz, przedsiębiorca i miłośnik wspinaczki) założył swoją markę odzieży outdoorowej. Firma szybko stała się bardzo popularna, a dziś jest uznawana wręcz za kultową – nic zatem dziwnego, że szacowany w tym roku przychód z produktów Patagonii wynosi 1,5 miliarda dolarów.
Jednak Patagonia jest znana nie tylko z jakościowych i dobrze zaprojektowanych ubrań – dziś to chyba najczęściej wymieniana marka, kiedy mówi się o „zrównoważonym rozwoju”. Dlaczego? Patagonia naprawdę wiele robi na rzecz ochrony środowiska i stara się, aby ich produkcja była jak najmniej szkodliwa dla naszej planety. Potwierdzają to dane: 87% odzieży produkowanej przez markę zawiera materiały z recyklingu (m.in. ścinki z podłóg fabrycznych, tkaniny pochodzące z recyklingu. Ponadto wykorzystuje też ekologiczną bawełnę) i ponad 80% ich produkcji odbywa się na zasadach fair trade. Więcej na temat ekologicznych działań Patagonii przeczytacie TUTAJ.
Zobacz również
-
Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]
-
#PrzeglądTygodnia [13-19.04]: polski sklep walczy z podróbkami, The Boring Phone, sztuka kamuflażu w kampanii PUMA, odświeżony design marki LEGO
-
#PolecajkiNM cz. 4: narzędzia pracy jutra, człowiek vs. AI, Mapa Trendów 2024, ranking blogów e-commerce 2024
Teraz dowiadujemy się, że Patagonia dokłada kolejną cegiełkę do swoich zasług na rzecz ochrony przyrody. Yvon Chouinard ogłosił, że oddaje firmę w ręce organizacji walczących z globalnym ociepleniem – od teraz Patagonia ma skupić się na celach zrównoważonego rozwoju i ochronie przyrody, a nie na spełnianiu wymagań inwestorów. Na stronie marki od wczoraj widnieje informacja, że „jej jedynym udziałowcem jest obecnie Ziemia”.
– Nigdy nie chciałem być biznesmenem. Zaczynałem jako rzemieślnik, robiąc sprzęt wspinaczkowy dla moich przyjaciół, a potem zająłem się odzieżą. Gdy zdaliśmy sobie sprawę z globalnego ocieplenia i destrukcji środowiska, a także naszego własnego wkładu w te problemy, przyjęliśmy zobowiązanie zmiany sposobu prowadzenia biznesu. […] – mówi w nagraniu udostępnionym w social mediach założyciel marki.
#PolecajkiNM cz. 4: narzędzia pracy jutra, człowiek vs. AI, Mapa Trendów 2024, ranking blogów e-commerce 2024
Co ta decyzja tak naprawdę oznacza? Chouinard oddaje swoje udziały i przyszłe przychody firmy na cele środowiskowe. Zarobione pieniądze będą trafiać na rachunek nowoutworzonych fundacji non-profit. „New York Times” donosi, że akcje uprawniające do głosowania, czyli mniej więcej 2% wartości firmy, przekazano funduszowi Patagonia Purpose Fund. Pozostałe 98% zasili konto organizacji Holdfast Collective. To oznacza całkowite odwrócenie polityki finansowej firmy – dotychczas Patagonia przekazywała 1 proc. udziałów na rzecz ochrony środowiska. Jednak zdaniem Chouinard to było zdecydowanie za mało.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Chouinard jednak nie wycofuje się z biznesu – nadal będzie sprawować nadzór nad finansami i pilnować, aby strategia biznesowa pokrywała się z polityką prośrodowiskową.