3 filary sukcesu na TikToku, czyli kopiowanie Twojej reklamy z Facebooka nie ma sensu

3 filary sukcesu na TikToku, czyli kopiowanie Twojej reklamy z Facebooka nie ma sensu
O autorze
5 min czytania 2022-09-21

Gdyby trzy lata temu ktoś powiedział, że najskuteczniejszą reklamą Twojej firmy będzie ruchomy filtr nakładający na zdjęcie Twojego produktu oczy oraz usta naśladujące tekst z mema – można by było uznać, że z tą osobą jest coś nie tak. Świat jednak zmienia się szybko i na początku 2020 roku TikTok szturmem wbił się do świata internetu, łącząc Vine i Musical.ly, czyli to, co sieć miała wówczas najlepszego do zaoferowania. 

To sprawiło, że świat marketingu zaczął przeżywać zmiany, jakich nie było od czasu powstania Facebooka i Instagrama. Odtąd umiejętność tworzenia viralowych materiałów wideo i bycia na bieżąco ze światem popkultury stały się sto razy ważniejsze niż to, jakim sprzętem została nagrana Twoja reklama. I chociaż niektórzy z nas nie tak wyobrażali sobie rozwój świata, to milionowe zasięgi i rekordy sprzedaży można osiągać, nagrywając wideo lepszym flagowym telefonem, którego w rękach dzierży kreatywna osoba, zamiast kamery 8k. 

Jak zatem zrozumieć świat TikToka, odnieść na nim sukces i zrozumieć, że kopiowanie idealnego świata z reklamy w TV, czy na Facebooku nie ma sensu?

Po pierwsze: kontekst i lokowanie, czyli nie rób reklam! 

Typowa reklama na Facebooku czy Instagramie przyzwyczaiła nas do tego, że tworzymy w niej ten „świat idealny”, do którego dążymy, a kupno danego produktu sprawi, że będziemy bliżej zakończenia tej pogoni. TikTok od samego początku wyłamywał się z tego schematu. Kiedy na początku korzystali z niego głównie przedstawiciele pokolenia Z (teraz już ponad 60% użytkowników jest wieku 18-30 lat) platforma ujmowała swoją naturalnością, zabawnym podejściem i wyśmiewaniem narzucanym ideałów. Obecnie? Wciąż jest tak samo. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Marki, które potrafią lokować, tworząc historie i nawiązywać do obecnych trendów w popkulturze, są przez społeczność najbardziej doceniane. Przykładów umiejętnego lokowania produktów na TikToku długo szukać nie trzeba:

1. The Washington Post – pierwszy profil TikTokowy gazety, która swój produkt – czyli newsy – sprzedaje przy pomocy krótkich historii streszczających to, co się dzieje na świecie, w sposób zrozumiały dla każdego. Dzięki temu otwierają swój lejek sprzedażowy prostotą i viralowością swojego komunikatu, a osoby przyciągnięte tematem zostają z nimi na dłużej jako subskrybenci gazety.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

@washingtonpost

The euro and the U.S. dollar are exchanging at a 1-to-1 rate for the first time in nearly two decades.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

original sound – Ian Asher

@washingtonpost Russia’s state-controlled gas company, Gazprom, said it had shut off the supply of natural gas to Poland and Bulgaria on Wednesday. #timbaland #thewayiare The Way I Are Showmusik Dance Mix – Showmusik Sounds

2. Panek, Rossman, Cropp – to 3 przykłady polskich marek, które na TikToku radzą sobie bardzo dobrze, a ich główny content opiera się na trendach i RTM-ach związanych ze swoją grupą docelową. Żartem i umiejętnością dopasowania go do realiów swojej branży, zdobywają serca użytkowników, a sam produkt wcale nie jest głównym bohaterem, tylko dobrze zalokowanym narzędziem większej historii.

@panekcarsharing Staramy się, żeby był w każdym… ale wiecie jak to czasem jest #panek #carsharing #fiat ♬ Tu jest jakby luksusowo – ☆Jula☆

@rossmannpl Prawdziwy rossmanntyzm #miłość #love #rossmanniara #rossmannpolska #rossmannpl dźwięk oryginalny – Bartłomiej

@cropp Do you miss me? #wearecropp Angeleyes (Sped Up Version) – april aries bae (SVT)

3. Ryanair – a co jeśli budżet lub inne rzeczy nie pozwalają na zaangażowanie ludzi do nagrań lub np. po prostu nie chcemy budować marki na wizerunkach modeli? Opierając się na dobrych historiach, da się to połączyć. Świetnym przykładem TikTokowego minimalizmu jest Ryanair, który na samym początku swojego istnienia zdecydował się na prowadzenie konta przy wykorzystaniu jedynie trzech rzeczy:

  • Zdjęcia ich samolotów,
  • Przerysowanie zdjęcia ze stocków,
  • Filtr nakładający na zdjęcie usta i oczy

Efekt? Dziesiątki virali, prawie 2 miliony obserwujących i charakterystyczny content, który przywykł do marki tak bardzo, że użytkownicy tylko czekają na nowe materiały. 

@ryanair When a flight is cheaper than a pizza #ryanair #ryanairsummer #friends #fitcheck Candles – Joshua Long

Po drugie: Elastyczność

Już po pierwszym filarze możesz pomyśleć „no dobra, czyli faktycznie liczy się pomysł i tyle?”. W dużym uproszczeniu – tak. Pomysł i dobry timing to klucz do sukcesu na TikToku, dlatego drugim filarem dobrego contentu jest elastyczność. Jeśli jeden TikTok musi przejść tysiące akceptów, a nagrania materiałów są kurczowo zaplanowanie wyłącznie na dany jeden dzień miesiąca – potencjał platformy nigdy nie zostanie w pełni wykorzystany. 

Trendy na TikToku pojawiają się bardzo szybko i tak samo szybko odchodzą w zapomnienie. Czasami tylko 48 godzin potrafi sprawić, że marka zostaje w tyle i publikuje coś, co w widzach potęguje już wyłącznie uczucie politowania. Dlatego, jeśli tylko możesz, skróć drogę TikTokowych akceptów materiałów w swojej firmie – zwłaszcza tych RTMowych. Warto też pomyśleć nad znalezieniem pracownika lub agencji, która naprawdę czuje trendy i często wraca z „dodatkowymi” propozycjami nowego materiału, bo akurat coś trenduje i nie warto tego przegapić. Żeby być dobrą marką na TikToku, trzeba monitorować go każdego dnia i spędzać na nim czas, tak aby wyszukiwać materiały, które mają potencjał na darmowy lub bardzo tani reklamowo viral. 

Jako przykład może posłużyć marka Cropp, która wykorzystała znany wakacyjny viral „Jestem na plaży w Stegnie”

@cropp Serdecznie pozdrawiamy, kochani! #stegna #wearecropp dźwięk oryginalny – Iwona Małgosia Wojci

Po trzecie: Nie samymi trendami człowiek żyje

Chociaż o trendach mówię tutaj sporo, to nie warto zapominać o tym, że marka na TikToku powinna wyróżniać się czymś jeszcze. Dobra realizacja trendów gwarantuje dobre wyniki, ale żeby zostać zapamiętanym przez użytkowników, warto wnieść coś dodatkowego i mocniej się wyróżnić. Tutaj ponownie warto poruszyć temat TikTokowej „naturalności” – pokazywanie Twojego produktu, obsługi czy procesu tworzenia od strony backstage’u będzie dobrym pomysłem na dodatkowe materiały na TikToku i pozwoli Ci zbudować swoją własną unikatową serię treści. 

Innym dobrym pomysłem jest sposób na typową „przynętę” – czyli w dowolny sposób edukujesz ludzi w tematyce swojej branży, tworząc poradniki dotyczące produktów czy usług, a później za pomocą siły nabytego autorytetu sprzedajesz swoje usługi. Idealnym przykładem jest tutaj konto pomadziarz.pl, które prowadzi swój sklep z męskimi pomadami do włosów, a na TikToku edukuje jak ułożyć swoją wymarzoną fryzurę i jak wytłumaczyć fryzjerowi sposób cięcia:

@pomadziarz.pl Odpowiedz użytk. @siwydym10 fryzury do ułożenia w 5 minut przed szkołą #fryzura #styl #włosy #poradnik #pomadziarz Life Goes On – Oliver Tree

Czy chociażby firma zajmująca się produkcją wideo, która pokazuje jak samemu można zrealizować prostsze ujęcia:

@wayupmedia 3 steps to shoot more cinematically #artistsoftiktok #photography #realestate #viral #tiktokdiy #xyzbca #editing They Call Me Tiago (Her Name Is Margo) – Tiagz

Podsumowując, jeżeli chcesz wprowadzić markę na TikToka, pamiętaj, aby robić to w otoczeniu osoby lub agencji, która orientuje się w aplikacji na bieżąco. Twoja elastyczność podczas akceptu contentu jest równie ważnym kluczem do sukcesu. No i przede wszystkim, jeżeli masz mały lub średni budżet, wciąż możesz wejść na TikToka – chociaż produkcja wideo brzmi strasznie i drogo, to w rzeczywistości wystarczy dobry aparat we flagowym telefonie, umiejętność grania ze światłem i kilka świateł z blendami. 

P.S. Pamiętaj, że TikTokowy boom, który zaczął się w 2020 roku, powoli przemija, a wyświetlenia, które kiedyś można było zdobyć za darmo, teraz kosztują. Wciąż jednak jest to niesamowicie niski koszt w porównaniu do Facebook Ads. Jeśli więc myślisz o wejściu na TikToka, warto zdecydować się na to szybciej niż później.