Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

5 wyzwań transcommerce B2B. Czy jesteś gotowy na e-eksport?

5 wyzwań transcommerce B2B. Czy jesteś gotowy na e-eksport?
O autorze
3 min czytania 2022-10-05

Coraz więcej polskich przedsiębiorców decyduje się na ekspansję na zagraniczne rynki. W kwietniu br. nasz krajowy eksport osiągnął najwyższy w historii poziom +17,7% rdr. (300.569,2 mln EUR). Ogromny potencjał, jakim jest sprzedaż zagraniczna, wiąże się jednak z dużym ryzykiem. W jaki sposób się przygotować, aby zwiększyć szanse swojego biznesu na zaistnienie i przetrwanie na nowych rynkach?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • na co zwrócić uwagę, aby zdobyć zaufanie klientów na nowym rynku;
  • dlaczego warto dostosować się do zagranicznych metod kupna i sposobów płatności;
  • jakie przykładowe zobowiązania prawne wdrożyć i jak rozliczać się zgodnie z europejskimi wymogami.

Zanim zaczniesz wprowadzać swoje produkty na rynki zagraniczne

Decydując się na e-eksport, przeprowadzasz badanie wybranego rynku, starasz się o konieczne certyfikaty, a także przygotujesz odpowiednią strategię promocyjną. Warto też, abyś z równie wielkim zaangażowaniem skupił się na tworzeniu e-sklepu skierowanego do zagranicznego użytkownika. Poniższe wskazówki pomogą Ci szybko i skutecznie wprowadzać swoje produkty na obce rynki.

Wskazówka: Przy ekspansji na nowe rynki warto zgłosić się do Instytucji takich jak WPHiI lub PCC, które organizują spotkania z potencjalnymi partnerami w danym kraju. Możesz też nawiązać współpracę z europejskimi sieciami zrzeszającymi przedsiębiorców i pomagającymi w nawiązywaniu stosunków biznesowych, w tym z OECD czy Enterprise Europe Network.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dopasowanie języka

Bariera językowa stanowi ogromne wyzwanie dla e-eksportu, zwłaszcza w handlu B2B. Sprawne komunikowanie się z nabywcami pozwala na zdobycie zaufania i zbudowanie relacji, co często jest kluczowe dla hurtowej sprzedaży.

Statystyki wskazują, że klienci na całym świecie wolą kupować produkty z informacjami w ich mowie ojczystej. Co więcej, 40% z nich* nigdy nie złoży zamówienia na stronach obcojęzycznych. Jasne jest więc, że e-sklep powinien mieć dopasowaną wersję językową danego kraju, a sam wybór państwa powinien być dla użytkowników intuicyjny i prosty, np. poprzez kliknięcie określonej flagi u góry witryny.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wskazówka: Po wprowadzeniu nowego języka do swojego e-sklepu koniecznie poproś o konsultację osobę, która sprawnie się nim posługuje. Błędy w tłumaczeniu głównych buttonów lub funkcjonalności mogą znacząco obniżyć Twoją wiarygodność i profesjonalizm.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dopasowanie kampanii

Strategia sprzedażowo-marketingowa powinna być zaadaptowana do miejsca docelowego e-eksportu. Zadbaj w swoim e-sklepie o opcję ustawienia innych promocji, rabatów czy sezonowych obniżek w zależności od danej wersji językowej. Ogromne znaczenie ma też przygotowanie różnych komunikatów reklamowych, w tym banerów widniejących na stronie głównej e-sklepu, zarówno pod kątem treści, jak i kreacji graficznych.

Wskazówka: Przygotowując kampanie marketingowe, zwróć uwagę, jak mogą zostać odebrane w poszczególnych państwach. W Niemczech warto postawić na jasny komunikat, z kolei Francuzi lubią metafory i teatralny styl. Do Szwajcarów szczególnie przemówią argumenty dotyczące oszczędzania, a we Włoszech dobrze sprawdzą się reklamy nawiązujące do wartości rodzinnych.

Znaczenie mają również kolory. Przykładowo kolor biały w Europie kojarzy się z czystością czy neutralnością, w Chinach jest natomiast symbolem żałoby. Zielony – często nazywany kolorem nadziei, w krajach Azji Południowo-Wschodniej wiąże się z niebezpieczeństwem.

Dopasowanie waluty

Rozliczanie się w złotówkach może znacząco ograniczyć skuteczność sprzedaży na rynkach zagranicznych. Przewalutowanie wiąże się często z dodatkowymi opłatami, co skutecznie zniechęci klienta do zakupów. Z kolei handel w lokalnej walucie przyspiesza i ułatwia ocenę opłacalności transakcji w porównaniu do ofert konkurencji.

Ważne jest, aby zdecydować się na odpowiednią i dopasowaną do potrzeb biznesu politykę zarządzania walutowego. Stawki można ustalać ręcznie lub automatycznie po kursie NBP. W przypadku zdigitalizowanej sprzedaży nie powinno to stanowić większego problemu. A, jeśli planujesz wprowadzać e-commerce na tereny krajów Unii Europejskiej, w aż 19 z nich możesz zaoferować płatność w euro, co znacznie Ci ułatwi organizację rozliczeniową.

Dopasowanie płatności

Ponad jedna trzecia kupujących online* uważa, że dostęp do lokalnych metod płatności jest dla nich szczególnie ważny podczas podejmowania decyzji o miejscu zakupu. Zanim więc wprowadzisz swój e-sklep na rynki zagraniczne, zadbaj o jego kompatybilność ze stosowanymi w danym kraju systemami płatności. Spośród najpopularniejszych warto wymienić PayU*, dostępny na ponad 50 światowych rynkach, angażując przedsiębiorców z 43 państw, oraz Stripe*, obsługujący ponad 135 walut i metod płatności.

Dopasowanie prawno-podatkowe

Kwestie księgowe i VAT-owe przy zakupach międzynarodowych często sprawiają przedsiębiorcom kłopoty. Niespełnienie któregoś z wielu europejskich przepisów grozi konsekwencjami prawnymi. Istnieją jednak również liczne ułatwienia związane z e-eksportem do państw UE. W niektórych przypadkach dostawca może zastosować 0% VAT od WDT*. Twój e-sklep zatem powinien mieć możliwość ustawienia stawki VAT na sprzedawane produkty.

Pamiętaj, by zarejestrować się jako podatnik VAT-UE i od tego momentu podczas rozliczania transakcji wewnątrzwspólnotowych posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.

Zwróć uwagę również na automatyzację działań związanych z rozliczeniami. W przypadku e-eksportu faktura będzie mieć dopasowany język oraz odpowiednią walutę. A jeżeli nabywcą jest przedsiębiorca, powinna także zawierać stawki netto oraz potwierdzenie, że to dostawca opłacił VAT.

Powyższe wskazówki to jedynie kropla w morzu potrzeb przedsiębiorcy nastawionego na e-eksport. Przy hurtowej wysyłce towarów za granicę ogromnie ważne będą również możliwości zarządzania opakowaniami zbiorczymi, tworzenie indywidualnych cenników czy wielomagazynowość. Zadbanie o te aspekty może znacząco ułatwić Ci transgraniczny handel B2B online.

Jeśli treści związane z e-commerce B2B są dla Ciebie interesujące albo chciałbyś rozpocząć sprzedaż online, w tym również na rynkach zagranicznych, to zapraszamy na stronę internetową Saly.pl oraz na nasz profil na LinkedInie.

Zachęcamy również do umówienia się na bezpłatne konsultacje z naszymi specjalistami i do sprawdzenia, jak platforma e-commerce może pomóc Ci w handlu B2B.

Artykuł powstał we współpracy z Saly.