Agata Woźniak (Samsung Memory): W naszych działaniach łączymy podejście ekologiczne z filozofią DIY

Agata Woźniak (Samsung Memory): W naszych działaniach łączymy podejście ekologiczne z filozofią DIY
Czym zajmuje się team Samsung Memory? Jak ten dział poradził sobie w czasie pandemii? Na czym polegała kampania „Ekotechnologiczni"? O działaniach marketingowych i edukacyjnych podejmowanych przez team Samsung Memory rozmawiamy z Agatą Woźniak, marketing menedżerką w Samsung Memory.
O autorze
4 min czytania 2023-02-08

Wiele osób pewnie nie zdaje sobie sprawy, że Samsung ma w swoich szeregach osobny team Samsung Memory. Czym się tam zajmujecie?

Jesteśmy częścią firmy Samsung i odpowiadamy za produkcję dysków przenośnych i wewnętrznych, kart pamięci i USB Flash. Krótko mówiąc, chodzi o bezpieczne i innowacyjne rozwiązania związane z pamięcią i przechowywaniem danych. To produkty, z których istnienia często ludzie nie zdają sobie sprawy, bo znajdują się one wewnątrz komputerów czy laptopów. A to przecież elementy strategiczne dla elektroniki – od nich zależy prędkość i wydajność sprzętu PC.

Jak funkcjonowaliście w czasie pandemii? Odczuliście problem z dostępnością półprzewodników?

Kryzys oczywiście uderzył w globalny biznes i chyba wszystkim nam uświadomił, jak bardzo jesteśmy zależni od siebie nawzajem. Nam udało się przejść bezpiecznie przez ten burzliwy okres. Wpłynęła na to specyfika branży półprzewodnikowej – mimo lockdownów i przerwanych łańcuchów dostaw nigdy nie doszło do sytuacji, w której musielibyśmy zatrzymać produkcję.

Dla elektroniki komponenty IT, takie jak chipy, są surowcem strategicznym, tzn. bez nich nie powstałby żaden komputer, pralka, smartfon, samochód, ale też samolot, sprzęt medyczny itd. To podstawa urządzeń, bez których nie wyobrażamy sobie codzienności.

Jakie wnioski wynieśliście z tego czasu?

Pandemia na pewno pokazała, jak bardzo jesteśmy wszyscy zależni od technologii. Z dnia na dzień przenieśliśmy się na home office, uczyliśmy się zdalnej komunikacji w niemal każdej sferze życia. Właśnie wtedy wiele osób kupiło nowe komputery, laptopy, czy tablety, aby sprostać wymaganiom rzeczywistości. To wszystko oznaczało z kolei kolejne gigabajty danych i dokumentów.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zwiększył się popyt na szeroko rozumianą technologię, w tym elektronikę użytkową. I tu pojawia się ważna obserwacja – technologia, która w pandemii nas na wiele sposobów uratowała i bez której nie wyobrażamy sobie dziś życia, rzadko kiedy sama z siebie jest ekologiczna. Nie ma się co łudzić, że obędziemy się bez telefonów, samolotów, respiratorów i komputerów, ale możemy wypracować nową higienę produkcji i użytkowania technologii, używać jej w sposób zrównoważony. Jednym z wielu sposobów, który wspiera ten cel, jest redukcja cyfrowego śladu węglowego i wydłużanie życia sprzętów elektronicznych poprzez samodzielny upgrade.

Jak to ekologiczne przesłanie odzwierciedla się w Waszych kampaniach?

Ekologia to motyw przewodni większości naszych kampanii i działań komunikacyjnych – szczególnie w naszych ostatnich projektach „Ekotechnologiczni” i „Installation Kit”. W tym ostatnim zachęcamy konsumentów do samodzielnego dawania drugiego życia laptopom – jako alternatywy do wyrzucania starych i kupna nowych komputerów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

To fakt, że dzisiaj coraz krócej korzystamy ze swoich urządzeń elektronicznych i dotyczy to również laptopów, które w Polsce żyją średnio 4 lata. Najczęstszą przyczyną wymiany jest zbyt wolne działanie urządzenia. A przecież za wydajność komputerów odpowiada właściwie jeden element – dysk wewnętrzny. Wystarczy go wymienić, by odzyskać wygodę, uniknąć kupna nowego laptopa i złomowania starego. Stąd pomysł na kampanię „Installation Kit”, w której pokazujemy korzyści z wymiany pamięci wewnętrznej w komputerze. Można powiedzieć, że w tych działaniach łączymy podejście ekologiczne z filozofią DIY – bo każdy może to zrobić sam.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez @ekotechnologiczni

Na czym natomiast polegała kampania edukacyjna „Ekotechnologiczni” realizowana z Martyną Zastawną?

Chcieliśmy opowiedzieć o cyfrowym śladzie węglowym i o tym, jak korzystać z technologii w zgodzie ze środowiskiem. Połączyliśmy siły z liderką cyrkularności i idei zero waste w Polsce Martyną Zastawną – tak powstał projekt edukacyjny Ekotechnologiczni. Wspólnie zrealizowaliśmy m.in. tutoriale, serię podcastów z wpływowymi twórcami i twórczyniami o ich pracy i odpowiedzialnym podejściu do technologii. Prowadzimy education hub na Instagramie i przygotowaliśmy pierwszą w Polsce ankietę, która pozwala zbadać ślad cyfrowy.

Czy jako Samsung zachęcacie też do kupowania urządzeń z drugiego obiegu?

W kampaniach „Ekotechnologiczni” i „Installation Kit” zachęcamy między innymi do tego, aby zamiast kupować sprzęt nowy lub z drugiej ręki, właśnie samodzielnie upgrade’ować urządzenia, które już mamy. Dzielimy się sposobami na ponowne wykorzystanie sprzętu, zachęcamy do cyrkularności.

Samsung Memory był partnerem strategicznym ostatniej edycji festiwalu Bomba Megabitowa. Opowiedzcie nam więcej o tej inicjatywie.

Rok 2022 był czasem realizacji celów, które były związane z rozwijaniem i wspieraniem projektów ekologicznych. Idealnie wpisał się w nie patronat nad II edycją festiwalu Bomba Megabitowa, którego tematem przewodnim był klimat i zrównoważony rozwój. Podczas festiwalu zorganizowaliśmy warsztaty edukacyjne o cyfrowym śladzie dla młodzieży licealnej, które poprowadziła nasza ambasadorka Martyna Zastawna. Opowiedzieliśmy o tym, jaka jest naszym zdaniem rola firm technologicznych w kreowaniu trendów eko. Zrealizowaliśmy debatę, do której zaprosiliśmy m.in. Allegro i kilka zielonych startupów. Rozmawialiśmy o wiarygodności w ekologii i odpowiedzialności biznesu w obliczu zmian klimatu. To temat, który bardzo rezonuje wśród przedstawicieli generacji Z, co widzieliśmy po reakcjach na tę dyskusję.

Jakie efekty odnotowaliście, jeśli chodzi o te działania proekologiczne?

Rezultaty działań zmierzymy pewnie dopiero w perspektywie lat. Doprowadzenie do zmiany, przekonanie do dodatkowych działań i kształtowanie nawyków wymaga czasu. Dlatego myślimy o kampaniach nie jak o pojedynczych projektach, a raczej długofalowych i kompleksowych działaniach. W 2023 r. chcemy kontynuować cykl Ekotechnologiczni skupiony na problematyce cyfrowego śladu węglowego.

Z jakimi agencjami i mediami współpracowaliście?

W komunikacji i budowaniu relacji z mediami wspiera nas agencja Dfusion Communication, a za projekty kreatywne i działania w mediach społecznościowych odpowiedzialny jest zespół Green Parrot. Za wykup powierzchni mediowej odpowiada Starcom, a za social selling KHS.

Czy do swoich działań angażowaliście influencerów?

Kampania „Ekotechnologiczni” opiera się głównie na współpracy z twórcami i ekspertami zewnętrznymi. Z Martyną Zastawną łączy nas wspólna misja: edukacja na temat cyfrowego śladu i propagowanie idei zero waste w codziennym podejściu do technologii. Do udziału w naszej poprzedniej kampanii Installation Kit również zaprosiliśmy twórców technologicznych. Wierzymy w synergię i długofalową współpracę opartą na tych samych wartościach. W taki sposób prowadzimy nasze projekty oraz kampanie.

Agata Woźniak jest marketing menedżerką w Samsung Memory. Zajmuje się opracowywaniem i wdrażaniem strategii oraz kampanii marketingowych. Od 2006 roku zdobywała doświadczenie w różnych branżach, pracując w polskich i międzynarodowych firmach. Obecnie odpowiada za całość działań marketingowych i PR dywizji Samsung Memory Polska, a także na rynkach CEE. Jest współautorką projektu Ekotechnologiczni skupionego na edukowaniu jak w sposób ekologiczny korzystać z technologii.