fot. YouTube Creators
Halo, bileciki do kontroli!
Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.
Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!
Do tej pory twórcy na YouTube, którzy dodawali do swoich filmów utwory popularnych wykonawców, musieli oddawać cały dochód z wyświetlanych przy nich reklam właścicielom licencji na dany utwór. Użycie piosenki bez zgody wiązało się z zablokowaniem filmu lub wyłączeniem części z niepłaconym utworem.
W związku z tym twórcy niechętnie wykorzystywali w swoich wideo komercyjne piosenki. Dzięki YouTube Creator Music ma się to zmienić. YouTube podpisało umowy z 50 wytwórniami muzycznymi, wydawcami i dystrybutorami, aby twórcy mogli zachować pełną monetyzację swojego filmu, w którym pojawia się dany utwór.
– Twórcy, którzy należą do programu partnerskiego YouTube, mogą przeglądać stale powiększający się katalog utworów, aby wybrać muzykę do swoich treści – wszystko w YouTube Studio – informuje platforma.
like music to our ears
— TeamYouTube (@TeamYouTube) February 13, 2023
Creator Music is now available to all YPP creators in the US! use popular music & monetize
use tracks w/ multiple options:
pay $ up front to use music & keep full rev share
OR
share a % of ad rev w/ music rights holders
more: https://t.co/DbleRkeseV pic.twitter.com/B2DEyexGbM
Program umożliwia przeglądanie utworów nie tylko spośród polecanych na stronie głównej, ale także według różnych kryteriów – w kategoriach takich jak gatunek, wykonawca czy nastrój. Ponadto możliwe jest przeglądanie utworów według budżetu, jaki twórca zamierza przeznaczyć na zakup licencji muzycznej. Katalog można znaleźć w tuż obok biblioteki bezpłatnych ścieżek do filmów z YouTube.
YouTube podkreśla, że na niektóre utwory twórcy mogą wykupić licencję z góry, a w przypadku innych – zapłacić za muzykę, dzieląc się przychodami z artystą i powiązanymi właścicielami praw.
Licencje dotyczą pojedynczego filmu i nie mogą być wykorzystywane w transmisjach na żywo. Platforma poinformuje również, które utwory nie kwalifikują się ani do wykupienia licencji, ani do dzielenia się przychodami z powodu ograniczeń w zakresie widoczności.
Nowa funkcja na początek zostaje uruchomiona w Stanach Zjednoczonych, a w kolejnych miesiącach 2023 r. platforma udostępni katalog Creator Music dla twórców z innych krajów.
PS. Twórcy mogą zarabiać na reklamach przy Shorts
1 lutego br. na YouTube zaczął obowiązywać nowy model udziału w przychodach. Kwalifikujący się twórcy uzyskują 45% udziału w przychodach z reklam wyświetlanych przy ich materiałach Shorts, z kolei YouTube zachowa pozostałe 55%.