YouTube uruchamia Creator Music. Twórcy zyskują dostęp do katalogu popularnych utworów

YouTube uruchamia Creator Music. Twórcy zyskują dostęp do katalogu popularnych utworów
YouTube uruchamia program Creator Music. Odtąd twórcy mogą dodawać do swoich nagrań licencjonowane popularne utwory, jednocześnie nie tracąc możliwości zarabiania na tworzonych filmach.
O autorze
1 min czytania 2023-02-17

fot. YouTube Creators

Do tej pory twórcy na YouTube, którzy dodawali do swoich filmów utwory popularnych wykonawców, musieli oddawać cały dochód z wyświetlanych przy nich reklam właścicielom licencji na dany utwór. Użycie piosenki bez zgody wiązało się z zablokowaniem filmu lub wyłączeniem części z niepłaconym utworem.

W związku z tym twórcy niechętnie wykorzystywali w swoich wideo komercyjne piosenki. Dzięki YouTube Creator Music ma się to zmienić. YouTube podpisało umowy z 50 wytwórniami muzycznymi, wydawcami i dystrybutorami, aby twórcy mogli zachować pełną monetyzację swojego filmu, w którym pojawia się dany utwór. 

– Twórcy, którzy należą do programu partnerskiego YouTube, mogą przeglądać stale powiększający się katalog utworów, aby wybrać muzykę do swoich treści – wszystko w YouTube Studio – informuje platforma.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Program umożliwia przeglądanie utworów nie tylko spośród polecanych na stronie głównej, ale także według różnych kryteriów – w kategoriach takich jak gatunek, wykonawca czy nastrój. Ponadto możliwe jest przeglądanie utworów według budżetu, jaki twórca zamierza przeznaczyć na zakup licencji muzycznej. Katalog można znaleźć w tuż obok biblioteki bezpłatnych ścieżek do filmów z YouTube.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

YouTube podkreśla, że na niektóre utwory twórcy mogą wykupić licencję z góry, a w przypadku innych – zapłacić za muzykę, dzieląc się przychodami z artystą i powiązanymi właścicielami praw.

Licencje dotyczą pojedynczego filmu i nie mogą być wykorzystywane w transmisjach na żywo. Platforma poinformuje również, które utwory nie kwalifikują się ani do wykupienia licencji, ani do dzielenia się przychodami z powodu ograniczeń w zakresie widoczności.

Nowa funkcja na początek zostaje uruchomiona w Stanach Zjednoczonych, a w kolejnych miesiącach 2023 r. platforma udostępni katalog Creator Music dla twórców z innych krajów.

PS. Twórcy mogą zarabiać na reklamach przy Shorts

1 lutego br. na YouTube zaczął obowiązywać nowy model udziału w przychodach. Kwalifikujący się twórcy uzyskują 45% udziału w przychodach z reklam wyświetlanych przy ich materiałach Shorts, z kolei YouTube zachowa pozostałe 55%.