fot. depositphotos.com
W odpowiedzi na nieustającą popularność krótkich treści wideo, YouTube postanowiło umożliwić twórcom internetowym zarabianie na tworzeniu kilkunastosekundowych filmików w zakładce Shorts. Informacje o dzieleniu się przychodami z reklam pojawiły się już pod koniec 2022 roku. Teraz YouTube potwierdza, że właśnie został wprowadzony nowy system przychodów do formatu Shorts.
Zobacz również
1 lutego br. serwis rozpoczął program, w ramach którego będzie dzielił się z twórcami przychodami z reklam wyświetlanymi pomiędzy filmikami. Kwalifikujący się twórcy uzyskują 45% udziału w przychodach z reklam wyświetlanych przy ich materiałach Shorts, z kolei YouTube zachowa pozostałe 55%. Jest to oddzielna funkcja w stosunku do zarabiania na długich filmach na stronie odtwarzania filmu.
Aby móc skorzystać z nowego systemu przychodów, kanał powinien nie tylko działać w zgodzie z obowiązującymi wytycznymi dla społeczności i praw autorskich. Twórcy powinni mieć co najmniej 1000 subskrypcji na kanale oraz 10 milionów wyświetleń krótkich filmów w ciągu ostatnich 90 dni.
Jeśli twórca korzystający z funkcji zarabiania prześle film Short bez muzyki, wszystkie przychody związane z jego wyświetleniami trafią do puli środków dla twórców. Z kolei w przypadku filmu Short z muzyką, YouTube podzieli przychody związane z jego wyświetleniami między pulę środków dla twórców a pulę dla partnerów muzycznych – w zależności od liczby wykorzystanych utworów.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Nowy model dzielenia się przychodami zastąpił dotychczasowy Fundusz YouTube Shorts, w ramach którego youtuberzy otrzymywali jedynie jednorazowe nagrody po spełnieniu określonych kryteriów. Zdaniem YouTube, większość twórców zarobi więcej przy nowym modelu udziału w przychodach niż w dawnym funduszu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zaktualizowany system przychodów ma szanse przyciągnąć na YouTube wschodzących twórców internetowych. Choć konkurencyjny TikTok również dzieli się przychodami z reklam, oferując 50% udziału, jednocześnie stawia twórcom znacznie większe wymagania. Tiktokerzy, którzy chcą zakwalifikować się do programu, muszą bowiem zgromadzić przynajmniej 100 tys. obserwatorów.
PS. Darmowa telewizja na YouTube?
YouTube testuje funkcję, która umożliwi dostęp do bezpłatnych kanałów telewizyjnych na platformie. Darmowa usługa z reklamami ma pojawić się jeszcze w 2023 roku.