TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Mullen Lowe tworzy bank zdjęć, który ma uwolnić sztuczną inteligencję od stereotypów związanych z płcią

Mullen Lowe tworzy bank zdjęć, który ma uwolnić sztuczną inteligencję od stereotypów związanych z płcią
W kampanii „Fixing the bAIs” Mullen Lowe zachęca do naprawiania sztucznej inteligencji, czyli zwalczania stereotypów na temat płci i ról przypisywanych kobietom oraz mężczyznom.
O autorze
2 min czytania 2023-03-16

W nowej kampanii z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet agencja Mullen Lowe MENA postanowiła przyjrzeć się temu, jak sztuczna inteligencja wyobraża sobie ludzi reprezentujących różne zawody. Okazuje się, że stereotypy związane z podziałem na „męskie” i „kobiece” profesje zdążyły przeniknąć do popularnych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji.

– #AI ma potencjał, by zrewolucjonizować nasz świat, ale nie zawsze jest inteligentne, jeśli chodzi o reprezentację płci. Poproś sztuczną inteligencję o stworzenie wizerunku inżyniera mechanika, kierowcy F1, matematyka lub dyrektora generalnego, a pokaże tylko obrazy mężczyzn – podkreśla Mullen Lowe.

Aby „naprawić błędy” sztucznej inteligencji, agencja postanowiła… wykorzystać sztuczną inteligencję. W efekcie powstał bank darmowych zdjęć, który ma pomóc rozwiązać problem braku równowagi płci.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Na stronie Fixing The bAIs znajdziemy wizerunki kobiet w różnym wieku, o różnym wyglądzie, które wykonują m.in. zawód strażaka, prawnika, pilota, inżyniera czy polityka, czyli profesje stereotypowo kojarzone z mężczyznami. Internetowa galeria powstała z wykorzystaniem popularnych narzędzi do generowania obrazów – takich jak Midjourney, Dall-e i Stable Diffusion.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wygenerowane obrazy są następnie przesyłane do stron ze zdjęciami stockowymi oraz do mediów społecznościowych. Celem jest nauczenie sztucznej inteligencji, aby, bez dodatkowych opisów, uwzględniała wizerunki kobiet w generowaniu obrazów przedstawiających rozmaite profesje.

–  Kobiety mogą być lekarzami, astronautami i dyrektorami generalnymi, tak samo jak mężczyźni mogą być tancerzami, pielęgniarkami czy nauczycielami. Naszym celem jest nie tylko naprawienie uprzedzeń AI, ale także przełamanie barier związanych z płcią w zawodach oraz promowanie integracji – dodaje Mullen Lowe.

Mullen Lowe zachęca, by naprawić sztuczną inteligencję

Agencja zachęca odbiorców, aby włączyli się w kampanię, pobierali i rozpowszechniali obrazy w celu skutecznego szkolenia sztucznej inteligencji. Wszystkie obrazy są wolne od tantiem i praw. Pomysłodawcy projektu mają nadzieję, że za pomocą tych działań powstanie bardziej inkluzywny zbiór danych, który może szkolić zautomatyzowane systemy w zakresie rozpoznawania i zwalczania istniejących uprzedzeń.

– Zamiast tylko podkreślać problem, chcieliśmy coś z tym zrobić. Prosimy kolegów, partnerów, klientów i całą branżę, aby dołączyli do nas i pomagali w przekwalifikowaniu sztucznej inteligencji, i przełamaniu uprzedzeń płciowych – podsumowuje Mounir Harfouche dyrektor generalny MullenLowe MENA.

Zdjęcie główne: fixingthebais.com/gallery

PS Camaïeu pokazuje kobiety w strojach służbowych zamiast reklamować swoją odzież

Camaïeu zrezygnowała ze standardowego prezentowania produktów z udziałem modelek w scenerii oderwanej od rzeczywistości. Kampania „Po pracy nosi Camaïeu” składa hołd pracującym kobietom.