TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Joanna Hain-Listewnik i Emilia Czerwiec: Naruszenie tabu wiąże się z sankcjami społecznymi

Joanna Hain-Listewnik i Emilia Czerwiec: Naruszenie tabu wiąże się z sankcjami społecznymi
Jak ludzie reagują na tematy tabu podejmowane w kampaniach? Jak przygotować się na negatywny odbiór kampanii? O tym rozmawiamy z Emilią Czerwiec (Ancymony) oraz Joanną Hain-Listewnik (Seni).
O autorze
2 min czytania 2023-05-31

W społeczeństwie powoli zmianie ulega postrzeganie tematów uznawanych jako tabu w kampaniach. Swój wkład w ten proces mają marki, które zwiększają świadomość wielu trudnych kwestii i nie boją się mówić głośno, np. o kobiecym okresie. W przypadku tego rodzaju kampanii istnieje jednak cienka granica pomiędzy „fakapem” a sukcesem. Czy można przygotować się na potencjalnie negatywny odbiór kampanii wykorzystującej temat tabu? Jak ważna jest autentyczność w podejmowaniu tych tematów?

Temat tabu w kampaniach – jak się przygotować?

– Trzeba rozgraniczyć, co oznacza wykorzystywanie tematu tabu, bo albo mamy kampanie lekko shockvertisingowe, które wykorzystują temat tabu, ale sam produkt nie jest związany z tabu albo kampanie, w których sam produkt i jego używanie jest związane z tabu. Myślę, że dobrze przygotowane kampanie nie będą miały negatywnego odbioru, przynajmniej w swojej grupie docelowej, bo o tym trzeba zawsze pamiętać. W przypadku drugiej kategorii trzeba się przygotować na to, że negatywny odbiór mógłby się pojawić, natomiast przede wszystkim skupiamy się na grupie docelowej i to, żeby ona pozytywnie odebrała kampanię jest najważniejsze. To, na co trzeba się przygotować to język, jaki stosujemy do wybranej grupy docelowej – komentuje Emilia Czerwiec.

– Tak naprawdę najważniejsze jest poznanie naszej grupy odbiorców, uważność językowa i forma przekazu. Znalezienie równowagi pomiędzy tymi elementami jest wyzwaniem – dodaje Joanna Hain-Listewnik.

Emilia i Joanna opowiedziały również o tematach, których nadal brakuje w kampaniach.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Nadal brakuje na rynku polskim reklam papierów toaletowych (w bardziej realistycznej wersji – przyp. red.), męskości i sprawności seksualnej mężczyzn. Nie mamy jeszcze tak odważnej kampanii viagry, gdzie pokazana jest męska słabość – mówi Emilia Czerwiec.

– Ze swojej perspektywy powiem, że na pewno z nietrzymaniem moczu, ale też ciągle tematy związane z niepełnosprawnością i niesamodzielnością. Nadal mówi się mało o opiekunach osób niesamodzielnych, o różnicach między niepełnosprawnością a niesamodzielnością i tak naprawdę ludzie nie wiedzą jak się zachowywać wobec osób niepełnosprawnych – dodaje Joanna Hain-Listewnik.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS BARTŁOMIEJ JOJCZYK: Naszym celem jest to, żeby zamknąć fundację do 2030 roku

Jak ważna jest współpraca z partnerami biznesowymi dla funkcjonowania fundacji?Jak polskim firmom udaje się realizować działania z zakresu CSR? Czy kampanie tworzone przez organizacje non-profit są skuteczne? O tym rozmawiamy z Bartłomiejem Jojczykiem – prezesem zarządu w Fundacji Dobrych Inicjatyw.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS 2 Bodyform ponownie łamie tabu. W kampanii #Periodsomnia pokazuje bezsenne noce miesiączkujących osób

W kampanii #Periodsomnia marka produktów higienicznych Bodyform pokazała bez filtra, z czym zmagają się osoby menstruujące i podkreśliła, że „okres nigdy nie śpi”.